شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مصر در گامی مهم پس از انقلاب مردمی این کشور یک میراث شوم دیگر از حسنی مبارک را کنار گذاشت و گذرگاه رفح را روز گذشته به‌طور دائمی بازگشایی کرد تا محاصره 5/1 میلیون فلسطینی ساکن غزه پس از 4 سال شکسته شود.

گشایش رفح

صبح روز گذشته، دولت مصر مرز خود با نوار غزه را پس از مدت‌ها باز کرد تا برای نخستین‌بار در 4 سال گذشته فلسطینی‌ها بتوانند به‌صورت آزادانه از این منطقه مرزی عبور کنند. زن‌ها، کودکان و مردان بالای 40 سال اکنون بدون هیچ مشکل و محدودیتی اجازه دارند از مرز رفح عبور کنند که قدمی مهم در کاهش درد و رنج فلسطینی‌ها پس از سال‌ها محاصره شدید از سوی رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید.
مردان بین 18 تا 40 سال هم برای عبور از این گذرگاه نیاز به تهیه ویزای کشور مصر دارند. منابع حماس اعلام کرده‌اند که مقام‌های دولتی مصر از استقرار قریب‌الوقوع نمایندگی این کشور در غزه برای سهولت در صدور ویزا برای فلسطینی‌ها خبر داده‌اند. صبح روز گذشته تعدادی آمبولانس جزء نخستین خودروهایی بودند که از مرز عبور کردند تا پس از مدت‌ها کمبود امکانات پزشکی کار مداوای بیماران در مصر ادامه پیدا کند.

گزارش‌‌ها نشان می‌دهد که 50 بیمار فلسطینی نخستین گروهی بودند که وارد خاک مصر شدند. از زمانی که حماس، در 4 سال پیش کنترل نوار غزه را به‌عهده گرفت، رژیم صهیونیستی با همکاری رژیم مبارک نوار غزه را تحت محاصره شدید قرار داد و با وجود انتقادهای گسترده جهانی مانع از رسیدن حتی مایحتاج اولیه مردم به این منطقه شد. اکنون بازگشایی این گذرگاه مرزی به طول 12 کیلومتر به‌صورت دائمی نشانه تغییری مهم در سیاست‌های مصر از زمان سرنگونی حسنی مبارک به حساب می‌آید و به همین خاطر باعث خشم مقام‌های رژیم صهیونیستی شده است. یک وزیر رژیم صهیونیستی به تازگی اعلام کرد که تصمیم مصر برای بازگشایی دائم گذرگاه رفح در مرز مصر و نوار غزه، بسیار مشکل آفرین است.

بنیامین نتانیاهو هم با ابراز خشم از بازگشایی این گذرگاه مرزی مدعی شده بود که حماس از این مسئله برای ورود راکت به منطقه استفاده خواهد کرد. 5/1 میلیون فلسطینی نوار غزه در طول 4 سال گذشته به خاطر محاصره همه جانبه برای تهیه مایحتاج اولیه مانند آب آشامیدنی سالم با مشکلات جدی روبه‌رو بودند. در سال گذشته، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به همراه نهادهای بین‌المللی دیگر اعلام کرد که محاصره نوار غزه نقض آشکار حقوق بشر است. این نهاد در گزارش خود اعلام کرد که اقدام اسرائیل در محاصره اقتصادی نوار غزه به منزله تنبیه دسته جمعی غیرنظامیان است و با مفاد کنوانسیون‌های ژنو، ناظر بر مقررات زمان جنگ و رفتار با غیرنظامیان ساکن مناطق جنگی یا تحت اشغال نظامی، مغایرت دارد.

سازمان ملل هم اعلام کرده است که محاصره نوار غزه غیرقانونی به حساب می‌آید و بارها خواستار رفع محاصره این منطقه شده است.با وجود این مقام‌های رژیم صهیونیستی هیچ توجهی به این مسئله نشان ندادند. حمله نیروهای این رژیم به ناوگان آزادی و کشتن فعالان حقوق بشر که در تلاش برای رساندن کمک‌های مردمی به نوار غزه بودند توجه جهانی به حصر غزه را به اوج رساند و باعث برگزاری تظاهرات گسترده در کشورهای مختلف جهان شد. انتظار می‌رود که باز کردن مرز رفح به اقتصاد نوار غزه هم کمک کند هر چند این گذرگاه مرزی کماکان برای تجارت مسدود باقی خواهد ماند. مقام‌های حماس که بازگشایی دائمی این گذرگاه برای آنها یک پیروزی بزرگ به حساب می‌آید اعلام کرده‌اند که به برطرف‌شدن این مسئله امیدوار هستند.

سامی ابو زهری، سخنگوی جنبش حماس روز گذشته ضمن تقدیر و استقبال از تصمیم مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح، این اقدام را گامی مهم در جهت تعمیق روابط قاهره و غزه دانست. وی گفت: این اقدام تفاوت رهبران سابق مصر را که بر بستن این گذرگاه پافشاری می‌کردند و مسافران را تحت فشار می‌گذاشتند با رهبران فعلی که در راستای تسهیل تردد مسافران تلاش می‌کنند نشان می‌دهد.
نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر چندی پیش در اظهارنظری مهم کمک رژیم مبارک به محاصره غزه را ننگین خواند. وی با اعلام اینکه «دیگر دوران فروش گاز ارزان به اسرائیل تمام شده است و مصر دیگر گنجی راهبردی برای این رژیم نخواهد بود» نشان داد که روابط مصر و رژیم صهیونیستی پس از انقلاب این کشور دچار تحولات جدی شده است.

هشدار میچل درباره به رسمیت شناخته شدن فلسطین

جنبش‌های فتح و حماس به تازگی توانستند در یک موفقیت دیگر پس از مدت‌ها رایزنی به یک توافقنامه آشتی ملی دست پیدا کنند که باعث خشم مقام‌های رژیم صهیونیستی شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در کنگره آمریکا با خشم از این مسئله از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان خواست که توافقنامه خود با حماس را برای بازگشت به مذاکرات صلح پاره کند!
این در حالی است که گروه‌های فلسطینی در تلاش هستند به روند فعالیت‌های خود برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در ماه سپتامبر در سازمان ملل ادامه دهند. جورج میچل، فرستاده سابق آمریکا در خاورمیانه با هشدار در این رابطه اعلام کرده است که این مسئله برای اسرائیل و آمریکا زیان آور خواهد بود. میچل در گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس تاکید کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا سعی دارد در ماه سپتامبر‌، هنگامی که فلسطینی‌ها قصد دارند تا مسئله تشکیل کشور مستقل خود را به مجمع عمومی سازمان ملل ببرند‌ از این فاجعه جلوگیری کند.

بان‌کی‌مون: به غزه کمک نفرستید

درحالی‌که بیش از 1500 فعال حقوق بشر در حال سازماندهی یک کاروان کمک‌های بشردوستانه دیگر به نوار غزه در پایان ماه ژوئن هستند بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل از تمامی کشورهای منطقه خواست که از نفوذ خود برای جلوگیری از این مسئله استفاده کنند! بان‌کی‌مون مدعی شد که اعزام چنین ناوگان‌هایی توان بالقوه افزایش تنش در منطقه را دارد. در 31 می‌سال گذشته نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره حمله کردند که شهادت 9 نفر از فعالان حقوق بشر ترکیه را به‌دنبال داشت.

کد خبر 136277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز