مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ترافیک و تردد حجم بالای خودرو در خیابان‌ ها و بزرگراه‌‌ها امروزه به یکی از دردسرهای بزرگ مدیریت شهری و شهرداری‌ها تبدیل شده است. بررسی‌ ها نشان داده است که کمتر پیش می ‌آید از این معضل به عنوان یک مزیت بهره برداری شده باشد و این حجم دردسر آفرین را تبدیل به منبعی برای تامین انرژی کرد.

کالیفرنیا

به گزارش شهر نوشت متعلق به اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری تهران بررسی‌ها نشان داده است که کمتر پیش می‌آید از این معضل به عنوان یک مزیت بهره‌برداری شده باشد و این حجم دردسر آفرین را تبدیل به منبعی برای تامین انرژی کرد.

با این وجود اخیرا گروهی از مخترعان، محققان و کارشناسان مدیریت شهری در ایالات متحده آمریکا اقدام به اجرای پروژه‌ای کرده‌اند که در صورت موفقیت،‌ می‌‌تواند بخشی از نیاز شهر و شهروندان را به انرژی برق بدون نیاز به نیروگاه‌ های بزرگ تولید برق و با استفاده از فرصتی که حجم بالای تردد خودروها در خیابان در اختیارشان می‌ گذارد، تامین کند.

از آنجایی که تامین و مدیریت انرژی‌ های مورد نیاز یک شهر بخشی از فرایند مدیریت آن شهر به شمار می ‌آید، لذا گروهی از مخترعان و محققان آمریکایی با همکاری و پشتیبانی شهرداری‌ های کالیفرنیا پروژه آزمایشی را به مرحله اجرا در آورده ‌اند که به موجب ان خیابان‌ های شهرهای این ایالت به نیروگاه‌ های برق تبدیل می‌ شوند.

این گروه برای اجرایی کردن برنامه‌ های خود در مرحله اول حسگرهایی را در خیابان‌ های کالیفرنیا نصب می ‌کنند که قادر است، ارتعاش‌ های مکانیکی حاصل از تردد خودروها را به جریان برق تبدیل کنند. این حس ‌گرها قادر طوری طراحی و برنامه ریزی شده‌ اند که می‌ توانند ارتعاش‌ های ناشی از رفت و آمد اتومبیل‌ ها در خیابان‌ ها را دریافت، پردازش و به انرژی الکتریکی تبدیل کنند.

نکته جالب توجه این است که این طرح علاوه بر حمایت شهرداری، از حمایت و توجه خاص تعدادی از نمایند‌ه‌ های سنا از جمله نماینده دمکرات ایالت کالیفرنیا، نیز برخوردار شده است. به طوری که بسیاری از رسانه‌ ها این طرح را با نام «مایک گاتو»، نماینده ایالت کالیفرنیا، می ‌شناسند.

در حال حاضر پروژه تبدیل ارتعاشات لرزه‌ای خوودروهای در حال عبور از خیابان ‌های کالیفرنیا به برق، موج خبری گسترده‌ ای را در رسانه‌ های آمریکا به راه انداخته است. بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که این موج خبری به پروژه مذکور کمک خواهد کرد تا بتواند با جلب حمایت بیشتری به سرانجام برسد و مراحل تکمیلی را طی کند.

تلاش کارشناسان طرح یاد شده و پشتیبانی ‌های شهرداران و فرماندار کالیفرنیا نیز سبب شده است تا کمیسیون منابع طبیعی مجلس ایالتی کالیفرنیا هم طرح آزمایشی گاتو را بپذیرد و برای به نتیجه رسیدن آن موانع موجود را از سر راه بردارد.

اساس ایده تبدیل ارتعاش‌ های حاصل از عبور و مرور اتومبیل‌ ها به انرژی الکتریکی، پدیده‌ ای است که به نام «پیزو الکتریک» شناخته می‌ شود. در این فرایند تولید الکتریسیته از طریق پلاریزاسیون یا قطبی شدن در یک کریستال بر اثر ارتعاش یا ویبریشن، صورت می‌ گیرد. بر همین اساس است که طرح نصب حس‌ گرها در خیابان‌ های کالیفرنیا برای تبدیل انرژی مکانیکی حاصل از ارتعاش‌ های ناشی از حرکت خودروها به انرژی الکتریکی، مطرح شده است و این روزها مراحل آزمایشی خود را سپری می‌ کند.
البته باید به این نکته اشاره کرد که این ایده، طرح چندان جدیدی به شمار نمی ‌آید و در برخی از کشورها به همین روش در خیابان‌ها برق تولید می ‌شود.

در حال حاضر مقامات کشور ایتالیا نیز تصمیم گرفته‌اند تا با نصب حسگرهایی پیزو الکتریک در اتوبان‌های ونیز انرژی برق تولید کنند.
اتحادیه اروپا اعلام کرده‌ است چنانچه نتیجه آزمایش‌‌ های انجام شده در خیابان‌ های کالیفرنیا رضایت بخش باشد، از شهرداران شهرهای بزرگ این قاره خواهد خواست تا به عنوان الگویی برای سایر شهرها این شیوه از تولید برق را در دستور کار قرار دهند.

کارشناسان محیط زیست و انرژی امیدوارند چنین روشی بتواند به حفظ منابع انرژی شهرها کمک کند البته به شرط این که دستاویزی برای ترویج فرهنگ استفاده از اتومبیل شخصی تبدیل نشود.

قرار است این طرح در مراحل بالاتر پس از تکمیل، از کمترین میزان ارتعاش که می‌تواند شامل حرکت عابران پیاده در خیابان‌ ها شود نیز برق تولید کند.

کد خبر 136083
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز