انتخابات ریاست فیفا امروز در حالی برگزار می‌شود که این سازمان بین‌المللی در روزهای اخیر بخش زیادی از وجهه‌اش را از دست داده است.

انتخابات ریاست

اتهاماتی که مدیران ارشد فیفا در روزهای اخیر علیه یکدیگر مطرح کرده اند، بی‌اعتمادی عمومی را نسبت به اتحادیه بین‌المللی فوتبال جهان به‌وجود آورده و می‌تواند ضربه بزرگی به پرطرفدارترین ورزش جهان بزند. بدین‌ترتیب سپ بلاتر که امروز به‌عنوان تنها نامزد باقیمانده ریاست باید رای اعتماد بگیرد، روزهای سختی برای اعاده حیثیت تشکیلاتش در پیش دارد؛ البته به شرط اینکه انتخابات در لحظه آخر به تاخیر نیفتد.

سپ بلاتر که از سال 1998 ریاست فیفا را برعهده دارد، امیدوار بود که برای چهارمین و آخرین دوره، بر صندلی ریاست این سازمان بنشیند تا اینکه محمد‌بن‌همام، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا خودش را به‌عنوان تنها رقیب مطرح کرد. بن همام در مصاحبه هایش مدعی شد که می‌خواهد مدیریت جدیدی بر فیفا حاکم کند و حملات او علیه رئیس 75ساله سوئیسی فیفا با نزدیک‌شدن به روز انتخابات شدیدتر می‌شد. اما درافتادن با شبکه قدرت فیفا برای او گران تمام شد و نامزد قطری روز دوشنبه از سوی کمیته اخلاقی فیفا به اتهام پرداخت رشوه برای خرید آرای فدراسیون‌های آمریکای مرکزی از هرگونه فعالیت در فوتبال موقتا محروم شد. بن همام بعد از این رای از انتخابات کناره‌گیری کرد ولی در نامه‌ای سرگشاده اتهام خرید رای را تکذیب کرد.

دوشنبه شب بلاتر در کنفرانس مطبوعاتی‌ای که از همه شبکه‌های مهم خبری جهان به‌طور زنده پخش شد، مجبور شد به سؤالات چالشی خبرنگاران پاسخ دهد و البته پاسخ‌های او کوتاه بود و نه چندان راضی کننده. وقتی یکی از خبرنگاران آسیایی از او پرسید که آیا فوتبال جهان دورانی بحرانی را سپری می‌کند، با عصبانیت پاسخ داد: «بحران؟ کدام بحران؟ تعریف شما از بحران چیست؟ فوتبال بحرانی ندارد. شما فینال لیگ قهرمانان را دیدید. ما تنها کمی مشکل داریم.»

پاسخ بن همام

چاک بلیزر، یکی از اعضای کمیته اجرایی فیفا بن همام را متهم کرد که با همکاری جک وارنر، رئیس کونکاکاف (اتحادیه فوتبال آمریکای مرکزی) به روسای فدراسیون‌های عضو این اتحادیه 40هزار دلار پول داده تا در انتخابات ریاست فیفا به نفع او رای بدهند. بن همام این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید مبلغی که او به وارنر داده، بابت هزینه‌های جلسه‌ای است که او در ترینیداد و توباگو برگزار کرد تا برنامه‌های انتخاباتی‌اش را بازگو کند و همچنین هزینه سفر روسای فدراسیون‌ها را به آنها بپردازد.

جک وارنر هم که به همراه بن همام فعلا اجازه فعالیت در فوتبال را ندارد، واکنش تندی داشت و‌ ایمیلی را افشا کرد که در آن ژروم والکه، دبیر کل فیفا برای او فرستاده بود. در بخشی از این‌ ایمیل آمده:« شاید بن همام فکر می‌کند می‌تواند فیفا را بخرد؛ همانطور که آنها (قطری‌ها) جام جهانی را خریدند.» خریدن آرای اعضای کمیته اجرایی برای به دست آوردن میزبانی جام جهانی، اتهام سنگینی را متوجه فیفا می‌کند که به خاطر اعطای میزبانی به روسیه و قطر با جنجال بزرگی روبه‌رو شد. والکه اما روز گذشته مدعی شد که منظورش خرید آرا از سوی قطر نبوده. او گفت:« من این جمله را با لحنی غیررسمی نوشتم و منظورم قدرت اقتصادی قطر بود، نه خرید آرا.»

انگلیس، خواهان لغو انتخابات

یکی از فدراسیون‌هایی که پس از انتخاب میزبانان جام جهانی علیه فیفا و بلاتر موضع گرفت، اتحادیه فوتبال انگلیس بود. انگلیس شانس اول میزبانی جام جهانی 2018 بود ولی در میان شگفتی، میزبانی این جام به روسیه رسید. حالا این اتحادیه خواهان لغو انتخابات امروز است تا ابهامات برطرف شود. این اتحادیه درباره دلایل به‌تاخیر افتادن این انتخابات می‌نویسد: «اول اینکه مجموعه‌ای از اتهامات فساد مالی که علیه اعضای فیفا مطرح شده، حمایت از هر کدام از نامزدها را دشوار می‌کند. دوم اینکه کمبود شفافیت و حسابرسی در این سازمان منجر به شرایط نگران‌کننده فعلی شده است. اتفاقات روزهای گذشته هم نظر ما را تقویت کرد و ما از سایر فدراسیون‌ها می‌خواهیم که از ما حمایت کنند؛ اول اینکه انتخابات را به تاخیر بیندازیم تا به این فرایند اعتبار بدهیم.

بدین‌ترتیب هر نامزد تحول‌خواه دیگری فرصت این را پیدا می‌کند که برای ریاست نامزد شود. دوم انتخاب یک کمیته مستقل بیرونی است که توصیه‌هایی برای بهبود نحوه ریاست فیفا و ساختار آن ارائه دهد. این روزها به وجهه فیفا و فوتبال ضربه بزرگی وارد شد. برای بازگرداندن اعتبار این ورزش به بالاترین سطح، بر این باوریم که این درخواست گام مثبتی است و حداقل کاری است که باید انجام شود.» لزوم اینکه انتخابات به تاخیر بیفتد این است که سه چهارم فدراسیون‌های عضو فیفا موافق باشند و بعید است که این درخواست اتحادیه فوتبال انگلیس به حد نصاب برسد و تایید شود.

بایکوت آسیایی‌ها

احتمالا برخی کشورهای آسیایی در اعتراض به محرومیت بن همام در انتخابات شرکت نمی‌کنند. پلاتینی، رئیس یوفا در واکنش به این خبر می‌گوید که آسیایی‌ها می‌توانند در انتخابات شرکت نکنند:« در سال 1999 آسیایی‌ها انتخابات را ترک کردند و نمی‌دانم که آیا این کار را تکرار می‌کنند؟ ولی در این صورت هم انتخابات برگزار خواهد شد.» فیفا 208 عضو دارد که تنها 46 عضو آن آسیایی هستند.

کد خبر 136629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز