مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: زنی سعودی به‌خاطر راه اندازی فراخوان و فعالیت مبارزه با قانون منع رانندگی زنان دستگیر شد.

رانندگی زنان در عربستان

زنان در عربستان سعودی حق رانندگی ندارند.این زن عرب تصویری از خودش در پشت رل در فیس‌بوک و توییتر منتشر کرده بود تا دیگران را به این‌کار تشویق کند.

منال الشریف و گروهی دیگر از زنان در شبکه‌اجتماعی فیس‌بوک صفحه‌ای راه‌انداخته‌اند به نام"به من رانندگی بیاموز تا بتوانم از خودم محافظت کنم".این صفحه هدفش واداشتن مسئولان به لغو قانون موردنظر است.منال در امتحان رانندگی در شهر شرقی خبار شرکت و فیلمی از این تجربه را در اینترنت منتشر کرده‌است.

او در این فیلم می‌گوید:"این حرکتی داوطلبانه‌است برای کمک به دختران این کشور تا دست‌کم در موارد‌ اضطراری به‌کارشان بیاید ، مثلا خدای‌نکرده اگر در ماشینی هستند که راننده دچار حمله قلبی شود، چه باید بکنند؟"

فعال حقوق بشری، ولید ابوالخیر گفت که الشریف توسط پلیس مذهبی عربستان سعودی دستگیر شده است.این گروه پلیس وظیفه‌اش اطمینان از اجرای تفسیر متعصبانه پادشاهی عربستان از قوانین اسلامی‌است.

براساس مطلب منتشر شده در حساب این فراخوان در توییتر، منال الشریف چند ساعت پس از دستگیری آزاد شد.شرایط آزادی او هنوز کاملا مشخص نیست.

عربستان سعودی تنها کشور در دنیاست که رانندگی را برای زنان، چه اهل این کشور چه خارجی، منع کرده‌است.این قانون خانواده‌ها را مجبور کرده تا راننده شخصی مرد استخدام کنند و هر کسی که نتواند ماهی 300 تا 400 دلار برای استخدام راننده بپردازد مجبور است از یکی از خویشاوندان مذکر بخواهد تا او را به سر کار، دانشگاه، خرید یا دکتر ببرد.

زنان در این کشور حق رای ندارند به جز در شورای تجاری در دوشهر که در سال‌های اخیر امکانش فراهم شده است.هیچ‌زنی حق عضویت در کابینه این کشور را ندارد.زنان همچنین نمی‌توانند بدون اجازه یک قیم مرد سفر کنند.

این فراخوان بر لزوم رانندگی زنان در شرایط اضطراری و در خانواده‌های کم‌درآمد متمرکز شده‌است.الشریف گفته است برخلاف بحث های سنتی رایج در عربستان سعودی مبنی بر قرار گرفتن زنان در شرایط امکان گناه به‌خاطر امکان صحبت با پلیس و مکانیک‌، اگر زنان خودشان رانندگی کنند از ازار جنسی توسط راننده‌هایشان در امان خواهند بود و شانشان حفظ می‌شود.

در صفحه فیس بوک این فراخوان از همه زنان خواسته شده تا در تاریخ 27 خرداد در حرکتی گروهی با ماشین‌هایشان به خیابان بیایند و بیش از 12هزار بازدیدکننده از این صفحه، حمایت‌ خودشان را از این حرکت اعلام کرده‌اند.به همین دلیل خود الشریف جمعه گذشته پشت رل نشست و یک فعال دیگر از او فیلم گرفت.

کد خبر 135679
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز