دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد: همزمان با رشد قیمت سهام شرکت‌ها در بورس، ارزش 3 غول بزرگ بورس تهران از مرز 32 میلیارد دلار عبور کرد.

بورس

به گزارش همشهری، به‌دلیل رشد شتابان قیمت‌ها در بورس و افزایش ابعاد بازار سرمایه در طول چند سال گذشته، تعداد شرکت‌های بزرگ بورس نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته و در حال حاضر 24 شرکت در بورس تهران حضور دارند که ارزش کل سهامشان بیش از یک‌میلیارد دلار است.

به عبارت دیگر برای خرید 100 درصد سهام هر یک از این شرکت‌ها باید بیش از یک میلیارد دلار پرداخت شود. در روزگاری نه چندان دور شرکت‌هایی چون ایران خودرو، سایپا و سرمایه‌گذاری غدیر از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس تهران محسوب می‌شدند اما با اجرای سیاست‌های اصل 44 از سال 1385 و ورود شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و مخابرات این شرکت‌های قدیمی جای خود را به شرکت‌های جدید دادند و تعداد شرکت‌های بزرگ بورس روز به روز افزایش یافت.

جدول 10 شرکت بورس

تازه‌ترین اطلاعات بیانگر آن است که در حال حاضر شرکت مخابرات ایران با ارزشی معادل 17 میلیارد دلار بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران محسوب می‌شود و به تنهایی14.11 درصد از مجموع کل بورس را در اختیار دارد. پس از مخابرات شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان هرکدام با ارزشی معادل7.8 و 7.4 میلیارد دلار در رده‌های بعدی بورس جای گرفته‌اند. افزایش ارزش سهام این شرکت‌ها از ابتدای سال‌جاری سرعت بیشتری به‌خود گرفته و میزان سهم این شرکت‌ها را از کل بازار بیشتر کرده است؛ به‌طوری‌که در حال حاضر بیش از 32 میلیارد‌‌ دلار از مجموع کل ارزش بورس 120 میلیارد‌دلاری تهران در اختیار این سه شرکت است.

پس از این سه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، چادر ملو و گل گهر در رتبه‌های بعدی بورس جای گرفته‌اند. ارزش سهام شرکت سرمایه گذاری غدیر در حال حاضر4.6 میلیارد دلار برآورد می‌شود. شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر نیز هرکدام به‌ترتیب4.4 و 3.6میلیارد دلار ارزش دارند.

همچنین 2 شرکت سایپا و ایران خودرو نیز به‌ترتیب در رده‌های هفتم و یازدهم جدول بزرگان بورس جای گرفته‌اند. آخرین ارزش کل سهام سایپا با توجه به قیمت سهام این شرکت3.6میلیارد دلار و شرکت ایران خودرو 2.6میلیارد دلار برآورد شده است.همچنین 3 بانک ملت، صادرات و تجارت نیز در فهرست 10 شرکت بزرگ بورس جای‌گرفته‌اند و هر کدام به‌ترتیب با ارزشی معادل3.5 3.2و 2.6 میلیارد دلار در رتبه‌های هشتم تا دهم بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس جای گرفته‌اند.

کد خبر 134521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز