محمد‌بن‌همام‌بن‌سهیل، معروف به ابوعلی بغدادی اسکافی در 6 ذی‌حجه سال 258 قمری دیده به جهان گشود.

پدرش از شیعیان و ارادتمندان امام حسن عسکری ( ع) بود. وی نامه‌ای به محضر آن حضرت ارسال و درخواست کرد که برای او دعا کند، تا خداوند سبحان فرزندی به او عنایت کند که نجیب و از دوستداران اهل بیت(ع) باشد. امام حسن عسکری(ع) در پاسخ به‌ وی فرمود خداوند متعال برای او چنین فرزندی عنایت خواهد کرد. با دعای ویژه امام، ابوعلی به دنیا آمد و همانند پدرش از دوستداران اهل‌بیت(ع) و از شیعیان مخلص شد. ابوعلی، از محدثین و دانشمندان شیعه امامیه در عصر غیبت صغری در روز پنجشنبه 19 جمادی الثانی سال 336 قمری، بدرود حیات گفت.

1453 میلادی: انقراض امپراتوری هزار ساله روم شرقی

در 23مه 1453 میلادی سلطان‌محمد دوم، ملقب به فاتح، شهر کنستانتین پل را گشود و بدین‌سان امپراتوری هزار ساله روم شرقی را منقرض کرد. با این پیروزی بزرگ، وی شهر «کنستانتین پل» را «اسلام بل» نامید. 61 سال پس از این رویداد، سلطان‌سلیم اول معروف به «یاووز» (سنگدل)، نگاه خود را معطوف به شرق کرد. عثمانی‌ها پیش از این توانسته بودند سرزمین‌های وسیعی را در قاره اروپا متصرف شوند.

1934 میلادی: کشته شدن بانی و کلاید به دست پلیس آمریکا

بانی پارکر و کلاید بارو، زوج سارق و قانون‌شکن آمریکایی بودند که به سبب درگیری‌های متعددشان با پلیس و همچنین انعکاس شورانگیز ماجراجویی‌های آنها در روزنامه‌ها به بدنامی مشهور شده بودند. این‌دو یک تیم سرقت و تبهکاری را با یکدیگر تشکیل دادند که تا 21ماه فعالیت آن ادامه داشت و اغلب به سرقت پمپ‌بنزین‌ها، رستوران‌ها و بانک‌های روستاهای کوچک درتگزاس ، اوکلاهما ، نیومکزیکو و میسوری می‌پرداختند. اف بی آی توانست دو اتومبیل به سرقت رفته توسط آنان را ردیابی کند. در نوامبر همان سال، تلاش پلیس برای به دام افکندن آنان سودی نداشت و هر دو از مهلکه گریختند. در والدوی تگزاس، بانی و کلاید 5زندانی را فراری دادند و 2 پلیس را در گریپواین تگزاس و همچنین یک رئیس پلیس را در میامی به قتل رساندند. نهایتا پلیس تگزاس و لوئیزیانا، این زوج را در اتوبانی واقع در گیبسلند، به دام انداختند و هر دو در تلاش برای فرار، به ضرب گلوله در 23 مه سال 1934 کشته شدند.

1970 میلادی: ولادت قاتل اسحاق رابین

ایگال عمیر ، یک صهیونیست افراطی است که در 23 مه سال 1970 میلادی در هرتزلیا واقع در سرزمین اشغالی به دنیا آمد . او دانشجوی رشته حقوق دانشگاه بارایلان بود که اسحاق رابین ، نخست ‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی را به هنگام شرکت در مراسم راهپیمایی صلح در تل‌آویو، هدف شلیک گلوله قرار داد و به هلاکت رساند . استدلال قاتل رابین در ترور وی این بود که رابین زمانی که با دادن حق تعیین سرنوشت به فلسطینی‌ها موافقت کرد و از نوار غزه و کرانه باختری شروع به عقب‌نشینی کرد، در واقع به منافع ملت یهود خیانت کرد. ایگال عمیر، یک ماه پس از ترور رابین در نامه‌ای به دفاع از خود پرداخت. وی در این نامه اقدام خود را به اظهارات «بیرل کتسلنسون»، یکی از رهبران بزرگ صهیونیسم مستند کرد. این نامه عمیر تنها بخشی از قضیه بود. وی به شدت تحت تأثیر روحانیون افراطی یهودی قرار داشت و براساس قاعده «دین‌رودف» که توسط خاخام‌ها در آن مقطع مطرح شد، رابین را ترور کرد. او اکنون دوران حبس ابد خود را می‌گذراند.

کد خبر 135632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز