گروه بین‌الملل: با اعلام خبر کشته شدن 120 نیروی نظامی و افسر امنیتی در شمال سوریه و درحالی‌که نیروهای امنیتی و مخالفان، خود را برای دور جدید رویارویی آماده می‌کنند، خشونت‌ها در این کشور بالا گرفته‌است.

سوریه

دوشنبه شب، منابع رسمی سوریه در خبری فوری اعلام کردند که شماری از نیروهای امنیتی این کشور در شهر جسرالشغور در شمال سوریه در حمله 100 مرد مسلح کشته‌ شده‌اند. مقامات سوری گفته‌اند که در این حمله 120 نیروی امنیتی کشته شدند و چند ساختمان دولتی به آتش کشیده شده‌است. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به‌عهده نگرفته و مخالفان دولت سوریه دخالت در این حمله را رد کرده‌اند. به گزارش شبکه خبری الجزیره، بعضی گروه‌های مخالف دولت سوریه در خارج از این کشور مدعی شده‌اند که این کشتار، نزاعی داخلی میان نیروهای نظامی و امنیتی سوریه بوده‌است، اما با توجه به‌شدت درگیری‌ها در هفته‌های اخیر در سوریه و کشته شدن عده‌ای از نیروهای امنیتی و پلیس در کنار عده زیادی از معترضین سوری، تردیدی نیست که گروهی از مخالفان در این کشور مسلح هستند و دست به اقدامات مسلحانه زده‌اند. به همین دلیل دست داشتن مخالفان در این حمله چندان هم بعید نیست.

وزارت کشور سوریه، دیروز در بیانیه‌ تندی اعلام کرد که این حمله بدون انتقام نخواهد ماند و دولت با چنین اقداماتی شدیدا برخورد خواهد کرد. ابراهیم الشعار، وزیر کشور سوریه در این بیانیه اعلام کرد، در برابر حملات مسلحانه ساکت نمی‌نشیند. در همین حال،‌گروه‌های مدافع حقوق بشر گفته‌اند از کشته شدن 40 نفر از مردم و نیروهای پلیس در درگیری با افراد مسلح در این شهر در نزدیکی مرز ترکیه خبر دادند. مقام‌های دولتی می‌گویند که مردم شهر جسرالشغور، خواهان دخالت ارتش و ایجاد نظم شده‌اند. مخالفان در سایت‌های اینترنتی، خواستار تحقیق درباره چگونگی کشته‌شدن نیروهای امنیتی در این شهر شده‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه دیروز اعلام کرد: نیروهای امنیتی سوریه و پلیس، برخی از منازل محل اختفای اعضای افراد مسلح را محاصره کردند. تلویزیون سوریه نیز از تیراندازی افراد مسلح از بالای ساختمان‌ها با آر پی جی به سوی شهروندان و نیروهای پلیس، خبر داد.از سوی دیگر، دیروز در جریان تشییع شهدای درگیری روز یکشنبه در جولان که توسط نظامیان صهیونیست به شهادت رسیدند، در نزدیکی دمشق درگیری روی داد. روز یکشنبه عده زیادی از معترضان سوری و فلسطینی در نزدیکی منطقه جولان به سمت مرزهای سرزمین‌های اشغالی حرکت کردند که با تیراندازی مرگبار نظامیان صهیونیست 23 نفر از آنان شهید و 370 نفر دیگر زخمی شدند.دیروز در اردوگاه یرموک سوریه در نزدیکی دمشق، 14 فلسطینی شهید و بیش از 44 تن دیگر زخمی شدند.

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی العالم به نقل از منابع سوری، اعضای جبهه خلق ـ فرماندهی کل، با تیراندازی به سمت شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع جنازه شهدای تظاهرات سالروز اشغال قدس در منطقه اشغالی جولان سوریه، 14 تن را شهید و 44 تن را زخمی کردند که برای مداوا به درمانگاه فلسطین در اردوگاه یرموک انتقال داده شدند. شرکت‌کنندگان در این مراسم نیز که شمار آنها به 100 هزار تن می‌رسید، مقر فرماندهی کل را به آتش کشیدند و علیه رهبران این جنبش، شعار سر دادند.

هنوز مشخص نیست دلیل واقعی این تیراندازی چه بوده است و چه کسانی دستور تیراندازی به سمت آوارگان فلسطینی را صادر کرده‌اند. اردوگاه یرموک یکی از بزرگ‌ترین اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در سوریه است که میزبان ده‌ها هزار تن از آنهاست. همه گروه‌ها و احزاب فلسطینی در این اردوگاه دفتر دارند و مقر عضوگیری آنها به شمار می‌رود.

کد خبر 137053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز