دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین : وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح تغییراتی که در ساختار دانشگاه‌ها با توجه به اجرای آیین‌نامه مدیریت جامع دانشگاه‌ها رخ می دهد و دلیل انتصابی بودن روسای دانشگاه‌ها گفت: تغییرات آیین‌نامه جدید خیلی زیاد نیست اما وظایف به طور کامل شفاف شده است.

کامران دانشجو

کامران دانشجو در گفتگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه آیین نامه مدیریت جامع دانشگاه‌ها حدود 18 سال تغییر نکرده بود، گفت: این آیین‌نامه 18 سال پیش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده بود و طی این مدت از گوشه و کنار به مرور زمان و بر اساس موقعیت فعلی مقرراتی به آئین‌نامه مدیریت جامع دانشگاه‌ها اضافه شده بود.

وی افزود: آیین نامه مدیریت جامع دانشگاه‌ها در سال 73 تصویب شده بود، اما در وزارت علوم در گام اول تمامی موارد را جمع‌آوری کردیم و در گام دوم آن را به روز کردیم؛ چرا که شرایط آن روز متفاوت بود.

وزیر علوم اظهار داشت: تغییرات آیین‌نامه جدید خیلی زیاد نیست اما وظایف به طور کامل شفاف شده است. در این آیین‌نامه مشخص شده که رئیس دانشگاه چه مسئولیت‌هایی دارد. در قبال دانشگاه، همه مسئولیتها بر عهده رئیس دانشگاه است.

وی افزود: همچنین وظایف مدیر گروه‌ها، دانشکده‌ها، معاونان دانشگاه‌ها به صورت جزئی مشخص شده است.

دانشجو درباره انتصابی بودن روسای دانشگاه ها ، افزود: در دنیا تنها شاید یکی دو جا وجود داشته باشد که بگویند رئیس دانشگاه به صورت انتخابی و با رأی‌گیری انتخاب شود. رئیس دانشگاه باید شاخص‌هایی را داشته باشد و انتخابی نیست.

وزیر علوم گفت: من اگر نتوانم رئیس دانشگاه را انتخاب کنم چگونه می‌توانم سیاست‌ها را در دانشگاه اعمال کنم. ریاست دانشگاه هم باید سیاست‌ها را اعمال کند؛ اگر نتواند رئیس دانشکده خود را انتخاب کند چطور می تواند این سیاست‌ها را اعمال کند. این سیاست‌ها هم از بدنه جمع می شود و به سیاست وزارت علوم بدل می‌شود.

وی یادآور شد: ما به استقلال دانشگاه قائل هستیم اما این استقلال دانشگاه دال بر این نیست که حاکمیت نمی تواند اعمال حاکمیت کند. حاکمیت اگر تشخیص دهد که دانشگاه از ریل و خواسته مردم جدا می شود نه تنها حق دارد؛ بلکه وظیفه دارد که دانشگاه را به مسیری بیاورد که مردم از ما انتظار دارند.

دانشجو تاکید کرد: البته دانشگاه‌های ما در حال حاضر در مسیری که مردم می خواهند و در 9 دی نشان دادند چه می خواهند، حرکت می کنند.

وی درباره هیئت امنایی بودن دانشگاه‌ها نیز گفت: هیئت امنایی بودن دانشگاه‌ها تنها به قانون برنامه پنجم توسعه ارتباط ندارد بلکه در قانون برنامه چهارم بود و در برنامه پنجم بر آن تاکید شد.

 

کد خبر 136438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز