ترجمه - عبدالحسین غلامرضایی: گرمایش جهان و تغییر اقلیم باعث کاهش دور از انتظار محصولات کشاورزی در بعضی از کشورهای جهان شده است.

زمین کشاورزی

در واقع گرمایش جهان قبلا هم در بعضی از کشورها بازده محصولات کشاورزی را کاهش داده بود. این کاهش به اندازه‌ای است که می‌توان آن‌را یکی از عوامل افزایش‌دهنده قیمت‌های جهانی خواربار دانست که در سال‌های اخیر فشار بیشتری در بین مردم ایجاد کرده است. مطالعات نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر برداشت محصول گندم در روسیه بیش از 10درصد کاهش داشته و در کشورهای دیگری نظیر هند، فرانسه و چین نیز وضعیت به همین منوال بوده به‌طوری که برداشت ذرت در چین، برزیل و فرانسه، چند درصد افت کرده است.

نقش دی‌اکسیدکربن در گیاهان

دی‌اکسید‌کربنی که براثر فعالیت‌های انسانی در هوا منتشر می‌شود مانند کود شیمیایی عمل کرده باعث رشد گیاهان می‌شود. گیاهان دی‌اکسیدکربن را می‌گیرند و پس از عمل فتوسنتز، اکسیژن در هوا منتشر می‌کنند. این عمل اثر منفی ناشی از گازهای گلخانه‌ای را که موجب افزایش دما می‌شود کاهش داده و باعث تصفیه هوا می‌شود. بنا به اعلام محققان، درکشورهایی که میزان سود‌دهی محصولات کشاورزی بیشتر بوده کمترین تغییرات آب و هوایی صورت گرفته و برعکس کشورهایی که در برداشت محصولات بیشترین زیان و ضرر را داشته‌اند درمعرض تغییرات جوی بیشتری قرار گرفته‌اند؛ اما در مورد برداشت محصول برنج و سویا تأثیر تغییرات جوی کمتر و ناچیزتر بوده‌است و افت این محصولات در بعضی مناطق با افزایش آنها در مناطق دیگر برابری می‌کند. محققان طی یک بررسی مطالعاتی پیش‌بینی کرده‌اند در دهه‌های آتی دمای هوا همچنان افزایش یابد و به تبع آن تقاضا برای مواد غذایی افزایش یابد؛ این درحالی است که احتمال کمبود مواد غذایی در آن زمان وجود دارد؛ معضلی که ممکن است چالش‌هایی را به‌دنبال داشته باشد.

این بررسی مطالعاتی که از سال 1980 تا 2008 به طول انجامیده حاکی از آن است که دمای هوا باسرعت غیرقابل انتظاری در مناطق مهم حاصلخیز جهان افزایش‌یافته و تقریبا در تمام قاره اروپا، قسمت‌های وسیعی از آسیا و بخش عظیمی از آفریقا و آمریکای‌جنوبی دمای هوا از سال 1980 به بعد به‌طور متوسط گرم‌تر شده و چندین درجه افزایش یافته، احتمال می‌رود که در تابستان آینده، دما افزایش چشمگیری داشته باشد. دکتر لوبل، یکی از اعضای تیم مطالعاتی، تأکید می‌کند: این موضوع به اثبات رسیده که گیاهان نسبت به افزایش دمای زیاد محیط اطراف خود حساس بوده و عکس‌العمل نشان می‌دهند، مخصوصا اگر روزهای داغ مصادف با دوران گل دادن آنها باشد.

تغییرات آب و هوا و افزایش قیمت مواد غذایی

کارشناسان می‌گویند، کاهش محصولی که به‌علت تغییرات آب و هوا به‌وجود آمده، احتمالا باعث شده که قیمت این نوع محصولات حدود 6 درصد در سطح جهان افزایش یابد. به همین دلیل تقاضا برای این نوع کالاها اجتناب‌ناپذیر و رو‌به‌افزایش است.در قیمت‌گذاری غلات در جهان، امروزه تغییرات اقلیمی حرف اول را می‌زند و نقش مشتریان در درجه دوم اهمیت قرار دارد. به‌علت کاهش تولید مواد غذایی، کمپانی‌های تولید غذا و تولید‌کنندگان مواد گوشتی در جهان سالانه حدود 60 میلیارد دلار ضرر می‌دهند.دکتر لوبل می‌افزاید: ما بنا نداریم در باره نزولات آسمانی صحبت کنیم اما می‌خواهیم درباره میلیارد‌ها دلار محصولات غذایی که بر اثر تغییرات اقلیم از بین می‌روند صحبت کنیم. وقتی که ما درتلاشیم جهان را تغذیه کنیم هر ذره کوچک از مواد غذایی برایمان با ارزش است. آنچه مسلم است تغییرات آب وهوا عاملی مؤثر در قیمت‌گذاری مواد غذایی محسوب می‌شود. در سالیان اخیر قیمت بسیاری از مواد غذایی بر اثر عواملی نظیر تقاضای رو به‌رشد غذا درقاره آسیا، تبدیل محصولات کشاورزی به سوخت‌های گیاهی و تغییرات اقلیم 2 تا 3برابر شده است، این درحالی است که از یک‌سو، فقیرترین کشورهای جهان که متأسفانه بیشترین تعداد جمعیت را در خود جای داده‌اند در برابر کمیاب‌شدن موادغذایی بیشترین خطر را احساس می‌کنند و از سوی دیگر، مراکز تهیه و توزیع غلات در جهان شدیدا با کمبود تولید محصول مواجه شده‌اند.

The New York Times

کد خبر 136442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز