گروه بین‌الملل: درحالی‌که تظاهرات مردمی علیه سیاست‌های اقتصادی دولت اسپانیا همچنان ادامه دارد، اعتراض‌های مشابهی در فرانسه و یونان گزارش‌ شده‌است.

نا آرامی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در 2روز گذشته میدان باستیل پاریس صحنه تجمع صدها معترض به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه بود. تجمع‌کنندگان در میدان باستیل پاریس که اکثر آنان جوان بودند در پلاکاردی بزرگ نوشته بودند: «دمکراسی واقعی؛ اکنون» در این اعتراضات همچنین شعارهایی علیه عملکرد اقتصادی دولت سارکوزی مطرح شده و از حرکت اخیر مردم و جوانان اسپانیا (جنبش خشم) ابراز حمایت شده است.

بعد از رسوایی اخلاقی دومنیک استراس کان رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول که از سیاستمداران برجسته فرانسوی و امید ریاست‌جمهوری آینده این کشور بود، در روزهای اخیر یک سیاستمدار فرانسوی دیگر به خاطر رسوایی اخلاقی مجبور به استعفا شده‌است. وزیر امور خدمات شهری فرانسه در روزهای گذشته به آزار و اذیت 2کارمند دفترش متهم شده‌بود. این اخبار، فرانسوی‌ها را از سیاستمداران‌شان ناخشنود کرده‌است. محبوبیت نیکولا سارکوزی نیز در روزهای اخیر به‌شدت کاهش یافته‌است.

ادامه تظاهرات در اسپانیا

در همین حال، تظاهرات اسپانیایی‌ها در اعتراض به میزان بالای بیکاری و وضعیت وخیم اقتصادی دیروز نیز در مادرید ادامه یافت. هزاران معترض در نزدیکی چادرهای برپا شده در میدان اصلی شهر مادرید تجمع کرده و حمایت خود را از معترضین که قریب به 2هفته است در این مکان تحصن کرده اند، ابراز داشتند. گزارش‌های خبرگزاری‌ها همچنین از برگزاری تظاهرات گسترده در 120 منطقه اصلی شهر مادرید خبر می‌دهند. اعتراضات ضددولتی در 2هفته اخیر با توجه به ارتباطات گسترده جوانان اسپانیایی در شبکه‌های اجتماعی رو به افزایش نهاده است. جنبش 15می ‌موسوم به جنبش خشم اسپانیا از 2هفته پیش آغاز شد که در آن پیکان اصلی اعتراضات علیه بیکاری، فساد سیاستمداران و سیاست‌های اقتصادی دولت اسپانیاست. هفته گذشته سوسیالیست‌های حاکم فرانسه در انتخابات محلی شکست سنگینی را تجربه کردند.

یونان دوباره ناآرام شد

دیروز بیش از 30 هزار نفر در میدان مرکزی شهر آتن علیه سیاست‌های سختگیرانه‌ اقتصادی دولت یونان بار دیگر دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات که گسترده‌تر از تظاهرات‌های پیشین در یونان علیه سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور بود، توسط احزاب مخالف دولت سازماندهی شده‌بود. همچنین اتحادیه‌های مختلف و گروه‌های سیاسی در سازماندهی این تظاهرات نقش داشتند. معترضان در این تظاهرات با اشاره به پارلمان و 300 قانونگذار یونانی خطاب به آنها فریاد می‌زدند: «دزد‌ها، دزدها».

معترضان در این تظاهرات همچنین علیه جورج پاپاندرو، نخست‌وزیر یونان و صندوق بین‌المللی پول شعارهایی سردادند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هیچ خشونتی طی این تظاهرات گزارش نشده است. به‌رغم تظاهرات گسترده مردم یونان علیه سیاست‌های سختگیرانه دولت آتن، نخست‌وزیر یونان اعلام کرده است که همچنان در راستای اعلام اصلاحات اقتصادی در این کشور گام‌برمی‌دارد.

کد خبر 136516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز