جمعه ۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: از شنبه با گشایش گذرگاه رفح که یکی از دو دروازه غزه به جهان خارج است، حصر 4 ساله این شهر و جمعیت رنج دیده 1.5 میلیون‌نفری آن شکسته خواهد شد.

غزه

شورای نظامی حاکم بر مصر در پاسخ به خواست مردم و در فضای جدید حاکم بر این کشور، ماه گذشته وعده داد که این گذرگاه را برای همیشه بگشاید. بعد از پیروزی حماس در انتخابات فلسطین رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا شهر غزه که پایگاه اصلی حماس بود را ابتدا هدف حمله و بعد هم تحت محاصره قرار داد. 4 سال است که این محاصره رنجی وصف‌ناشدنی به مردمی تحمیل کرده که اکنون دیگر به جیره غذایی و دارویی روزانه و زندگی در خانه‌های ویران‌شده از جنگ عادت کرده‌اند.

اکنون با تصمیم مصر جدید، غزه از امروز دیگر در محاصره نخواهد بود. به گفته سخنگوی وزارت خارجه مصر مردان فلسطینی 18 تا 40 سال برای عبور از غزه به خاک مصر نیاز به ویزا دارند اما دولت اسرائیل و هیچ دولت دیگری حق اظهارنظر درباره صدور یا عدم‌صدور این ویزاها را ندارد. منها بکهوم سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت که نمی‌‌داند مبنای صدور ویزا چیست. او گفت: مصر هرکاری که لازم بداند برای کاستن از رنج مردم غزه انجام می‌دهد. رژیم اشغالگر اسرائیل هم باید به وظیفه خود در قبال مردم منطقه غزه عمل کند.

این اقدام دولت مصر درحالی صورت می‌گیرد که موقعیت رژیم صهیونیستی بعد از انقلاب‌های عربی و سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو در آمریکا و واکنش جهانی به آن، اکنون از هر زمان دیگر ضعیف‌تر و متزلزل‌تر است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر هفته گذشته خود به آمریکا در کاخ سفید و کنگره هرگونه بازگشت این رژیم به مرزهای 1967 و یا حق آوارگان فلسطینی و تقسیم بیت‌المقدس را رد کرد. اینها همه موضوعاتی است که جامعه جهانی برای حل قدیمی‌ترین مناقشه خاورمیانه بر آنها تاکید کرده و خواستار اقدام جدی توسط تل‌آویو شده است.

وقتی حسنی مبارک در مصر در پی اعتراض‌های گسترده مردمی مجبور به ترک قدرت شد، تحلیلگران نوشتند که تل‌آویو گنج راهبردی خود را از دست داد. این عبارت امروز و در مرز غزه با مصر معنی می‌یابد. اسرائیل طی 4 سال گذشته با تکیه بر حمایت مبارک، غزه را از زمین و هوا محصور کرده و درهای آن را بسته بود تا حماس را برای کوتاه آمدن تحت فشار بگذارد.

در یک ماه گذشته قاهره میزبان آشتی فتح و حماس بود و اکنون هم با گشودن رفح آخرین حربه فشار تل‌آویو علیه حماس را هم از او می‌گیرد. نظرسنجی که اخیرا مؤسسه آمریکایی پیو در مصر انجام داده نشان می‌دهد 54 درصد از مصری‌ها خواستار لغو پیمان صلح میان قاهره و تل‌آویو هستند. حصار فلزی که در حال ساخته شدن اطراف کنسولگری اسرائیل در قاهره است نشان می‌دهد که رابطه قاهره و تل‌آویو حقیقتا دیگر مانند گذشته نخواهد شد.

در روزهای گذشته ساختمان کنسولگری اسرائیل در قاهره و اسکندریه محل تجمع مردم با اعلام خواسته اخراج دیپلمات‌های اسرائیلی از خاک مصر بود. گزارش‌ها از مصر حاکی است که مردم در شهر العریش که نزدیک رفح قرار دارد، جشن شکسته شدن حصر غزه را از دیروز آغاز کرده‌اند. آنها شعار می‌دهند که راه بیت‌المقدس را هم می‌گشاییم.

کد خبر 136146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز