همشهری آنلاین : معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان وضعیت بودجه آموزش عالی در سال 90 و نحوه توزیع آن، گفت: امسال ارائه بودجه به صورت متمرکز انجام نمی‌شود.

علی اکبر متکان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در لایحه‌ای که تحویل مجلس شد، بودجه امسال آموزش عالی 4 هزار میلیارد تومان تعیین شد که 2300 میلیارد آن برای بودجه‌ جاری وهزینه‌ای و 700 میلیارد نیز برای بودجه‌ عمرانی درنظرگرفته شد.

وی افزود: براین اساس، بودجه‌های هزینه‌ای به طور متوسط 20 تا 25 درصد رشد داشت و اگر افزایش فوق‌العاده اساتید را نیز کسر کنیم رشد بودجه هزینه‌ای بین 8 تا 15 درصد است.

وی با بیان اینکه رشد بودجه‌های عمرانی در مجموع خوب است، اضافه کرد: براین اساس بودجه‌های عمرانی حداقل 20 درصد و تا بیش از 100 درصد رشد داشته است که این بودجه بنا بر نوع پروژه‌های هر دانشگاه متفاوت است. البته اگر امسال بودجه‌های عمرانی تحقق یابد، دانشگاه‌ها وضعیت بسیار مناسبی خواهند داشت.

متکان با بیان این موضوع که در نظر داریم بودجه امسال براساس سرانه دانشجویی و ماموریت دانشگاه توزیع شود، اظهارکرد: بخشی از این اقدام، امسال توسط معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری انجام گرفت و برخی از شاخص‌ها را برای توزیع بودجه به کار برد. در این راستا درنظر داریم در باره این موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بحث شود تا در صورت موافقت مجلس، بودجه براساس شاخص‌های صحیح در بین دانشگاه‌ها توزیع ‌شود.

به گفته متکان، در صورتی که بودجه براساس سرانه دانشجویی توزیع شود، پارامترهایی همچون ماموریت دانشگاه، وضعیت خروجی‌ها، قدمت و یا نوساز بودن دانشگاه برای توزیع بودجه مورد ملاحظه قرار می‌گیرد، به عنوان نمونه دانشگاه‌های قدیمی بیشتر بودجه مقاوم سازی و دانشگاهی که در حال تاسیس است بودجه زیرساختی نیاز دارد.

معاون وزیر علوم در خصوص لحاظ بودجه جداگانه برای 10 دانشگاه برتر، گفت: هر دانشگاه به صورت متوسط 3 میلیارد تومان بودجه دریافت می‌کند. البته این دسته از دانشگاه‌ها خودشان ماموریت دارند که درآمدزایی داشته باشند.

وی با اعلام این خبر که امسال توسط معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری بودجه‌ ویژه برای دانشگاه‌های دارای رتبه در جهان اسلام، برتر و یا محروم و غیره تدارک دیده شده است، تاکید کرد که این بودجه با توزیع بودجه براساس سرانه دانشجویی و یا ماموریت دانشگاه متفاوت است.

متکان با بیان اینکه امسال ارائه بودجه به صورت متمرکز ظاهرا انجام نمی‌گیرد، تصریح کرد: در صورتی که مجلس با این بحث موافقت نکرده باشد، نمایندگان مجلس نباید از وزارت علوم توقع داشته باشند؛ چرا که وزارت علوم بودجه‌ای‌ ندارد.  

کد خبر 135783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز