پیرو درج مطلب « تحقیق و تفحص مجلس از واردات بی‌رویه میوه» در صفحه 4 روزنامه همشهری 17 خرداد ماه جاری روابط عمومی وزارت بازرگانی با ارسال توضیحاتی خواستار درج آن شده است.

fruit

در این جوابیه آمده است: براساس ماده 16 قانون بهره‌وری محصولات کشاورزی مصوب سال 89 و برنامه پنجم توسعه، هر گونه اعمال نظر و صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی از جمله میوه برعهده وزارت جهاد کشاورزی بوده و وزارت بازرگانی فقط نقش دبیرخانه‌ای و ثبت‌سفارش را براساس اعلام وزارتخانه متولی بخش کشاورزی بر عهده دارد. همچنین در تبصره 2 این ماده قانونی، مسئولیت انتخاب ابزار تعرفه‌ای، تعیین سهمیه مقداری، زمان ورود و مقدار تعرفه برای کالاهای کشاورزی، میوه و فراورده‌های غذایی نیز به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است.

در ادامه این جوابیه آمده است: براساس این قانون، وزارت بازرگانی نه تنها خود فعل واردات را انجام نمی‌دهد بلکه حتی هیچ دخل و تصرفی در صدور مجوز برای کالاهای مذکور هم نداشته و نخواهد داشت. افزایش تعرفه واردات محصولات کشاورزی و کاهش واردات در این بخش از جمله اقدامات وزارت بازرگانی است و بر همین اساس در سال 89 صادرات انواع میوه تازه از لحاظ وزنی با رشد 16 درصدی و واردات آن با کاهش 8‌درصدی همراه بوده است.

در پایان این جوابیه تاکید شده است: وزارت بازرگانی همواره در چارچوب قانون فعالیت کرده و رویکرد و استراتژی این وزارتخانه حمایت از تولید داخل و تنظیم بازار براساس آن بوده است که نمونه‌ای از آن خرید و ذخیره‌سازی گسترده میوه شب عید از محصولات داخلی طی سال‌های اخیر است.

توضیح همشهری:

1- در چند ماه اخیر گسترش انتقادات نسبت به افزایش واردات و عرضه میوه‌های لوکس با قیمت‌های گزاف گلایه‌های تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را به‌دنبال داشته است. با وجود این وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بازرگانی هیچ مسئولیتی در قبال واردات و عرضه این محصولات نپذیرفته و هر یک تلاش دارند تا دیگری را مسئول این امر قلمداد کنند.
2- با این شرایط، مسئولان وزارت بازرگانی نقش خود در واردات میوه را تنها به ثبت سفارش و انجام امور دفتری محدود کرده و وزارت جهاد کشاورزی نیز مدعی است که مجوزی برای واردات میوه و سایر محصولات کشاورزی آن هم در فصل برداشت صادر نکرده است. با این شرایط مشخص نیست، حجم وسیع میوه‌های رنگارنگ خارجی چگونه وارد شده و براساس کدام نرخ‌گذاری با بیش از 3برابر قیمت تمام شده به مصرف‌‌کنندگان عرضه می‌شود، حال باید پیدا کرد پرتقال‌فروش را.
3- نکته مبهم دیگر در واردات میوه با واردات انحصاری این محصول توسط برخی افراد خاص و اهداف و آثار انجام این کار مرتبط است؛ چرا که با پذیرش ادعای وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر صادر نکردن مجوز واردات و عدم‌دخالت وزارت بازرگانی در این فرایند، میزان تاثیر میوه‌های وارداتی بر تنظیم بازار، قیمت میوه و تولید داخلی حکایت دیگری است.

کد خبر 137175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز