چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با سخنرانی خود در کنگره آمریکا و رد همه خط‌قرمزهای اعلام شده فلسطینیان، تیر خلاص را به روند نیمه جان مذاکرات صلح شلیک کرد.

نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو سه‌شنبه‌شب در میان استقبال گرم نمایندگان کنگره آمریکا که از سوی برخی رسانه‌ها کم‌سابقه خوانده شد، بار دیگر اعلام کرد که این رژیم بازگشت به مرزهای 1967 را نمی‌پذیرد. درحالی‌که برخی از مقام‌های کنگره به‌ویژه جمهوریخواهان نگران تنش در روابط واشنگتن و تل‌آویو پس از سخنرانی باراک اوباما بودند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، آمریکا و اسرائیل را بهترین دوستان یکدیگر خواند و گفت: اسرائیل دوستی بهتر از آمریکا و آمریکا دوستی بهتر از اسرائیل ندارد.

وی همچنین بار دیگر با رد حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود اعلام کرد که مشکل آوارگان باید خارج از مرزهای این رژیم حل و فصل شود! وی مدعی شد: آماده پذیرش صلح هستم اما هر توافقی باید موجب شود تغییرات سکونتی گسترده که بعد از سال 1967 صورت گرفت به رسمیت شناخته شود.

نتانیاهو همچنین در سخنرانی خود که با تشویق اعضای کنگره همراه بود ضمن ادعای اینکه ملت یهود اشغالگر نیست اعلام کرد که این رژیم هیچ طرحی برای تقسیم بیت المقدس را نخواهد پذیرفت. وی در اظهاراتی که نشان‌دهنده خشم این رژیم از آشتی ملی فلسطین بود از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواست که توافقنامه صلح با حماس را پاره کند!
روزنامه کریستین ساینس مانیتور روز گذشته در تحلیلی درباره سخنرانی نتانیاهو اعلام کرد که پیام اصلی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به کنگره آمریکا این بود که دیگر مذاکرات صلحی در میان نخواهد بود. این روزنامه نوشت: این اظهارات هیچ کمکی به تغییر اوضاع فلسطین نمی‌کند، زیرا سازمان ملل و تمام کشورهای جهان کرانه باختری را تحت اشغال اسرائیل می‌دانند.

خشم گروه‌های فلسطینی

اظهارات بنیامین نتانیاهو روز گذشته با انتقاد گسترده گروه‌های فلسطینی مواجه شد. سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس در واکنش به این مسئله اعلام کرد که مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی باید متوقف شود چرا که دشمن اسرائیلی تمامی حقوق ملی فلسطینی‌ها را زیر پا گذاشته و رد می‌کند.

وی تاکید کرد: وجب به وجب خاک فلسطین سرزمین اجداد و گذشتگان ماست. فلسطین سرزمین ماست و اشغالگران همچنان اشغالگر به شمار می‌آیند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان هم روز گذشته با رد شدید اظهارات نتانیاهو اعلام کرد که در این وضعیت فلسطینی‌ها باید به تلاش خود برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در ماه سپتامبر ادامه دهند. صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان هم با اشاره به اینکه این سخنرانی ثابت کرد که اسرائیلی‌ها نمی‌توانند یک شریک برای صلح در منطقه باشند اعلام کرد که نتانیاهو به‌دنبال دیکته‌کردن نتیجه پیش از آغاز مذاکره است.

عریقات گفت: سخنان نتانیاهو مملو از تحریف تاریخ و محدوده جغرافیایی است. زمان آن فرا‌رسیده تا جهان عرب متحد شود.
نبیل ابوردینه، سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان هم گفت: سخنان نتانیاهو در کنگره آمریکا به تحقق صلح نمی‌انجامد بلکه در روند صلح مانع‌تراشی می‌کند. وی تاکید کرد: درنظر ما تحقق صلح باید از طریق تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال 1967 صورت پذیرد.

داوود الشهاب، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی هم روز گذشته تاکید کرد: سخنان نتانیاهو در واقع تلاشی برای نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین به شمار می‌آید. از این به بعد سخن گفتن، گزینه‌ مذاکرات و سازش هیچ ارزشی ندارد و مبارزات باید در تمام فلسطین صورت پذیرد.

کارشناسان معتقدند که سخنرانی نتانیاهو باعث خواهد شد تا گروه‌های فلسطینی بیش از گذشته عزم خود را برای اتحاد و مقاومت در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی جزم کنند، چون دیگر حتی خوشبین‌ترین مقام‌های تشکیلات خودگردان هم می‌دانند که نمی‌توان با این رژیم پای میز مذاکره نشست.

فریاد پایان اشغالگری در کنگره

هنگام سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا یک زن با فریاد‌های اعتراض آمیز خود باعث قطع سخنرانی او شد و شعارهایش علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی نظر رسانه‌ها را جلب کرد. ری ابیلیا فعال یهودی ضدصهیونیست گروه کد پینک با بلندشدن از جای خود فریاد زد: «جنایات جنگی اسرائیل را تمام کنید، به اشغالگری پایان دهید».

این فعال صلح 28 ساله در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که پس از بلند کردن یک پارچه نوشته علیه رژیم صهیونیستی از سوی گروهی از نیروهای لابی این رژیم در آمریکا (ایپک) مورد ضرب و جرح قرار گرفته و برای درمان آسیب دیدگی از ناحیه گردن و شانه به بیمارستان منتقل شده است. همچنین پلیس آمریکا وی را بازداشت و متهم به اخلال در نظم جلسه کنگره کرد.

کد خبر 136076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز