2سال پس از شکست در فینال رم، منچستریونایتد امشب فرصت دارد در ورزشگاه ویمبلی لندن از بارسا انتقام بگیرد.

فوتبال

در رویارویی قبلی 2تیم، بارسا موفق شد با گل سریع اتوئو و ضربه سر مسی در نیمه دوم، منچستریونایتد را که در آن زمان در خط حمله‌اش رونالدو و توز را هم داشت، شکست بدهد و قهرمان اروپا شود. این بار هم کارشناسان شانس بیشتری برای برد بارسا درنظر گرفته‌اند ولی فرگوسن هم با بررسی فینال رم، می‌خواهد مانع از تکرار اشتباهات شاگردانش ‌شود.البته سبک بازی2 تیم به‌طور کلی قابل پیش‌بینی است. بارسا مثل همیشه با تکیه بر مالکیت توپ و بازی تک ضرب بازیکنانش، به‌دنبال پیدا کردن راه نفوذ در دفاع یونایتد خواهد بود. در سوی دیگر، منچستریونایتد با هافبک‌های دونده‌اش در فکر از کار انداختن خط میانی بارسا است و با بازیکنان سریعش مثل رونی، والنسیا و هرناندز، فضاهای بین مدافعان بارسا را هدف می‌گیرد.

ترکیب بارسا در این بازی تقریبا مشخص است و گواردیولا که غایبی ندارد، 11 بازیکن مورداعتمادش را به زمین خواهد فرستاد. ترکیب یونایتد اما قابل پیش‌بینی نیست و همانطور که فرگوسن هفته گذشته اعتراف کرد، برای انتخاب 11 بازیکن اصلی‌اش تردیدهایی دارد. البته خبرگزاری‌های مختلف روزگذشته پیش‌بینی کردند که او ریسک نکند و تیمش را با سیستم 1-5-4 به زمین بفرستد. در این ترکیب رونی
تک مهاجم تیم است و والنسیا و پارک دونده در دو سمت زمین وظیفه دارند که در زمان از دست رفتن توپ راه مدافعان کناری نفوذی بارسا را ببندند. حضور کریک در مقابل خط دفاعی یونایتد قطعی است و جلوتر از او گیگز و احتمالا فلچر بازی خواهند کرد که باید بخش زیادی از توانشان را صرف مقابله با ژاوی و اینی یستا کنند.

بازیکنان یونایتد در روزهای اخیر تاکید داشتند که بارسا فقط شامل مسی نیست، با وجود این ‌، مثلث قلب دفاع منچستر متشکل از فردیناند و ویدیچ و فان درسار که آخرین بازی دوران حرفه‌ای‌اش را انجام می‌دهد، باید مراقب حرکات انفجاری بهترین بازیکن حریف باشند. مسی در این فصل در رقابت‌های مختلف 52 گل زده و در لیگ قهرمانان با زدن 11گل در 12 بازی بهترین گلزن تورنمنت هم محسوب می‌شود. اگر آنها مقابل مسی اشتباه نکنند، می‌توانند امیدوار باشند که مهاجمان تیمشان در برابر خط دفاع بارسا که به اندازه سایر خطوط این تیم خوب نیست، بتوانند کار را تمام کنند.

استراحت کافی یا زیاد؟

گواردیولا در2 بازی آخر تیمش در لالیگا که قهرمانی تیمش قطعی شده بود از پویول، پیکه، ژاوی، اینی یستا، ویا، مسی و بوسکتس اصلا استفاده نکرد و آنها با استراحت کافی به لندن رفته‌اند. با وجود این ممکن است استراحت 15 روزه موجب شود آنها از شرایط مسابقه فاصله گرفته باشند و در دقایق ابتدایی این موضوع به ضرر بارسا تمام شود. گواردیولا اما این احتمال را با توجه به تمرینات سنگین تیمش رد می‌کند و معتقد است که تیمش باید از لحظه شروع بازی حمله کند:« نباید فراموش کنیم که در فینال2 سال قبل، با وجود گل سریع اتوئو، منچستریونایتد در نیمه اول برتر از ما بود. در این مدت 2 تیم تغییراتی در ترکیب‌شان داشته‌اند ولی سبک ما تغییری نکرده و از شروع بازی به فکر در اختیار گرفتن بازی خواهیم بود.» سرمربی بارسا اضافه می‌کند که انگیزه و شرایط روانی بازیکنان 2 تیم می‌تواند در تعیین سرنوشت بازی مهم باشد: «در یک بازی فینال، بحث تاکتیکی، کنترل احساسات، شناخت از حریف و عطش قهرمانی هر‌کدام سهم جداگانه‌ای در موفقیت دارند.»

آمار فینال

این فینال نکات آماری جالبی دارد. هر دو تیم تا به حال 3 بار قهرمان اروپا شده‌اند و تیم برنده این فینال می‌تواند تعداد قهرمانی‌هایش را به بایرن مونیخ و آژاکس برساند که 4 قهرمانی دارند. بالاتر از آنها، رئال مادرید با 9 قهرمانی، میلان با 7 قهرمانی و لیورپول با5 قهرمانی ایستاده‌اند. سهم فرگوسن از قهرمانی‌های قبلی یونایتد 2 جام است که در سال‌های 1999 و 2008 به دست آمد و درصورت قهرمانی، با رکورد باب پیسلی، سرمربی افسانه‌ای لیورپول برابری خواهد کرد. گواردیولا هم پیش از این یک بار قهرمان اروپا شده و درصورت قهرمانی پنجمین مربی پس از دل بوسکه، هیتسفلد، فرگوسن و مورینیو خواهد بود که دو بار این جام را بالای سر برده‌اند. از سوی دیگر تیم برنده، می‌تواند به جمع رئال مادرید و میلان بپیوندد که از زمان تبدیل شدن این تورنمنت به لیگ قهرمانان اروپا در فصل 93-1992 توانسته‌اند 3 بار به قهرمانی برسند.

کد خبر 136147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز