گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: ارزش کل مبادلات بازار سرمایه ایران، شامل: بورس‌های اوراق بهادار و کالا و همچنین فرابورس برای نخستین‌بار در سال 89 به 40 میلیارد دلار رسید.

بورس

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی روز یکشنبه در نخستین نشست مطبوعاتی خود در سال جدید گفت: ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران در سال گذشته 21 هزار و 500 میلیارد تومان، فرابورس 6 هزار و 100 میلیارد تومان و بورس کالای ایران 12 هزار و 500 میلیارد تومان بود. ضمن اینکه در دوره مزبور نقدشوندگی بازار نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافت. رئیس سازمان بورس گفت: حجم معاملات بازار سوم فرابورس پارسال به 1700 میلیارد تومان رسید که عمده معاملات آن مربوط به مزایده‌های سازمان خصوصی بود. با راه‌اندازی بازار سوم فرابورس، نحوه مزایده سهام شرکت‌های دولتی از حالت سنتی خارج شد.

صالح‌آبادی تاکید کرد: درصورت نهایی شدن دستورالعمل مربوط، بازار اوراق مشارکت به بازار ابزارهای مالی نوین تغییر نام می‌یابد و علاوه بر اوراق مشارکت دست‌اول و دست‌دوم و اوراق اجاره، سایر اوراق مورد تایید کمیته فقهی و شورای بورس هم در آن عرضه خواهد شد.

پولشویی در بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس درباره اجرای قانون پولشویی اعلام کرد: با توجه به الزامات این قانون باید دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی تهیه می‌شد که سازمان بورس تاکنون 3دستورالعمل و 3‌بخشنامه را تدوین و به دبیرخانه مربوط ارسال کرده تا بعد از تصویب شورای عالی پولشویی و با استانداردهای جهانی مورد استفاده بازار سرمایه هم قرار گیرد.

پذیرش تعاونی‌ها

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به گفته‌های مسئولان وزارت تعاون درباره پذیرش شرکت‌های تعاونی سهامی عام توضیح داد: 2نوع تعاونی در این بحث وجود دارد. یک نوع تعاونی متعارف و دیگری تعاونی سهامی عام است اما تا‌کنون هیچ درخواستی درخصوص پذیرش شرکت‌های تعاونی سهامی عام برای ورود به بورس ارائه نشده است. البته به تازگی بورس کارگروهی با حضور کارشناسان سازمان بورس و وزارت تعاون تشکیل داده است تا توانمندی‌های حوزه تعاون و ساز و کارهای لازم در این زمینه بررسی شود.

وقف سهام وصندوق‌های سرمایه‌گذاری

رئیس هیأت‌مدیره سازمان بورس در توضیح دستورالعمل وقف سهام گفت: امکان وقف سهام در بورس مهیا شده است. به این ترتیب کمیته فقهی سازمان بورس در حال بررسی مسائل فقهی و شرعی درخواست سهامدارانی است که تصمیم دارند سهام خود را وقف امور خیریه کنند. رئیس هیأت‌مدیره سازمان بورس اعلام کرد: 2 شرکت تامین سرمایه دیگر مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند که با این اتفاق تعداد شرکت‌های تأمین سرمایه فعال به 5 شرکت می‌رسد. او افزود: تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم به 53 صندوق با ارزش یک‌میلیارد دلار رسیده است.

برخورد با شرکت‌هایی که اطلاعات ندهند

صالح‌آبادی با اشاره به ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر لزوم ثبت همه شرکت‌های سهامی عام نزد سازمان بورس تاکید کرد: سهام همه شرکت‌های پذیرفته شده نزد سازمان بورس باید در فرابورس معامله شود. امکان معامله سهام شرکت‌ها بدون پذیرش هم در فرابورس فراهم شده که البته بهتر است شرکت‌ها با پذیرش در فرابورس یا بورس از معافیت مالیاتی هم استفاده کنند.

وی با بیان اینکه طبق برآوردهای اولیه حدود 1500 شرکت سهامی عام می‌توانند نزد سازمان بورس ثبت شده و اقدام به اطلاع‌رسانی کرده و سپس شاهد انجام معاملات سهام در فرابورس باشند ادامه داد: اگر شرکتی از این فرصت استفاده نکند و نزد سازمان بورس به ثبت نرسد می‌تواند به فعالیت‌های قانونی خود ادامه دهد اما باید از اول مهرماه اطلاعات خود را به سازمان بورس ارسال کند.

صالح‌آبادی در پاسخ به این پرسش که چنانچه شرکتی تا پایان مهرماه نزد سازمان بورس به ثبت نرسد و اطلاعات مربوط را هم بعد از مهرماه ارائه نکند با چه آینده‌ای روبه‌رو خواهد شد، توضیح داد: اگر شرکتی از ارائه اطلاعات به سازمان بورس خودداری کند، مرتکب جرم شده و طبق قانون با این‌گونه شرکت‌ها رفتار خواهد شد.

بورس نفت آماده است

او درباره آخرین وضع تشکیل بورس نفت ایران هم توضیح داد: وظیفه سازمان بورس و بورس کالا، پذیرش نفت کوره، به کارگیری نرم‌افزار مربوط، تصویب دستورالعمل معاملات و آموزش‌های لازم بود که انجام شد. بنابراین هیچ‌کاری برای انجام دادن در مجموعه بورس باقی نمانده و هیچ مشکلی برای معاملات نفت خام و کوره وجود ندارد و این موضوع به مسئولان وزارت نفت مربوط است. بنابراین مسئولان وزارت نفت باید سایر مشکلات خود را با خزانه‌داری کل حل کنند.

واکنش صالح‌آبادی به تعطیلی یکروزه بورس

رئیس سازمان بورس با عادی دانستن مشکلات نرم‌افزاری در همه سیستم‌ها، با اشاره به اتفاقات روز شنبه بورس گفت: بروز اختلالات در نرم‌افزارهای معاملاتی در همه جای دنیا کاملا طبیعی است چون نرم‌افزارها مانند موجود زنده‌ای هستند که گاه مریض می‌شوند و نقص فنی پیدا می‌کنند. صالح‌آبادی ادامه داد: روز شنبه شایعات بسیاری درباره دلیل اختلال در نرم‌افزار مبادلات منتشر شد اما به‌طور قطع می‌گویم هیچ ویروسی به سیستم وارد نشده و دستکاری عمدی در کار نبوده و فقط نقص فنی باعث بروز مشکل شد. او در پاسخ به انتقاد رسانه‌ها به اطلاع‌رسانی ناکافی بورس در این مورد تاکید کرد: اینکه اطلاع‌رسانی دقیقی باید انجام شود، نکته‌‌ای است که با آن موافقم و باید مورد توجه قرار بگیرد تا از این پس گزارش‌ها و اطلاع‌رسانی به‌موقع در چنین مواردی صورت گیرد.

کد خبر 135073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز