مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

طاهره ساعدی: چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، صنایع دارویی و خدمات سلامت (ایران هلث)، اخیرا در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

تجهیزات پزشکی

 امسال وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بازرگانی، صنایع و معادن، اداره کل سلامت شهرداری تهران با همراهی سازمان توسعه تجارت، سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی شیمیایی و بسته‌بندی دارویی، انجمن دندانپزشکی ایران، اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران، انجمن رادیولوژی، انجمن حمایت از تجهیزات و ملزومات چشم‌پزشکی ایرانیان، انجمن مهندسی پزشکی ایران و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی شرایطی را به‌وجود آوردند که گسترده‌ترین نمایشگاه سلامت در 3دهه اخیر در ایران برگزار شود. در نمایشگاه امسال حدود 600 شرکت داخلی و خارجی در بیش از 10سالن نمایشگاهی حضور یافته و دستاوردهای خود را در قالب تازه‌های تولیدی در معرض دید حاضران قرار دادند. در میان این شرکت‌ها 200 شرکت دارویی نیز حضور داشتند.

تکنولوژی پلاسما کلاستر ازجمله فناوری‌های ارائه شده درنمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، صنایع دارویی و خدمات سلامت (ایران هلث) بود که با تولید و انتشار یون‌های مثبت و منفی در محیط‌های مسقف، موجب از بین رفتن باکتری‌ها، قارچ‌ها، عوامل آلرژی‌زا و ویروس‌ها می‌شود.این دستگاه که کار تصفیه هوا را انجام می‌دهد، توسط تکنولوژی جدیدی به نام پلاسما کلاستر با تولید یون‌های مثبت و منفی موجب از بین رفتن تمامی باکتری‌ها، قارچ‌ها، عوامل آلرژی‌زا و ویروس‌ها (ویروس آنفلوانزا) می‌شود.

فرزین ناصری، مدیر بخش فناوری پلاسما کلاستر مرکز ماشین‌های اداری ایران با اشاره به اینکه تکنولوژی پلاسما کلاستر حدود 2سال است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همشهری گفت: ویژگی منحصر به فرد این تکنولوژی که آن را از سایر دستگاه‌های تصفیه هوا متمایز کرده است، متعادل بودن تعداد یون‌های مثبت و منفی است که در فضا رها می‌شود.وی با تأکید بر اینکه پلاسما کلاستر به تأیید 14 مرکز علمی، بهداشتی و درمانی جهان ازجمله انجمن آسم کانادا، بنیاد تحقیقات آلرژی بریتانیا، دانشگاه لوبک آلمان و دانشکده بهداشت عمومی هاروارد آمریکا رسیده است، افزود: این دستگاه با انتشار یون‌های مثبت و منفی، باعث نابودی 18 نوع ویروس و باکتری و مواد آلرژی‌زا می‌شود.

این دستگاه با داشتن فیلترهای مجهز، گردوغبار، ذرات معلق در هوا و همچنین بوهای نامطبوع مانند بوی سیگار را از بین برده و محیطی کاملا سالم و پاکیزه را برای تنفس افراد فراهم می‌کند.سکوی آزمایشگاهی با رویه سنگ مصنوعی و خاصیت ضد‌اسیدی و ضد‌رشد میکروبی از جمله محصولات تولیدی جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی بود که در این نمایشگاه عرضه شده بود.اختراعاتی ازجمله دستگاه بازیافت ضایعات پروتئینی و کشتارگاهی و دستگاه بی‌خطر‌سازی‌ ضایعات بیمارستانی نیز در این نمایشگاه ارائه شده بود. طرز کار دستگاه بی‌خطر‌سازی‌ ضایعات بیمارستانی، به این ترتیب است که زباله‌ها ابتدا وارد دستگاه خردکن شده و تمامی مواد به قطعات ریز و یک‌اندازه 3 تا 5 سانتی‌متری تبدیل می‌شود. این ضایعات درون محفظه به‌طور مرتب پارو شده و در فضای2/2 بار و دمای بالای 134 درجه قرار می‌گیرد. این شرایط دمایی و فضایی تمامی میکروب‌های فعال را از بین برده و محصول نهایی بی‌خطر بوده و می‌تواند مانند سایر زباله‌های شهری دفع شود. با توجه به معضل تولید روزانه 400 تن زباله بیمارستانی در ایران که تنها 90 تن آن در تهران تولید می‌شود، استفاده از این دستگاه‌ها می‌تواند در حفظ سلامت و محیط‌زیست کشور مؤثر باشد.

یک شرکت دانش بنیان نیز به‌عنوان نخستین تولید‌کننده پانسمان‌های ترمیم زخم و بند‌آورهای خونریزی و محلول‌های آنتی سپتیک با فناوری نانو در ایران و خاورمیانه، این محصولات جدید را در معرض دید قرار داده بود.ارائه نمونه دستگاه‌های سانتریفیوژ آزمایشگاهی و میکروفیوژ دیجیتال ساخت داخل و دستگاه آب مقطر‌گیری بیمارستانی توسط شرکت سازنده ایرانی مستقر در ارومیه نیز از دیگر دستاوردهای این بخش بود.

سیستم‌های نوین اندازه‌گیری گازهای خون، الکترولیت‌ها و متابولتی‌ها که قدرت مکش اتوماتیک از سرنگ را دارا است از دیگر محصولاتی بود که در معرض دید دست‌اندرکاران حوزه سلامت قرار گرفت.سیستم رایانه‌ای احضار پرستار در مراکز درمانی کشور، انواع تخت‌های بیمارستانی، ارائه توانمندی‌های شـرکـت‌هـای داخـلی در زمـیـنه دستگاه‌های خودکار شمارنده سلولی در آزمایشگاه‌‌های کشور، ساکشن‌های پرتابل متناوب دیجیتال و سیستم‌های وکیوم تراپی زخم، دستگاه‌های
لگن شوی، ابزار شوی، آندوسکوپ شوی اتوماتیک و ست شوی ابزار جراحی، تولید ظروف یکبار مصرف کاغذی ضد‌آب و دستگاه‌های کاور خودکار کفش، از دیگر محصولاتی بود که توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی عرضه شده بود.

شرکت‌هایی هم در زمینه تولید محصولات ارتوپدی نمونه تولیدات خود را به نمایشگاه ایران سلامت آورده بودند و نکته جالب دراین میان این بود که اغلب این محصولات در شهرستان‌های مختلف ایران و در شهرک‌های صنعتی تولید و به بازار عرضه می‌شود.
خبر دیگر اینکه با افزایش توانمندی شرکت‌های داخلی، ایران در زمینه تولید انواع تخت‌های بیمارستانی به مرز خودکفایی نزدیک شده و قادر است تمام نیازهای داخلی در این زمینه را خود تأمین کند.صنعت سلامت الکترونیک ازجمله بخش‌های قابل توجه نمایشگاه بود. تولید و توسعه نرم افزارهای پزشکی، ارائه سامانه‌های الکترونیک و دیجیتال در زمینه خدمات پزشکی و بیمارستانی و ارائه سامانه‌های وب‌سایت‌ساز برای پزشکان و دست‌اندرکاران صنعت سلامت از جمله دستاوردهای این بخش به شمار می‌رود.

نکته جالب توجه دیگر این است که با توجه به رشد ایران در علم شیمی و تولید هزاران مقاله علمی در رشته شیمی در کشور به‌نظر می‌رسد که بخشی از این تولید علم در قالب فعالیت شرکت‌های دارویی، غذایی و محصولات بهداشتی و آرایشی خود را به جامعه ایران نیز نشان داده است. در این زمینه شاهد حضور ده‌ها شرکت فعال در زمینه محصولات آرایشی، مانند حلال‌ها، مرطوب کننده‌ها، لوسیون‌ها، شامپو‌ها، کرم‌ها و پاک‌کننده‌ها بودیم که تا حد زیادی کشور را از ورود محصولات مشابه خارجی بی‌نیاز کرده است.

گفتنی است ایران در زمینه تولید علمی در رشته‌های علوم‌پزشکی رشد بسیار بالایی را در جهان تجربه کرده است و افزایش توانمندی کشور در زمینه صنایع و خدمات پزشکی و سلامت می‌تواند به بالابردن سطح بهداشت و سلامت عمومی در کشور کمک کند.

 

کد خبر 136426

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز