دکتر میرزا علی ‌ اکبر خان نفیسی ملقب به ناظم الاطباء کرمانی پزشک ، ادیب و دانشمند ایرانی از برجسته ‌ ترین پزشکان ایرانی اواخر عهد قاجار محسوب می شود .

ناظم‌الاطباء کرمانی

  او پزشک دربار مظفرالدین شاه و مؤثر در امضای فرمان مشروطیت است . او در تأسیس چند مریض خانه منطبق با شرایط روز در تهران و مشهد نقش اصلی را داشته است . تألیفات پزشکی وی متعدد بوده و در زمینه‌های غیرپزشکی نیز شاخص ‌ترین اثر او فرهنگ لغت بزرگ و 4جلدی‌ای است که با‌ عنوان فرهنگ ناظم‌ الاطباء مشهور است. در سال۱۲۹۰ قمری ناصرالدین ‌ شاه پس از بازگشت از اروپا درصدد برآمد که بیمارستانی به سبک اروپایی در تهران تأسیس کند و برای این کار «میرزاعلی‌اکبرخان‌نفیسی» را انتخاب کرد. وی تا سال۱۲۹۸ قمری مسئولیت این بیمارستان که به مریض‌خانه دولتی شهرت یافت را برعهده داشت و به همین دلیل لقب حکیم باشی گرفت. او در نهم خرداد 1303شمسی در تهران درگذشت .

1431 میلادی: سوزاندن ژاندارک

ژاندارک دوشیزه اورلئان و نجات‌ دهنده فرانسه در 6 ژانویه سال‌1412 میلادی به دنیا آمد . او قهرمان ملی فرانسه و قدیسه‌ای در کلیسای کاتولیک محسوب می‌‌شود . در جنگ 100 ساله علیه ‌انگلستان ، رهبری فرانسوی‌ها را برعهده داشت. در نزدیکی شهر کنپی‌ینی، به خاطر خیانت شهردار این شهر توسط بورگونی ها اسیر و به انگلیسی‌ها فروخته شد. ژاندارک در یک دادگاه کلیسایی، توسط اسقفِ بووه، پیر کوشون به جرم ضدیت با قوانین کلیسا، محکوم و در میدان ویومارشه شهرِ روآن در 30می سال 1431‌میلادی سوزانده شد. چندی بعد، در یک دادگاه تجدید نظر در سال 1456 میلادی، شرافت وی را مجددا پذیرفتند .

1918میلادی: پایان نبرد مارن

نبرد بزرگ مارِن در جریان جنگ جهانی اول، بین ارتش آلمان و نیروهای متفقین شامل آمریکا، انگلیس و فرانسه در نزدیکی رود مارن در شمال شرقی فرانسه روی داد. در این جنگ 5روزه که در 30 می سال 1918میلادی پایان یافت و به پیروزی آلمان منجر شد، 55هزار نفر از قوای متفقین اسیر شدند. با وجود این، ارتش آلمان در مارن متوقف شد و نتوانست خط دفاعی متفقین را درهم بشکند. به همین دلیل از این به بعد، حملات متفقین به ارتش آلمان آغاز شد و آلمانی‏ها شروع به عقب‏نشینی کردند .

1960میلادی: درگذشت خالق دکتر ژیواگو

بوریس پاسترناک از شاعران و نویسندگان روس در 10 فوریه سال‌1890 میلادی در مسکو به دنیا آمد . شهرت وی در بیرون از روسیه بیشتر به خاطر رمان دکتر ژیواگوست ولی شهرت او در خود روسیه بیشتر به‌عنوان یک شاعر است. از سال 1914 میلادی که نخستین کتاب شعر پاسترناک به نام «توامان در ابرها» چاپ شد تا سال 1931 میلادی بیش از 10 مجموعه شعر توسط وی منتشر شد که این قضیه باعث شد تا در نخستین کنگره نویسندگان در سال 1934 میلادی، پاسترناک بزرگ‌ترین شاعر معاصرروس معرفی شود. البته به‌دلیل خودداری او از محدود شدن به موضوع‌های کارگری این تمجیدها خیلی زود جای خود را به انتقادهایی تند می‌داد. در سال 1946 میلادی پاسترناک کار روی شاهکار خود یعنی رمان دکتر ژیواگو را آغاز ‌کرد . این کتاب 10 سال بعد در ایتالیا چاپ و باعث ‌شد که جایزه نوبل ادبیات نصیب پاسترناک شود ، هرچند به‌دلیل واکنش تند حکومت، وی از بیم طردشدن از میهن از دریافت جایزه خودداری کرد. سرانجام وی در تاریخ ۳۰می 1960 میلادی در اثرسرطان ریه چشم از جهان فرو بست.

کد خبر 136303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز