دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

«سلام بر فرشتگان»، اولین فیلم بلند سینمایی فرزاد اژدری،

603

کودکان و نوجوانان را به یک فضای فانتزی و طنز می‌بردتا قصه‌ای در باره زندگی و روابط آدم‌ها با یکدیگر تعریف کند.

هم اکنون این فیلم بر اساس فیلم‌نامه‌ای از خود اژدری در حال ساخت است. سیروس عبدلی مدیر فیلم برداری و کیمیا حسینی بازیگر اصلی آن است. کیمیا حسینی که قبل از این در فیلم«جدایی نادر از سیمین» بازی خوبی ارائه داده است، در «سلام برفرشتگان» نقش دختری به نام شادی را دارد که برای زنده نگه‌داشتن مادربزرگ بیمار خود (با بازی شمسی فضل‌اللهی) دست به کارهای عجیبی می‌زند.

علیرضا خمسه در یک نقش تازه و غیرمتعارف در قالب روح مهربان پدر‌بزرگ شادی ظاهر می‌شود و بار طنز قصۀ فیلم بر دوش اوست. او روی زمین گیر می‌کند و در موقعیتی قرار می‌گیرد که نمی‌تواند کاری را که می‌خواهد انجام دهد.

ماه‌چهره خلیلی، فرشتۀ زندگی است و مهیار مجیب حق‌قدم -که بچه‌ها او را در برنامه‌های تلویزیونی زیاد دیده‌اند- نقش فرشتۀ مرگ را دارد.

اژدری قصد داشت برای دومین یا سومین فیلم بلند سینمایی‌اش به سراغ کاری با مضمون کودک و نوجوان برود، ولی از بین چند فیلم‌نامه‌ای که داشت،‌ «سلام برفرشتگان» برای ساخت پذیرفته شد و او فعالیت حرفه‌ای خود را با فیلمی برای بچه‌ها شروع کرد.

فیلم‌نامه نویس و کارگردان«سلام بر فرشتگان» در این‌باره که چرا به سراغ نگارش فیلم‌نامه‌ای برای این قشر سنی رفته، به دوچرخه می‌گوید:«وقتی فیلم‌نامه‌ای می‌نویسید به این فکر نمی‌کنید که در کدام ژانر می‌خواهید بنویسید. یک سوژه به ذهنتان می‌آید و شما را همراه خودش می‌برد. چهارسال قبل کار نوشتن فیلم‌نامه را شروع کردم که هم‌زمان با تولید فیلم «جعبه موسیقی» فرزاد مؤتمن شد. به من‌گفتند فیلم‌نامه‌ام شبیه این فیلم خواهد شد. وقتی آن فیلم را دیدم، متوجه شدم خوشبختانه شبیه هم نیستند.»

این فیلم‌ساز از اتفاقی می‌گوید که در خلق فیلم‌نامه‌اش بی‌تأثیر نبوده: «اما این‌که چه‌طوری شد که« سلام برفرشتگان» را نوشتم ، باید بگویم کاملاً حسی بود. البته یک دلیل مهم آن به دنیا آمدن دخترم بود که ورود او احساسات کودکانه‌ام را غلغلک داد و کودک درونم را بیدار کرد. اما هیچ‌چیز در زمان نوشتن فیلم‌نامه، از پیش تعیین نشده بود.»

اژدری هنگام نوشتن فیلم‌نامه از خاطرات کودکی خود، ‌همسر و دوستانی که هنوز هم کودک درون‌ آنها فعال است کمک گرفت. اما افزودن بخش فانتزی به قصه، آگاهانه و عامدانه بود، زیرا وی فکر می‌کرد این روزها جای فانتزی در فیلم‌های کودک و نوجوان خالی است.

موضوع موردبحث در قصۀ‌ فیلم کمی تلخ است و اژدری تلاش کرده است با اضافه‌کردن فانتزی به آن، تا حدودی این تلخی را کاهش دهد. در عین حال وی تلاش کرده است با کمک همکارانش فانتزی و تلخی قصه را به‌خوبی با هم ترکیب و فیلمی تماشایی آمادۀ نمایش کند.

اژدری درباره تجربۀ کار با کیمیا حسینی می‌گوید:«او در فیلم «جدایی نادر از سیمین» نقش کوتاهی بازی کرد که بسیار خوب بود. برای فیلم خودم دنبال بازیگری در سن و سال کیمیا بودم که قبل از این هم کار سینمایی کرده باشد. شرایط کاری ما سر صحنه فیلم‌برداری آن‌قدر سخت است که دیگر فرصتی برای تمرین و آماده‌کردن بازیگر برای ظاهر شدن جلوی دوربین نمی‌گذارد. تجربۀ بازی او در فیلم اصغر فرهادی کمک زیادی به من کرد تا کارم را راحت‌تر انجام دهم.

کار با هر بازیگری راه و روش خودش را دارد و کار با بازیگر کودک و نوجوان، شبیه کار با بازیگر بزرگ‌سال و حرفه‌ای نیست. تمام گروه سر صحنه فیلم‌برداری طوری عمل می‌کند که در حد و اندازه شرایط کار با بچه‌ها باشد. کیمیا این‌روزها درگیر امتحانات پایان فصل هم هست، به همین دلیل طوری کار می‌کنیم که هم به درس او لطمه نخورد و هم مسائل درسی او باعث مشکلی سرصحنه فیلم‌برداری و بازی‌اش نشود.»

اژدری دربارۀ متن نهایی فیلم‌نامه‌اش می‌گوید:«فیلم‌نامۀ «سلام بر فرشتگان» سه‌بار بازنویسی شد و در بازنویسی نهایی، پایان آن کاملاً تغییر کرد. »

اژدری هنوز هم سر صحنه فیلم‌برداری با بازیگران و دیگر همکاران خود مشورت می‌کند تا در صورت لزوم برخی دیالوگ‌ها و صحنه‌ها را متناسب با شرایط صحنه تغییر دهد.او از این کار به عنوان یک اتفاق خوب یاد می‌کند که کمک می‌کند کلیت کار بهتر شود.

وی به جلوه‌های ویژۀ رایانه‌ای اشاره می‌کند که حدود 30 درصد از کل فیلم را دربر می‌گیرد. به گفتۀ او از هر پنج نمای فیلم، یک نما دارای جلوه‌های ویژه است که ممکن است در نگاه اول به چشم نیاید.

کد خبر 135933
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز