گروه اقتصادی: پس از افزایش قیمت برق و گاز در سال‌جاری و چند روز پس از اظهارنظر رئیس‌جمهور مبنی بر احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال‌جاری، دبیر ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها اعلام کرد:

 

دولت در سال‌جاری قصد تغییر قیمت حامل‌های انرژی را ندارد. محمدرضا فرزین گفت: با توجه به اینکه این ستاد هنوز در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به جمع‌بندی نرسیده، قیمت حامل‌های انرژی در سال‌جاری افزایش نمی‌یابد.به گزارش همشهری، محمود احمدی‌نژاد یکشنبه‌شب در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی اظهار کرد: امسال در قانون بودجه پیش‌بینی شده است که یک گام دیگر درباره هدفمندی یارانه‌ها (تغییر دوباره قیمت‌های انرژی) برداریم. با این حال وضع صنعت و کشاورزی را بررسی می‌کنیم و نظرهای مردم را می‌شنویم و اگر اوضاع آماده بود، این گام را برمی‌داریم.

اما روز گذشته سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی در همایش سیاست‌های پولی و ارزی کشور تاکید کرد: دولت در سال‌جاری قصد تغییر قیمت‌ها را ندارد و تاثیر جدیدی از این ناحیه در اقتصاد کشور نخواهیم داشت، یعنی دیگر هیچ افزایش قیمتی در نان و غیره اتفاق نخواهد افتاد چرا که افزایش تورم ناشی از افزایش قیمت تمام شده اثر خود را بر جای گذاشته است.وی با تاکید بر اینکه بخشی از آثار و فشارهای تورمی که در کشور وجود دارد به قیمت نفت برمی‌گردد، گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها تاثیری بر افزایش قیمت نفت ندارد و افزایش قیمت نفت در نتیجه افزایش قیمت فوب نفت است و در بازارهای جهانی اتفاق می‌افتد. معاون وزیر اقتصاد برخلاف برخی مقامات دولتی بر رابطه نرخ رشد نقدینگی و تورم صحه گذاشت و افزود: در 2 سال گذشته رشد نقدینگی 25درصدی منجر به فشارهای تورمی شده است.

او با بیان اینکه بانک مرکزی از نرخ ارز به‌عنوان لنگر تورمی استفاده می‌کند، یکی از دلایل انبساطی بودن بودجه دولت را پیش‌بینی افزایش درآمدهای نفتی عنوان و تصریح کرد: امسال سالی تورمی در دنیاست، زیرا مواد‌غذایی گران خواهد شد و تمام این مسائل در اقتصاد کشورمان در سال‌جاری تاثیر می‌گذارد و اثر آن را روی رشد و تورم مشاهده خواهیم کرد.دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی با تاکید بر اینکه تمام فشارهای تورمی به قانون هدفمندکردن یارانه‌ها برنمی‌گردد بلکه تورم نقطه به نقطه نیز افزایش یافته است، افزود: یکی از دلایل تورم افزایش قیمت کالاهای وارداتی است که به خاطر اینکه سهم عمده کالاهای وارداتی مواد واسطه‌ای و سرمایه‌ای است بنابراین روی قیمت تمام شده تولید اثر می‌گذارد.

روایت رسمی از دخل و خرج یارانه‌ها

معاون وزیر اقتصاد در واکنش به اظهارنظر مسعود نیلی اقتصاددان که تاکید کرده بود درآمدهای هدفمندی یارانه کفاف یارانه نقدی را نمی‌دهد گفت: اینکه گفته می‌شود این درآمدها کافی نیست، باید توجه شود در هدفمندی یارانه‌ها 2 تراز مختلف وجود دارد و تراز نقدینگی با تراز درآمدی تفاوت دارد. درست است هنگام پرداخت یارانه نقدی شاید نقدینگی کم باشد و از منابع دیگر استفاده شود اما طول می‌کشد تا از محل افزایش قیمت حامل‌ها نقدینگی به‌دست آید و جایگزین این منابع شود. وی افزود: همچنین گفته می‌شود از منابع هدفمندی یارانه‌ها به تولید، اختصاص داده نشده است درحالی‌که بودجه‌های عمرانی تا 29 اسفند هر سال تخصیص پیدا می‌کند و برای بخش تولید نیز سال گذشته 550 میلیارد تومان به صنعتگران پرداخت شد و فهرست این صنایع نیز در راستای حمایت منطقی از تولید از جانب وزارت صنایع دریافت شد.

کد خبر 135393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز