مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

عباس ثابتی راد: درست در روزهایی که تهران در آستانه اجرای طرح تفصیلی است، درست در روزهایی که زیست‌پذیری شهر تهران به تعبیر بسیاری از شهرسازان گسترش یافته است و درست در روزهایی که پایتخت دویست‌ساله ایران گام‌های تازه‌ای به سمت آینده‌ای روشن بر می‌دارد، این شهر شاهد اتفاقی بزرگ است.

بوستان ولایت

تهران امروز با تهران سال‌های گذشته تفاوتی چشمگیر دارد. شهروندان تهرانی این روزها نگاهی متفاوت به این شهر دارند. حس افزایش تعلق به شهر در نگاه شهروندان رنگ و بویی تازه یافته است. این شهر به‌ویژه در سال‌های اخیر گام‌های اساسی‌ای برای توسعه برداشته است. افزایش سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی، افزایش فضاهای فراغتی و تفریحی و افزایش سرانه‌های ورزشی، سبز و تفریحی در سال‌های گذشته به تعبیر آمار رشد چشمگیری داشته و تهران را چند گام به سمت توسعه جلو برده است.

قرار است فردا به‌طور همزمان 3 پروژه بزرگ شهر تهران به بهره‌برداری برسد؛ باغ موزه دفاع مقدس، مجموعه ورزشی- فرهنگی معلولان و جانبازان و بوستان ولایت. این سه پروژه هر کدام نمادی تازه است. باغ موزه دفاع مقدس نماد سال‌ها جهاد و ایثار و ازخودگذشتگی است. تردیدی نیست که دستاوردهای امروز ایران، نشانه‌های روشنی از ایثار روزهای گذشته را در خود دارد. باغ موزه دفاع مقدس، درست در روزهایی که تهران شهری زیست‌پذیر‌تر شده نمادی است از روحیه جهاد و ایثار و شهادت. انگار این پیام پنهان را در خود دارد که ایران همواره وامدار رشادت مردانی است که با ایستادگی به این مرز و بوم شکوهی دوباره داده‌اند.مجتمع ورزشی - فرهنگی معلولان و جانبازان نمادی دیگر در جنوب شهر است؛ مجموعه‌ای که گام تازه‌ای است برای ارائه امکانات بهتر به قشری از افراد جامعه که تا به حال در مدیریت شهری کمتر به آنان توجه شده است. عزمی که از چند سال پیش در شهرداری و مدیریت شهری برای ارائه خدمات بهتر به آنان شروع شده بود، در این مجتمع نمودی عینی یافته است. امروز همزمان با این دو پروژه، بوستان بزرگ ولایت نیز به بهره‌برداری می‌رسد؛ بوستانی که قرار است فاصله میان شمال شهر و جنوب را کمتر کند؛ بوستانی که از ابتدای طراحی تا پایان ساخت آن تنها 77 روز زمان برده است. در واقع این بوستان علاوه بر تحقق عدالت‌محوری، تجلی اراده سازندگی و توسعه امکانات زیست‌محیطی در همه شهر تهران است.

شاید بهره‌برداری از این سه پروژه در تاریخ مدیریت شهری نقطه عطفی باشد در اداره شهر تهران؛ از این جهت که در این روزها تهران شهری دوست داشتنی‌تر است؛ چراکه این شهر با اولویت جنوب شهر در راستای ارتقای کیفی محیط‌های زندگی گام برداشته است. در واقع این شهر پیر خوابیده در دامان البرز این روزها به دامن توسعه پایدار بازگشته است؛ بازگشتی نه از زبان مدیران بلکه اتفاقی که بسیاری از کارشناسان شهری به آن اعتراف دارند و از آن به‌عنوان تحولی نوین در تهران یاد می‌کنند.

بوستان ولایت، تجلی تفکر و اراده بسیجی

حسن بیادی*‌: افتتاح و راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ شهری در پایتخت که هر کدام به‌عنوان نمونه‌های قابل توجه در کشور و حتی خاورمیانه مطرح می‌شوند یکی از دستاوردهای مهم شهرداری تهران در چند سال اخیربوده است. توسعه فضاهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در گوشه و کنار تهران را تمام شهروندان تهرانی به وضوح دیده و درک کرده‌اند اما این مهم، جز با تفکر و تلاش بسیجی‌ هرگز ممکن نمی‌شد.

اگرچه در چند سال گذشته انتقاداتی نیز از سوی شورای شهر به عملکرد شهرداری تهران وجود داشته اما موارد یاد شده نیز به منظور سازندگی و پیشرفت امور بوده است. در ادامه همین مسیر بوده است که می‌بینیم از زمان حضور دکتر محمد باقر قالیباف در سمت شهرداری تهران، مدیریت اجرایی شهر با توجه به هماهنگی‌هایی که با شورای شهر تهران داشته است توانسته با همت و کار مضاعف و نگاه بسیجی، پروژه‌های بزرگ شهری را که شاید در برهه‌های دیگر برای اجرایی شدن نیاز به‌مدت بیشتری داشتند، به موقع به سرانجام برساند.

به‌عنوان نمونه می‌بینیم که شهرداری تهران پروژه‌ای مانند بوستان ولایت که لقب بزرگ‌ترین بوستان شهری خاورمیانه را به همراه دارد با امکانات و فضاهای فرهنگی و تفریحی به روز، در مدت حدود 75روز پس از حضور مقام معظم رهبری در پادگان قلعه‌مرغی سابق، آماده بهره‌برداری می‌کند. حضور مقام معظم رهبری در مراسم آغاز احداث یک مجموعه فرهنگی - اجتماعی در پایتخت دو پیام ویژه داشت. اول اینکه از شهرداری تهران و مدیران شهری گرفته تا نمایندگان مجلس و شورای شهر، همدلانه و هماهنگ به فعالیت‌های فرهنگی در تهران (با محوریت جنوب شهر) توجه کنند و دوم اینکه این بوستان تجلی تفکر جهادی و بسیجی که به آن اشاره شد و در مدیریت شهری تهران وجود دارد، باشد. البته در آماده شدن این بوستان نباید تلاش‌های شبانه روزی مدیران و نیروهای سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران را نادیده گرفت.

از سوی دیگر با نگاهی به تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه فضاهای فرهنگی در تهران می‌بینیم که شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ورزشی شهرداری تهران به تنهایی توانسته است در مدت 8سال گذشته حدود یک میلیون و 600هزار متر مربع فضاهای فرهنگی و ورزشی احداث کند که ازآن جمله می‌توان به ورزشگاه جانبازان و معلولان اشاره کرد. البته همه اینها غیراز تلاش‌های صورت گرفته در نهادهای دیگری چون معاونت فرهنگی و اجتماعی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شهرداری‌های مناطق است. در یک نگاه کلی به تلاش‌های صورت گرفته از سوی شهرداری تهران در پنج، شش سال گذشته می‌بینیم که همت مضاعف و کار مضاعف در گوشه و کنار شهر به‌خوبی پیداست و آنطور که شهردار تهران نیز بارها به آن اشاره کرده است، فاصله جنوب و شمال شهر از لحاظ برخورداری از امکانات شهری بسیار کمتر از گذشته شده است. فردا نیز بوستان ولایت برای تمام شهروندان تهرانی به‌خصوص آنهایی که در جنوب شهر زندگی می‌کنند افتتاح می‌شود تا گام بزرگ دیگری برای کاهش فاصله شمال و جنوب شهر برداشته شود.
*نایب رئیس شورای شهر تهران

کد خبر 135644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز