گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در باره معامله سهام ایران خودرو و نامه سازمان بازرسی کل کشور در مورد این معامله توضیح داد.

بورس

 به گزارش همشهری، روز دوشنبه 26 اردیبهشت ماه نامه‌ای از سوی سازمان بازرسی به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد که در آن خواستار بررسی معامله ایران‌خودرو شده بود. روز گذشته خبرگزاری‌ها به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور گزارش دادند: عرضه بلوک 5درصدی سهام شرکت ایران خودرو با توجه به مصوبه شورای رقابت و قانون سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی، واجد منع قانونی است.

در این نامه که دوشنبه 26 اردیبهشت برای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد، آمده است: این اقدام با توجه به مصوبه 28 فروردین 1390 شورای رقابت (در خصوص وضعیت سهام شرکت‌های خودروسازی) و مستند به مواد 46 و 47 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی واجد منع قانونی است. در همین رابطه علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با «همشهری»، ضمن تایید دریافت نامه از سوی سازمان بازرسی کل کشور گفت: نامه‌ای که از سوی سازمان بازرسی کل کشور دریافت شد حاوی این نکته بود که در مورد معامله سهام ایران‌خودرو باید دقت و بررسی شده و سپس گزارش مربوطه به سازمان بازرسی ارسال شود. وی با بیان اینکه یک فرمول کلی برای انجام معاملات وجود دارد توضیح داد:

اگر معامله‌ای در بورس انجام شود و شخص حقیقی یا حقوقی به میزان مشخصی سهامی خریداری کند که باعث ایجاد انحصار در بازار کالا و خدمات شود، شورای رقابت می‌تواند از انجام این معامله جلوگیری کند یا اگر معامله‌ای انجام شده است، دستور به واگذاری دوباره سهام بدهد. به گفته صالح‌آبادی، مصوبه 28 فروردین ماه شورای رقابت، کلی است و در آن شرایط رقابتی معاملات ذکر شده است. رئیس سازمان بورس واوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان بازرسی کل کشور، معامله سهام ایران خودرو را واجد شرایط قانونی دانسته است تاکید کرد:در این نامه ذکر شده است که این معامله مورد بررسی قرار گیرد و در انجام مبادله دقت شود.

موضع شورای رقابت

جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با «همشهری» در پاسخ به این پرسش که متن مصوبه 28 فروردین ماه شورای رقابت حاوی چه نکاتی بوده است گفت: موضوع این مصوبه را به خاطر ندارم اما شورای رقابت هر نوع خرید وفروش را در سطحی که صندلی مدیریت یک شرکت را اشغال کند، ممنوع کرده است و این موضوع شامل حال شرکت‌هایی مانند ایران خودرو، سایپا و هر شرکت دیگری می‌شود. به گفته پژویان، شورای رقابت همچنین هر نوع ادغام عمودی شرکت‌ها را نیز ممنوع اعلام کرده است.

موضع بورس

در همین رابطه مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با فارس گفت: نهادهای نظارتی مانند سازمان‌های بورس، سازمان بازرسی و شورای رقابت بعد از انجام معامله بلوک 9/4درصدی ایران خودرو و در فرصت 9 روزکاری می‌توانند وارد بررسی خریدار و بحث انحصار شوند. حسن قالیباف‌اصل در گفت‌وگو با فارس، درباره با واکنش سازمان بازرسی کل کشور درخصوص عرضه بلوک 9/4درصدی ایران خودرو گفت: شرکت بورس به‌عنوان مجری عملیات بازار سرمایه وظیفه دارد بازاری شفاف و رقابتی ایجاد کند. اما برای پاسخ به این پرسش باید تا زمان مشخص شدن خریدار یا خریداران و قطعی شدن مبادله صبر کرد.

سایپا به هیچ وجه نمی‌تواند سهام ایران‌خودرو را بخرد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سایپا به هیچ وجه نمی‌تواند سهام ایران خودرو را بخرد، تأکید کرد تحرکات قبلی برای خرید سهام ایران خودرو توسط سایپا هم خنثی شده بود. ارسلان فتحی پور نماینده مردم کلیبر و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به موضوع فروش سهام 5درصدی ایران خودرو و شایعه فروش آن به شرکت سایپا گفت: شرکت‌هایی که هنوز شبه دولتی هستند نباید وارد چنین مقولاتی شوند بلکه سهام ایران‌خودرو تنها باید به بخش خصوصی واگذار شود.

هویت خریدار بلوک سهام ایران‌خودرو

این گزارش حاکی است: در جریان مبادلات دیروز بورس اوراق بهادار تهران بلوک 5 درصدی سهام ایران خودرو معادل 310 میلیون سهم این شرکت خودروسازی که متعلق به تامین اجتماعی بود در مجموع به ارزش 2 هزار و 480 میلیارد ریال فروخته شد. بررسی‌های اولیه و مصاحبه خریداران سهام با خبرگزاری‌ها، نشان می‌دهد تعاونی خاص و اعتبار ایران‌خودرو، برخلاف شایعات منتشر شده در روزهای اخیر، به جای سایپا، این بلوک را به سبد دارایی‌های خود اضافه کرده‌است. اصغر دانشیان مدیرعامل تعاونی خاص ایران خودرو دیروز در مصاحبه‌ای با فارس این خبر را تایید کرد.

کد خبر 135407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز