چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: در راستای اسکان مجدد قومیت‌های مختلف قزاق سراسر دنیا در میهن‌شان و فراهم کردن امکان بازگشت آنها، ششمین نشست قزاق‌های جهان با حضور نورسلطان نظربایف رییس جمهوری در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد.

بررسی اسکان قزاق های جهان در قزاقستان

به گزارش ایرنا، خبرگزاری 'کانیوز' اعلام کرد: نشست قزاق‌های جهان هر پنج سال یک بار در قزاقستان برگزار می‌شود.

در این نشست 358 نفر از نمایندگان گروه‌های قومی اعزامی از 35 کشور خارجی شرکت کرده‌اند.

معادل 60 درصد از این تعداد را جوانان دانشجو، هنرمندان و ورزشکاران تشکیل می دهند که در کشورهای آلمان، سوئد، اتریش، هلند، نروژ، بریتانیا، مغولستان، ترکیه، روسیه، قرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان تحصیل می کنند و مشغول به فعالیت هستند.

وسعت قزاقستان دو میلیون و 717 هزار و 300 کیلومتر مربع است که بعد از روسیه مقام دوم را از نظر مساحت به خود اختصاص می دهد.

جمعیت قزاقستان در سال 2010 میلادی برابر 16.5 میلیون نفر برآورد شده که براساس سرشماری کمیته آمار معادل 10 میلیون نفر از این تعداد قزاق هستند.

نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان پیش از این گفته بود: در 10 سال اخیر جمعیت بومی قزاقستان از 53 به 65 درصد افزایش یافته است.

وی افزایش بازگشت قزاق های مقیم خارج به قزاقستان در مقابل مهاجرت را مثبت ذکر کرد و گفت: فراهم بودن زمینه و شرایط مناسب برای زندگی از انگیزه های اصلی بازگشت قزاق‌ها به کشورشان است.

وی افزود: طی این مدت بیش از 650 هزار نفر از قزاق های ساکن جمهوری های شوروی سابق، چین، مغولستان، ترکیه و ایران به وطن خود بازگشته اند. همچنین در این کشور نمایندگان 140 قومیت زندگی می کنند.

وی با اشاره به افزایش جمعیت شهرهای بزرگ قزاقستان طی یک دهه گذشته تصریح کرد: طی این فاصله آستانه 80 درصد و آلماتی 20 درصد رشد جمعیت داشته است.

نظربایف تصریح کرد: در 10 سال گذشته درآمد سرانه جمعیت قزاقستان سالانه 10 درصد رشد داشته و کمک هزینه های بازنشستگی، اجتماعی و دانشجویی از سه تا پنج برابر رشد یافته است.

کد خبر 136061

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز