گروه اقتصادی: وزارتخانه‌های راه و ترابری، مسکن و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات درهم ادغام شدند.

مجلس شورای اسلامی

به گزارش همشهری، نمایندگان مجلس دیروز در اقدامی نادر، بدون ارزیابی کارشناسی و بی‌مقدمه به تولد وزارت امور زیربنایی و ارتباطات رای دادند تا از این پس تنها یک نفر در مقام وزیر درباره امور حمل‌ونقل هوایی، زمینی، دریایی، ریلی، امور مسکن و شهرسازی و دشواری‌ها و پیچیدگی‌های امور مخابرات، اینترنت، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و نظایر آن پاسخگو باشد. با تصمیم دیروز مجلس، دولت حداکثر 3 ماه فرصت دارد تا لایحه اختیارات و وظایف وزارت جدید را آماده و به مجلس ارائه کند اما مشخص نیست تا آن زمان وضعیت سرپرستی وزارت بلاتکلیف راه و ترابری چه خواهد شد و آیا علی نیکزاد به‌عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای پذیرش مسئولیت راه و مسکن، تخصص و توان لازم برای پیگیری مسئولیت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دارد یا دولت باید فرد دیگری را به مجلس معرفی کند؟ به گزارش همشهری، تصمیم شتابزده ادغام 3 وزارتخانه کلیدی در حالی در نشست دیروز مجلس به تصویب نهایی رسید که نمایندگان 4‌روز قبل در نشست روز یکشنبه به پیشنهاد دولت مبنی بر فوریت بررسی لایحه ادغام 2 وزارتخانه راه و ترابری با مسکن و شهرسازی رای نداده بودند.

براساس این گزارش، نحوه رسیدگی به این لایحه از آنجا که بدون نوبت در دستور کار مجلس قرار گرفته است همچنین افزودن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به لایحه مذکور موجب مخالفت‌ها و تذکرات پی در پی شد.اما در نهایت نمایندگان پس از شنیدن سخنان موافق و مخالف و همچنین تذکرات بسیار، با 132 رای موافق، 49 رای مخالف و 11 رای ممتنع از 202 نماینده حاضر با کلیات این لایحه موافقت کردند. پیش‌تر دولت لایحه‌ای را برای ادغام وزارت راه و ترابری با مسکن و شهرسازی برای تشکیل وزارت امور زیربنایی با قید یک فوریت به مجلس فرستاده بود که این پیشنهاد دولت هفته پیش در صحن علنی مجلس رد شده بود و نمایندگان معترض دیروز انتقاد داشتند که چرا وقتی فوریت این لایحه به تصویب نرسیده هیأت رئیسه مجلس بررسی آن را در دستور قرار داده است.

پس از رای‌گیری کلیات، احمد توکلی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که از ابتدای بررسی کلیات این لایحه خواهان تذکر و اخطار قانون اساسی بود، گفت: طبق ماده 163 درصورت فوریتی بودن طرح‌ها و لوایح 48ساعت قبل از طرح آنها در مجلس باید توزیع شود اما چنین اتفاقی در مورد این لایحه اتفاق نیفتاده و آیین‌نامه رعایت نشده است. توکلی خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: از آنجا که پیشنهاد‌های متعارض در این لایحه زیاد است، پیشنهاد می‌دهم لایحه مذکور به‌صورت دو شوری بررسی شود به این معنا که ادامه بررسی آن به کمیسیون واگذار شود و سپس به صحن بیاید. لاریجانی در پاسخ به توکلی گفت: ما تخلفی انجام نداده‌ایم وقتی به ما توصیه می‌شود در تصمیم‌گیری سرعت داشته باشید، به این شیوه عمل کردیم.

دولت 3 ماه فرصت دارد

براساس این گزارش مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کرد پس از تصویب وظایف و اختیارات وزارت امور زیربنایی و ارتباطات در هیأت وزیران لایحه آن را حداکثر 3 ماه پس از ابلاغ قانون تشکیل وزارتخانه به مجلس تقدیم کند. نمایندگان در بررسی جزئیات وزارت جدید مقرر کردند: از تاریخ تصویب این قانون وزارت امور زیربنایی از تجمیع وظایف و اختیارات وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی، راه و ترابری و ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل می‌شود.

موافقت دولت با طرح ادغام مجلس

لطف‌الله فروزنده در اظهاراتی در واکنش به این طرح با موافقت ضمنی گفت: در 20 سال گذشته مطالبات مفصلی درباره ادغام وزارت راه و مسکن انجام شده و صاحب‌نظران بسیاری بر وجود کارهای موازی در این دو وزارتخانه صحه گذاشته‌اند؛ درخصوص وزارت ارتباطات ما نظر خاصی نداشتیم، نظر ما بیشتر ادغام راه و مسکن بود اما اگر اراده مجلس چنین باشد که وزارت ارتباطات نیز در وزارت راه و مسکن ادغام شود ما در خدمت دوستان و تصمیم مجلس هستیم.

کد خبر 136757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز