رسول منتظری، دیپلمات ایرانی شاغل در سفارت ایران در زاگرب، پایتخت کرواسی، حین انجام وظیفه به‌عنوان مسئول کمک‏های ارسالی کشورمان به مردم بوسنی و هرزگوین، توسط شبه‌نظامیان کروات ‌در 22 خرداد ‌سال 1372 ‌شمسی به شهادت رسید.

blod

سفیر کرواسی در تهران، پس از شهادت رسول منتظری، ضمن ابراز تأسف خود و دولت متبوعش از این حادثه، آمادگی کشورش را برای مجازات عاملان این جنایت و جلوگیری از تکرار اینگونه وقایع اعلام کرد.

1540 میلادی: اشغال ‌شیلی ‌توسط ‌استعمارگران ‌اسپانیایی ‌

سرزمین شیلی در غرب آمریکای جنوبی ‌در 12‌ژوئن ‌سال 1540 ‌میلادی به تصرف استعمارگران اسپانیایی درآمد؛ قبل از آن، سرخپوستان شیلی، یک تهاجم اسپانیا را برای اشغال سرزمینشان، ناکام گذاشته بودند. البته پس از تصرف شیلی توسط اسپانیا، مقاومت سرخپوستان در برابر استعمارگران همچنان ادامه یافت تا آنکه در سال 1817 میلادی، خوزه سان مارتین، سردار آرژانتینی به مستعمره‌های اسپانیا در آمریکای جنوبی، از جمله شیلی حمله کرد و با کمک آزادیخواهان توانست آنها را آزاد کند. به این ترتیب شیلی در سال 1818 میلادی به استقلال دست یافت.

1759 میلادی: درگذشت ‌شاعر ‌سرخورده

ویلیام کالینز، در چیچستر ‌انگلستان ‌در 25‌دسامبر ‌سال 1721 ‌میلادی ‌زاده ‌شد. او درآکسفورد تحصیل کرد و پس از آن برای کار در زمینه ادبیات به لندن رفت. در آنجا با ساموئل ‌جانسون آشنا شد و او برای کمک به کالینز قراردادی را با یک کتابفروشی منعقد کرد تا ویلیام کالینز با دریافت پیش‌قسطی به ترجمه کتاب فنون شاعری ‌ارسطو بپردازد. کالینز در ۱۷۴۷ صفحه ، اشعارش با عنوان «چکامه‌ها» را منتشر ساخت. با وجودی‌که شهرت امروزی کالینز برای این اشعار است اما در آن زمان چندان مورد توجه قرار نگرفت و او که از عدم موفقیتش سرخورده شده بود به چیچستر بازگشت و تا هنگام مرگش در همانجا ماند. او در آنجا چند‌شعر دیگر نیز سرود؛ از جمله چکامه‌ای برای خرافات هایلندزی که به گفته ‌رابرت ‌لوول، شاعر آمریکایی- تمام ‌مکتب ‌رمانتیسم را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. ‌این ‌شاعر ‌انگلیسی ‌در 12 ‌ژوئن ‌سال 1759 ‌بدرود ‌حیات ‌گفت. ‌

1898 میلادی: شکست اعلام استقلال فیلیپین به دلیل عهدشکنی آمریکا

اسپانیایی‌ها مجمع الجزایر فیلیپین را اشغال کردند و مدت 3 قرن مردم فیلیپین را از جریان تمدن‌های بزرگ کنار گذاشتند. زمین‌های مردم بومی میان سفیدپوستان و کلیسای کاتولیک تقسیم شده بود. در سال 1898 میلادی میان آمریکا و اسپانیا جنگ درگرفت. آمریکا به استقلال‌طلبان فیلیپینی قول داد درصورتی که علیه اسپانیا دست به شورش بزنند، در خاتمه جنگ استقلال کشورشان را به رسمیت خواهد شناخت. آمریکا پس از پیروزی آسان بر اسپانیا، یک لشکر 100هزار نفری را برای اشغال مجمع‌الجزایر فیلیپین اعزام کرد و وعده‌هایی را که به استقلال‌طلبان فیلیپینی داده بود زیر پا ‌گذاشت. به این ترتیب، در روز 12 ژوئن سال 1898 میلادی مردم فیلیپین اعلام استقلال کردند، اما به‌دلیل پیمان‌شکنی آمریکا دوران استقلال کشورشان کوتاه بود و یک استعمارگر جدید جایگزین استعمارگر قبلی شد.

کد خبر 137333

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز