دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

وزارت نیرو جزئیات افزایش قیمت برق مصارف خانگی در مناطق عادی غیرگرمسیر و مناطق 4‌گانه گرمسیر و محدوده‌های زیرپوشش این مناطق را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، مناطق گرمسیر کشور به 4‌گروه گرمسیر یک، گرمسیر2، گرمسیر 3 و گرمسیر 4 منطقه بندی شده‌اند. به گفته محمد بهزاد معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، تعرفه‌های مناطق گرمسیر یک به‌گونه‌ای است که در شرایط عادی 72 درصد مشترکان ماهانه به‌طور متوسط 133 هزار ریال و 90‌درصد مشترکان ماهانه به‌طور متوسط 210‌هزار ریال برای صورت‌حساب برق پرداخت خواهند کرد.

وزارت نیرو در اطلاعیه خود به نقل از بهزاد اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود صورت‌حساب 72 درصد مشترکان مناطق گرمسیر 2 به‌طور متوسط 121 هزار ریال در ماه و 91 درصد نیز 220 هزار ریال در ماه باشد. معاون وزیر نیرو گفت: 70 درصد مشترکان مناطق گرمسیر 3 ماهانه به‌طور متوسط 87 هزار ریال و 90درصد نیز ماهانه به‌طور متوسط 175 هزار ریال بابت صورت‌حساب برق مصرفی پرداخت کنند؛ ضمن اینکه یک پله صرفه‌جویی در مصرف برق مشترکان این مناطق، صورت‌حساب مصرفی را از 175 هزار ریال به 137 هزار ریال و 2پله صرفه‌جویی، هزینه پرداختی را تا 11‌هزار ریال کاهش خواهد داد. براساس اعلام وزارت نیرو، درصورت رعایت الگوی مصرف، حدود 70 درصد مشترکان مناطق گرمسیر 4 به‌طور متوسط ماهانه حدود100 هزار ریال و 92 درصد مشترکان نیز ماهانه به‌طور متوسط 239 هزار ریال صورت‌حساب دریافت خواهند کرد.

همچنین الگوی مصرف برق در ماه‌های گرم مناطق گرمسیر 1، ماهانه 3هزار کیلووات ساعت، مناطق گرمسیر 2 ماهانه 2 هزار کیلووات ساعت، مناطق گرمسیر 3 ماهانه یک هزار کیلووات ساعت و مناطق گرمسیر 4 ماهانه 500 کیلووات ساعت تعیین شده است و این میزان برای مناطق عادی و ماه‌های غیرگرم مناطق گرمسیر ماهانه 300 کیلووات ساعت خواهد بود که در مجموع قیمت هر کیلووات ساعت برق مصرفی در مناطق گرم به‌طور متوسط 151 ریال است که کمتر از یک‌سوم تعرفه مناطق عادی محسوب می‌شود. متوسط تعرفه مصرف برق برای مشترکان خانگی مناطق عادی از هر کیلووات ساعت 450‌ریال در سال گذشته به 485 ریال در 7‌ماهه نخست سال‌جاری اصلاح شده ضمن آنکه الگوی مصرف نیز در این دوره از ماهانه 200‌کیلووات ساعت به 300‌کیلووات ساعت افزایش یافته است.

پیش‌بینی می‌شود صورت‌حساب‌های 70 درصد مشترکان بخش خانگی در مناطق عادی فقط ماهانه 6هزار و 750 ریال و90 درصد مشترکان ماهانه حدود 10 هزار ریال در مقایسه با صورت‌حساب‌های ماهانه در 3ماهه پایانی سال گذشته افزایش یابد، ضمن آنکه صورت‌حساب‌های جدید درصورت رعایت الگو و مدیریت مصرف، ارزان خواهد بود. البته قیمت هر کیلووات ساعت برق برای مشترکان پرمصرف تا قیمت 2 هزار و 150 ریال به ازای هر کیلووات ساعت نیز قابل افزایش است.

افزایش بهای برق صنعت و کشاورزی

با تصمیم دولت بهای برق مصرفی مشترکان بخش صنعت و معدن تنها در تابستان 20 درصد افزوده می‌شود. دولت در فاز دوم اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، بهای برق مشترکان بخش‌های تولید و صنعت کشور را افزایش داد و بر این اساس در بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور از این پس تعرفه‌های برق برای تولیدی‌ها با نرخ جدید محاسبه خواهد شد که البته تعرفه برق صنعتی همان نرخ سال گذشته است و تنها در 3ماهه تابستان 20 درصد افزوده می‌شود.براساس تعرفه‌های جدید بخش آب و کشاورزی در اجرای فاز دوم قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، بهای برق برای مشترکان بخش آب و کشاورزی در تابستان 20درصد افزوده می‌شود اما دولت تصمیم بر این گرفته است که بهای برق بخش کشاورزی نسبت به فاز اول اجرای قانون، کاهش یابد.

جدول

جدول

کد خبر 133404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز