دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

ترجمه - راحله فاضلی : با وجود اینکه بودجه دولت باراک اوباما، اقتصاد این کشور را به بالاترین درجه توازن پرداخت رسانده، کسری بودجه آمریکا در دهه آینده نیز ادامه خواهد داشت و بدهی‌های ملی، هرساله روند رو به‌رشد خود را حفظ خواهد کرد.

طرح - آمریکا - قلک

در حالی بیشتر این بدهی 14تریلیون دلاری به بانک‌های خصوصی تعلق دارد که وزارت دارایی و بانک مرکزی آمریکا تخمین می‌زنند، در ماه دسامبر، حدود 4/4تریلیون دلار این بدهی مربوط به دولت‌های خارجی باشد. این کشورها که اوراق بهادار خریداری کرده‌اند در حکم سرمایه‌گذارانی هستند که سهام یک شرکت را خریداری کرده‌اند و صاحب بخشی از آن تشکیلات شده‌اند.

مروری بر فهرست کشورهای طلبکار آمریکا نشان می‌دهد که بخش عمده این بدهی‌ها مربوط به چین است و بخش قابل توجهی نیز به کشورهای صادرکننده نفت تعلق دارد؛ کشورهایی که در سایر زمینه‌ها، روابط چندان دوستانه‌ای با آمریکا ندارند. در این نوشتار که فهرستی از کشورهای طلبکار ارائه شده، میزان طلب هر کشور بر اساس آخرین آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا که در سال 2009 توسط دفتر تحلیل‌های اقتصادی اعلام شده، تهیه شده است. میزان طلب هر کشور با خاک آمریکا مقایسه شده که نشان دهد هر طلبکار در عوض طلبش، چه میزان از قلمرو این خاک را صاحب خواهد شد. گرچه در عمل چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد اما جالب است بدانیم چه ایالت‌هایی به طلبکاران تعلق خواهد گرفت.

چین؛ میزان طلب: 891/6 میلیارد دلار

چین که 20/4درصد بدهی‌های خارجی آمریکا را به خود اختصاص داده، بزرگ‌ترین طلبکار آمریکا در جهان است. بر اساس آمار تولید ناخالص داخلی اعلام شده در سال 2009، اوراق بهادار خریداری‌شده توسط چین تقریبا با تولید ناخالص داخلی ایلینویز (30/4 میلیارد دلار) و ایندیانا (262/6 میلیارد دلار) برابری می‌کند. از آنجا که باراک اوباما به شیکاگو تعقل دارد هنگام گمانه‌زنی با کنگره درباره بودجه پیشنهادی‌‌اش باید به این نکته نیز توجه کند که ممکن است زادگاهش به خطر بیفتد.

ژاپن؛میزان طلب: 883/6 میلیارد دلار

بدهی آمریکا به ژاپن که یک رقم نجومی است، 20/2 درصد بدهی‌های خارجی این کشور را تشکیل می‌دهد و با مجموع تولید ناخالص داخلی 4ایالت مساوی است: مینه سوتا (260/7 میلیارد دلار)، ویسکانسین ( 244/4 میلیارد دلار)، آیووا (142/3 میلیارد دلار) و میسوری (239/8 میلیارددلار)

بریتانیا؛ میزان طلب؛ 541/3 میلیارد دلار

سومین طلبکار بزرگ آمریکا که از دوستان قدیمی آن به حساب می‌آید، بریتانیاست. علاوه بر انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی نیز در این مجموعه قرار دارند.
میزان طلب چشمگیر بریتانیا، معادل 12/4درصد بدهی‌های خارجی آمریکاست. این میزان بدهی با مجموع تولید ناخالص داخلی 2ایالت شرقی که از مراکز تولیدی مهم آمریکا به‌شمار می‌آیند، برابر است: دلاویر (60/6میلیارد دلار) و نیوجرسی
( 483میلیارد دلار).

کشورهای صادرکننده نفت ؛ میزان طلب: 218 میلیارد دلار

این مجموعه شامل 15 کشور صادرکننده نفت است که در نقاط مختلف جهان پراکنده‌اند. اکوادور، ونزوئلا، اندونزی، بحرین، ایران، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، الجزایر، گابن، لیبی و نیجریه کشورهایی هستند که 5درصد کل بدهی‌های خارجی آمریکا را صاحب هستند. این بدهی تقریبا با میزان تولید ناخالص داخلی 2ایالت نبراسکا (86/4 میلیارد دلار ) و کانزاس (124/9 میلیارد دلار) برابر است. این ایالت‌ها از تولیدکنندگان بزرگ و مهم غلات هستند که تجارت با آنها برای تولید‌کنندگان نفت که از خشکسالی و زمین‌های بایر به تنگ آمده‌اند، مبادله خوبی خواهد بود.

برزیل؛ میزان طلب: 180/8 میلیارد دلار

برزیل که بزرگ‌ترین اقتصاد در آمریکای جنوبی را داراست، 4/1درصد بدهی‌های خارجی آمریکا را به خود اختصاص داده است. این کشور که به محل رؤیایی برای تفریح مشهور است در آمریکا سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام داده است که تقریبا با تولید ناخالص داخلی ایالت‌های آیداهو (54 میلیارد دلار) و نوادا ( 126/5 میلیارد دلار) برابری می‌کند.

سواحل دریای کارائیب؛میزان طلب: 155/6 میلیارد دلار

این مجموعه شامل باهاما، برمودا، جزایر کیمن، آنتیل هلند، جزایر ویرجین انگلیس و پاناما می‌شود که 6/3درصد بدهی‌های خارجی آمریکا به آنها تعلق دارد. این میزان طلب تقریبا با تولید ناخالص داخلی ایالت محصور در خشکی کنتاکی در سال 2009 که 156/6 میلیارد دلار بوده، مساوی است. درصورتی که قرار باشد کنتاکی به‌عنوان طلب به این جزایر خوش‌آب و هوا داده شود برای ساکنانش چندان خبر بدی نخواهد بود!

هنگ کنگ؛ میزان طلب:138/2 میلیارد دلار

هنگ‌کنگ که پیش از این بخش انگلیسی چین به شمار می‌آمد، اکنون دارای دولت مستقل و روابط اقتصادی جداگانه است. درصورتی که این جزیره کاپیتالیستی بخواهد طلب خود را از آمریکایی‌ها وصول کند یلواستون پارک و پایتخت را تصاحب خواهد کرد. طلب هنگ‌کنگی‌ها که 3/2 درصد بدهی‌های خارجی آمریکاست تقریبا با تولید ناخالص داخلی واشنگتن (99/1 میلیارد دلار) و ایالت وایومینگ (37/5 میلیارد دلار) برابر است.

کانادا ؛ میزان طلب: 134/6 میلیارد دلار

کانادا نشان داده است که در روزگار سختی و رنج، دوست خوبی برای آمریکایی‌هاست. این کشور که 3/1درصد بدهی‌های خارجی آمریکا را به خود اختصاص داده، همواره در تنگناهای اقتصادی به فریاد همسایه خود رسیده است. اگر روزی این رفاقت‌ها به دشمنی تبدیل شود، دولت آمریکا ناچار است 3 ایالت خود را به آنها بدهد: ایالت‌های مین (51/3 میلیارد دلار)، نیوهمپشایر (56/4 میلیارددلار)، ورمونت (25/4 میلیارد دلار). به‌نظر می‌رسد ساکنان این سه ایالت شمالی از حالا باید آموزش زبان فرانسه را آغاز کنند؛ شاید روزی از اهالی کبک شوند!

تایوان؛ میزان طلب: 131/9 میلیارد دلار

گرچه تایوان دولت مستقل دارد و برنامه‌های تجاری و سیاسی مستقل از دولت چین دارد اما هنوز هم چینی‌ها ادعای مالکیت این جزیره را دارند. بخشی از روابط تجاری مستقل تایوان که در 100مایلی چین قرار دارد، آمریکا را نیز شامل می‌شود؛ البته این همکاری‌های اقتصادی برای آمریکایی‌ها 131/9 میلیارد دلار بدهی به همراه داشته است که 3درصد کل بدهی‌های خارجی این کشور است. طلب هنگ‌کنگی‌ها تقریبا معادل مجموع تولید ناخالص داخلی ایالت‌های ویرجینیای غربی (63/3 میلیارد دلار) و هاوایی (66/4 میلیارد دلار) است. درصورت ناتوانی در پرداخت نقدی بدهی به هنگ‌کنگ، یکی از زیباترین چشم‌اندازهای سرزمین آمریکا یعنی ویرجینیای غربی از دست خواهد رفت!

روسیه؛میزان طلب: 106/2 میلیارد دلار

روسیه که 2/4 درصد بدهی‌های خارجی آمریکا را از آن خود کرده است در انتهای فهرست طلبکارهای این کشور قرار گرفته است. طلب روس‌ها با تولید ناخالص داخلی مناطق کم‌جمعیت شمال آمریکا یعنی ایالت‌های داکوتای شمالی (31/9 میلیارد دلار)، داکوتای جنوبی (38/3 میلیارد دلار) و مونتانا (36 میلیارد دلار) برابر است.
باید امیدوار بود، دیمیتری مدودف در اندیشه وصول طلب‌هایش نباشد!

MainStreet.com

کد خبر 136455

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز