همشهری آنلاینی: علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان که به دارالسلام سفر کرده است بعدازظهر شنبه به وقت محلی با سلطان حاج حسن بولکیا پادشاه برونئی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 دیدار وزیر امور خارجه با پادشاه برونئی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، صالحی پیش از دیدار با سلطان برونئی با حضور در یک ضیافت نهار با مسنا قائم مقام وزارت خارجه برونئی دیدار و درباره مسائل منطقه‌یی با وی گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان،در دیدار با پادشاه برونئی با ابلاغ سلام‌های گرم دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهور کشورمان گفت: ایران و برونئی در حوزه‌های گردشگری، بهداشت، آموزش و سرمایه‌گذاری مشترک باید همکاری‌های خود را گسترش دهند.

صالحی در این دیدار به پیشرفت‌های کشورمان در زمینه پزشکی، ساخت بیمارستان‌های مجهز، تولید دارو و توسعه بحث گردشگری با توجه به اماکن تاریخی، مذهبی و توریستی و دیدنی‌های طبیعی و هم‌چنین فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی کشورمان اشاره کرد.

وی بر ضرورت تبادل هیات‌های کارشناسی مختلف به منظور شناسایی زمینه‌ها و امکانات گسترش همکاری‌ها و ظرفیت‌های متقابل تاکید کرد.

هم‌چنین سلطان برونئی نیز در این دیدار با تشکر از ابلاغ پیام شفاهی احمدی‌نژاد از وزیر امور خارجه کشورمان خواست که آرزوهای نیک و سلام‌های گرم وی را به رییس‌جمهور کشورمان تقدیم کند.

او با ابراز خرسندی از سفر صالحی به برونئی، تاکید کرد: مشتاقانه در انتظار سفر به ایران بر اساس دعوت قبلی دکتر احمدی‌نژاد در فرصتی مناسب است.

سلطان حسن بولکیا با اشاره به خاطرات خوش خود از سفر قبلی‌اش به ایران، پیشرفت‌های کشورمان و توسعه در زمینه‌های مختلف با وجود برخی فشارها را ستودنی خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران مورد احترام بسیاری از کشورها در جهان از جمله برونئی است.

وی از پیشنهادهای وزیر امور خارجه کشورمان در زمینه افزایش همکاری‌ها به‌ویژه در حوزه‌های آموزشی ـ بهداشتی استقبال کرده و علاقه‌مندی کشورش را برای گسترش روابط در انواع زمینه‌ها با توجه به تجربه ایران در امور علمی ـ آموزشی و شهرت پزشکان ایرانی اعلام کرد.

در این دیدار هم‌چنین دو طرف بر استمرار رایزنی‌ها و همکاری‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و برونئی در مجامع و صحنه‌های بین‌المللی تاکید شد.

پادشاه برونئی به ایران سفر می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در دیدار با پادشاه برونئی موضوعات ویژه و مهمی مورد تبادل‌نظر و گفت‌وگو قرار گرفت، اظهار کرد: قدم اول‌ این است که همکاری‌ها در زمینه آموزشی، بهداشتی و توریسم افزایش یابد و پس از آن قدم‌های دیگر برداشته شود.

علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با شبکه‌های تلویزیونی و خبرنگاران برونئی با اشاره به این‌که نام دارالسلام شایسته این کشور است، ادامه داد: برونئی خانه صلح است و ما امیدواریم همیشه به عنوان جایی برای صلح باقی بماند.

وی با ابراز خرسندی از سفر به برونئی و دیدار با پادشاه این کشور، گفت: در این دیدار روابط دوجانبه و مسائلی مانند بهداشت و آموزش مورد تبادل‌نظر و گفت‌وگو قرار گرفت زیرا ایران تجربیات بسیار خوبی در زمینه بهداشت و سلامت دارد. همچنین درباره تبادل توریست نیز مطالبی مطرح شد. مردم برونئی می‌توانند از اماکن مذهبی و زیارتی ایران دیدن کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان، در تشریح موضوعات مطرح شده در دیدار با سلطان حسن بولکیا با اشاره به روابط خوب سیاسی دو کشور، ادامه داد: پادشاه برونئی با توجه به دعوت رییس جمهور کشورمان اعلام کرد که خواهان سفر به ایران است که در زمان مناسبی این سفر انجام می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان، با اشاره به پروژه‌هایی در زمینه‌های بهداشت، توریسم و آموزش میان ایران و برونئی، گفت: در حال حاضر تصمیم بر این است که این پروژه‌ها گسترش یابد. بر همین اساس با توجه به اطلاعات بدست آمده، برونئی نیازمند کلینیک‌های تخصصی و دیگر امور بهداشتی است که در این زمینه با وزیر بهداشت گفت‌وگوهایی در این زمینه انجام می‌گیرد.

او با اشاره به عضویت دو کشور در سازمان کنفرانس اسلامی، گفت: بروئنی بر اساس عدالت، درستی و صلح حرکت می‌کند. ما در این دیدار نیز درباره مسائل مذهبی صحبت کردیم. ایران و برونئی از امت اسلامی هستند و تلاش می‌کنیم که دیدگاه‌های خود را به یکدیگر نزدیک کرده و در سازمان کنفرانس اسلامی مطرح کنیم.

صالحی با اشاره به گروه "نم" و عضویت دو کشور در این گروه، گفت: با توجه به این که ایران ریاست این گروه را از سال آینده تا سه سال برعهده خواهد گرفت از برونئی درخواست مشارکت بیش‌تری با این گروه شد. این موضوع در دیدار با وزیر امور خارجه این کشور نیز مطرح شد که وی از این موضوع استقبال کرد. گروه نم به موضوعات بین‌المللی پرداخته و بزرگ‌ترین جنبش‌ در جهان است.

وزیر امور خارجه کشورمان، درباره همکاری‌های دو کشور در زمینه توریسم، ادامه داد: از آن‌جایی که ایران یک کشور قدیمی و بزرگ است و با توجه به این که مردم برونئی به مراکز زیارتی احترام می‌گذارند باید تسهیلات بیش‌تری برای سفر آن‌ها به ایران فراهم شود. در همین راستا لغو یک‌جانبه روادید از سوی دولت ایران پیشنهاد شده و در حال بررسی است. به‌علاوه ایران بناهای معماری بسیار زیادی دارد و از آن‌جایی که ایران دارای چهار فصل است مردم برونئی با سفر به ایران می‌توانند این چهار فصل را تجربه کنند.

صالحی با اشاره به همکاری‌های آموزشی میان ایران و برونئی دستاوردهای ایران را در حوزه علمی تشریح کرد و گفت: ما یکی از کشورهای اسلامی برتر در زمینه فن‌آوری هستیم و بر همین اساس می‌توانیم همکاری‌های آموزشی و علمی را ارتقاء دهیم و این فن‌آوری‌ها را به مردم جوان برونئی انتقال دهیم.

دیدار صالحی با وزیر صنایع و منابع اولیه برونئی

وزیر امور خارجه کشورمان روز شنبه به وقت محلی با پهین داتو یحیی  وزیر صنایع و منابع اولیه برونئی در بندر سری بگاوان پایتخت این کشور نیز دیدار و مذاکره کرد.

دو طرف در این دیدار درباره راه‌های گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، امور آموزشی، گردشگری و بهداشتی تبادل نظر و گفت‌وگو کردند.

هم‌چنین دو طرف برای برداشتن گام‌های عملی و تمرکز بر همکاری‌ها و گسترش این همکاری‌ها در آینده و تعمیم آن به سایر زمینه‌ها توافق کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با بیان ضرورت دارا بودن ابعادی جامع و متوازن در روابط میان دو کشور ادامه داد: همکاری‌ها و مناسبات میان دو کشور باید در کلیه‌ی زمینه‌ها متناسب با روابط بسیار خوب سیاسی دو کشور پیش رود.

او با اشاره به این که باید زمینه‌های همکاری به صورت کارشناسی شناسایی و بر اساس آن برنامه‌های همکاری عملیاتی شود، اضافه کرد: در همین راستا می‌توان با توسعه همکاری‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، صنایع، خدمات فنی و مهندسی، آموزش، بهداشت و گردشگری در مسیر ارتقای همکاری‌ها گام برداشت.

صالحی عواملی مانند بازار 70 میلیونی ایران و بازار 400 میلیونی کشورهای همسایه و اطراف ایران، خدمات فنی و مهندسی مناسب، نیروی انسانی ماهر و متخصص، امور دانشگاهی، وجود اماکن زیارتی و تاریخی و طبیعت زیبا را ظرفیت‌های ارزشمندی برای استفاده در همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور نام برد.

در ادامه این دیدار وزیر صنایع و منابع اولیه برونئی علاقمندی کشورش برای گسترش همکاری‌ها به ویژه در زمینه گردشگری را بیان کرد و گفت: با وجود اماکن و امکانات متنوع گردشگری در ایران و فرهنگ حاکم در مردم مسلمان ایران و برونئی علاقمند به توسعه مناسبات با ایران در این زمینه بوده و باید راه‌های تحقق این همکاری‌ها بررسی شده و عملیاتی شود.

وی هم‌چنین ایران را به عنوان کشوری بزرگ با فرهنگ و تمدن و تاریخی غنی خواند.

دیدار وزیر خارجه کشورمان با ایرانیان مقیم برونئی

وزیر امور خارجه کشورمان در فضایی گرم و صمیمی با ایرانیان مقیم برونئی دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی‌اکبر صالحی ـ وزیر امور خارجه کشورمان  عصر روز شنبه به وقت محلی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در برونئی با ایرانیان، تجار و بازرگانان ایرانی مقیم این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار صمیمانه تجار و بازرگانان و ایرانیان مقیم این کشور مشکلات و هم‌چنین مسائل خود را با وزیر امور خارجه کشورمان در میان گذاشته و در فضایی گرم با وی صحبت و گفت‌وگو کردند.

کد خبر 136264
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز