چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: واردات برخی محصولات کشاورزی در فصل برداشت و افزایش عرضه میوه‌های وارداتی طی یک ماه گذشته موجب بالا گرفتن مناقشه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بازرگانی شد.

محصولات واردات

روز گذشته مشاور وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از عرضه غیرقانونی میوه‌های تابستانه وارداتی مانند زردآلو، هلو و شلیل و واردات برخی محصولات کشاورزی مانند پیاز در فصل برداشت این محصول گفت: باید وزارت بازرگانی پاسخگو باشد که ثبت سفارش در چه مقطعی صورت گرفته است و اگر هم این ثبت سفارش در وزارت بازرگانی نبوده باید منبع آن مشخص شود.رضا شافعی نیا در نشست خبری روز گذشته خود افزود: براساس ماده 16 قانون افزایش بهره‌وری که در سال گذشته تصویب شد، وزیر جهاد کشاورزی در چند نامه به وزیر بازرگانی زمان و شرایط ورود و همچنین ممنوعیت واردات برخی محصولات را اعلام کرد که در این برنامه ثبت سفارش و واردات کلیه میوه‌ها به‌جز سیب درختی، نارنگی و پرتقال ممنوع اعلام شده بود.

وی افزود: این قانون واردات برنج، شکر، نهاده‌های دام و طیور و همچنین دیگر محصولات کشاورزی را نیز شامل می‌شود و برای تمامی این محصولات عبارت «ثبت سفارش نشود» اعلام شده است.
شافعی نیا با بیان اینکه واردات هر نوع میوه به کشور ممنوع است، گفت: براساس این نامه‌ها ثبت سفارش تمامی میوه‌ها به جز 3 مورد استثنا ممنوع است و حتی در زمان غیر از تولید هم نباید این میوه‌ها ثبت سفارش شوند.وی در مورد دیدگاه وزارت بازرگانی در مورد ثبت سفارش‌ میوه‌ها قبل از ابلاغ قانون افزایش بهره‌وری، افزود: مدت ثبت سفارش‌ها 6 ماهه است و اصولا ثبت سفارش بدون مدت انجام نمی‌شود.

وزارت بازرگانی نقشی ندارد

از سوی دیگر روز گذشته وزیر بازرگانی در پاسخ به اظهارات مطرح شده از سوی تعدادی از استانداران درباره واردات محصولات کشاورزی در شرایطی که اکنون تولید داخلی این محصولات برداشت می‌شود، ‌گفت: ‌براساس ماده 16 قانون بهره‌وری بخش کشاورزی و حکم برنامه پنجم توسعه مسئولیت واردات محصولات کشاورزی به‌طور کامل برعهده وزارت جهاد کشاورزی است.
مهدی غضنفری گفت:‌ وزارت بازرگانی براساس قانون هیچ حقی برای هر گونه اعمال نظر بر نحوه و چگونگی واردات محصولات کشاورزی‌یا نرخ تعرفه مربوط به آنها ندارد و صرفا اقدامات اداری این بخش را انجام می‌دهد.

همچنین معاون وزیر بازرگانی با تاکید بر اینکه ‌وزارتخانه مذکور مسئولیتی در واردات محصولات کشاورزی ندارد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید به انتقاد اخیر برخی مسئولان استانی مبنی بر واردات پیاز، گوجه فرنگی و... همزمان با برداشت پاسخ دهد.محمد علی ضیغمی با بیان این مطلب به ایرنا تصریح کرد: ‌براساس ماده 16 قانون بهره‌وری بخش کشاورزی مصوب سال گذشته، هرگونه اعمال نظر و صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و وزارت بازرگانی فقط نقش دبیرخانه‌ای و ثبت سفارش براساس اعلام وزارتخانه متولی بخش کشاورزی را دارد.

کد خبر 136759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز