گروه بین‌الملل: توافق گروه‌های فلسطینی فتح و حماس برای آشتی ملی پس از مدت‌ها مذاکره فشرده، خشم مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را به‌دنبال داشت.

محمود عباس

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنشی تند به خبر آشتی ملی فلسطینی‌ها، به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هشدارداد که «بین صلح با اسرائیل یا آشتی با حماس یکی را انتخاب کند.» در بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی منتشر کرد آمده است: نمی‌توان هم با حماس و هم با اسرائیل صلح کرد. چون حماس خواهان نابودی اسرائیل است و این را صریحا اعلام می‌کند.

آمریکا و رژیم صهیونیستی از تفرقه میان گروه‌های فلسطینی همواره به‌عنوان یک برگ برنده برای خود استفاده می‌کردند و به همین خاطر اعلام آشتی فتح و حماس آنها را درباره مسئله فلسطین بیش از گذشته در تنگنا قرار خواهد داد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی همچنان ادعای صلح با فلسطینی‌ها را دارد که آخرین دور مذاکرات این رژیم با تشکیلات خودگردان به خاطر کارشکنی‌های این رژیم به‌ویژه در مسئله ادامه شهرک‌سازی‌ها با شکست مواجه شد.

شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی هم با انتقاد شدید از محمود عباس، از وی خواست این توافقنامه را امضا نکند و هیچ تماسی با حماس نداشته باشد. همچنین ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مخالفت خود را در زمینه‌ مذاکره با هر دولت فلسطینی که حماس در آن مشارکت داشته باشد اعلام کرد. وی اذعان کرد: سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل تصور می‌کردند احتمال تحقق آشتی ملی فلسطینی‌ها ضعیف است.

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی هم در واکنش به این توافق تهدید کرد که این رژیم دست به اقدامات انتقام‌جویانه گسترده‌ای علیه تشکیلات خودگردان خواهد زد.واشنگتن هم ضمن استقبال سرد از این توافق اعلام کرد: هر دولت فلسطینی که تشکیل شود، باید خشونت را کنار بگذارد. آمریکا بار دیگر خواسته‌های کمیته‌ کاری چهارجانبه را تکرار کرد و گفت: حماس باید به توافقنامه‌های صلح امضا شده احترام بگذارد و موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

همچنین، گزارش‌ها نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو در دیدار با هیات‌‌کنگره‌ آمریکا اعلام کرده است که آمریکا باید درصورت تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین کمک‌های اقتصادی‌اش به تشکیلات خودگردان فلسطین را متوقف کند. بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا به عقیده بسیاری نشان می‌دهد که دولت آمریکا حتی زحمت مرور توافقنامه طرف‌های فلسطینی را نکشیده و تنها به‌دنبال اتخاذ موضعی مشابه با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده است. گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا هم برای هماهنگی با این رژیم اعلام کرده‌اند که دولت اوباما باید کمک‌های خود به تشکیلات خودگردان را به‌خاطر اتحاد با حماس قطع کند.

واکنش مبهم اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا که پیش از این از به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین حمایت کرده بود اما در مقابل این مسئله واکنش صریحی نداشت. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما تصمیم برای تشکیل دولت انتقالی فلسطین را با جدیت پیگیری می‌کنیم اما جزئیات این توافقنامه باید بررسی شود. مایکل من، سخنگوی اشتون هم اعلام کرد که اشتون با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و متحدان خود در منطقه در حال بررسی جزئیات این توافقنامه است. در مقابل، آمریکا و رژیم صهیونیستی، چین و روسیه از توافق فتح و حماس برای آشتی ملی استقبال کرده‌اند.

امضای توافقنامه نهایی در قاهره

رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته استفاده فراوانی از اختلاف میان فتح و حماس کرده و از 4 سال پیش که تنش‌ها میان این دو گروه آغاز شد، تلاش‌ها برای برقراری آشتی ملی ادامه داشت. این گروه‌ها سرانجام چهارشنبه شب پس از مدت‌ها رایزنی از توافق خود درباره تشکیل یک دولت وحدت ملی موقت خبر دادند. براساس این توافق که با میانجیگری دولت مصر حاصل شد، علاوه بر تشکیل دولت موقت، تاریخی هم برای برگزاری انتخابات عمومی تعیین خواهد شد. انقلاب مردم مصر باعث شد که حسنی مبارک، متحد دیرینه رژیم صهیونیستی که همکاری نزدیکی با این رژیم برای محاصره نوار غزه داشت از قدرت خلع شود. طاهر النونو، یکی از سخنگویان حماس اعلام کرده است که توافق نهایی طی یک هفته آینده امضا خواهد شد و قاهره به این منظور از محمود عباس و خالد مشعل و نمایندگانی از تمام گروه‌های فلسطینی برای امضای این توافقنامه دعوت خواهد کرد. آشتی ملی گروه‌های فلسطینی می‌تواند بزرگ‌ترین مانع را از سر راه تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی بردارد.

حصر غزه 10روز دیگر می‌شکند

پس از مدت‌ها محاصره شدید نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی برای فشار بر حماس به‌زودی مردم این منطقه زندگی بهتری خواهند داشت. نبیل العربی، وزیر امور خارجه‌ مصر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره، متعهد شد که تحریم نوار غزه از سوی این کشور طی یک هفته یا در نهایت 10 روز به‌طور کامل لغو شود. وی ضمن درخواست از اعراب برای عمل به وظیفه خود در قبال فلسطین تاکید کرد که طی 10 روز تصمیمی مهم و استراتژیک درباره نوار غزه اتخاد خواهد شد و اوضاع در این منطقه به‌طور ریشه‌ای تغییر خواهد کرد. حمله مجدد رژیم صهیونیستی به نوار غزه
شلیک تانک‌های رژیم صهیونیستی به سوی غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه روز گذشته باعث مجروح شدن شدید چندین نفر شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تانک‌های رژیم صهیونیستی حداقل 3 گلوله را به سمت منطقه‌‌ای در نزدیک اردوگاه البریج شلیک کرده‌اند. در میان مجروحان این حمله یک زن و 2 کودک دیده می‌شود. ارتش رژیم صهیونیستی با تائید این حمله مدعی شده است چند نفر را که قصد بمب‌گذاری داشته‌اند هدف قرار داده است.

کد خبر 133683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز