گروه اقتصادی: مسئولان وزارت نفت و نیرو به جای حل مشکل ساده تامین سوخت نیروگاه‌ها بین خود، دعوا را به سطح رسانه‌ها کشاندند و تلاش می‌کنند تا با مقصر جلوه‌دادن یکدیگر، از اتفاقات احتمالی درخصوص بروز خاموشی‌ها در آینده شانه خالی کنند.

در تازه‌ترین موضع‌گیری جواد اوجی، معاون امور گاز وزارت نفت، تندترین انتقادها را علیه وزارت نیرو رسانه‌ای کرد و قائم مقام وزارت نیرو هم پاسخ او را داد؛ درحالی‌که وزیر نیرو و سرپرست وزارت نفت در هفته گذشته با لحنی آرام‌تر از حل مشکل سوخت نیروگاه‌ها بین خود خبرداده بودند. آیا معاونان وزارت نیرو و نفت بدون هماهنگی با نفر اول وزارت متبوع خود اینگونه علیه همدیگر موضع‌گیری می‌کنند و مهم‌تر اینکه تقصیر مردم چیست؟

انتقاد دوباره وزارت نیرو از شرکت گاز

اما قائم‌مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه تحویل سوخت گاز به نیروگاه‌ها از سوی شرکت ملی گاز در تابستان امسال به‌شدت کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر مجبور به برداشت از ذخایر سوخت مازوت زمستانی هستیم که ادامه این وضعیت برای نیروگاه‌ها در آینده نزدیک مشکل ایجاد می‌کند. علی ذبیحی گفت: به‌دلیل کاهش گاز تحویلی به نیروگاه‌ها، وزارت نیرو مجبور است سوخت نیروگاه‌ها را از مخازنی که برای زمستان ذخیره‌سازی‌ شده، تامین کند. قائم مقام وزیر نیرو تأکید کرد: استفاده از سوخت مازوت که برای زمستان ذخیره‌سازی‌ شده موجب آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز می‌شود اما مشخص نیست که چرا میزان تحویل گاز در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

او با انتقاد از رسانه‌ای‌شدن عدم‌تحویل گاز یا سایر مسائل، گفت: این بحث‌هایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود آیا مشکلی از مردم حل می‌کند؟ وی در مورد خاموشی‌های پراکنده گفت: در حال حاضر، خاموشی‌هایی که در کشور رخ می‌دهد، ناشی از کمبود تولید برق نیست بلکه به‌خاطر حوادث پیش‌بینی نشده است که موجب خاموشی در شبکه برق می‌شود.

مقصر قطعی برق

مدیرعامل شرکت ملی گاز در واکنش به اظهارات اخیر برخی مسئولان وزارت نیرو که از قطعی گاز نیروگاه‌ها و قطعی برق به این دلیل خبر داده بودند، گفت: آنها حق ندارند بگویند شرکت گاز در قطعی برق مقصر است؛ چرا که سوخت نیروگاه‌ها را تمام و کمال تامین کرده‌ایم و علت قطعی‌ برق فرسودگی شبکه نیرو است.به گزارش فارس جواد اوجی افزود: در اردیبهشت‌ماه نیز برنامه ما تامین روزانه 128 میلیون مترمکعب‌ گاز برای نیروگاه‌ها بود که به‌طور روزانه 138میلیون مترمکعب به نیروگاه‌ها گاز تحویل دادیم و در خردادماه نیز برنامه تحویل 147میلیون متر مکعب بود که 130 میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده شد. او با اشاره به اینکه جای نگرانی برای سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها وجود ندارد، گفت: وزارت نیرو و تعدادی از مدیران این وزارتخانه‌ تا یکی دو روز پیش از شرکت ملی گاز ایران در بعضی از خبرها قدردانی ‌کردند و اعلام داشتند که اگر قطعی برق وجود دارد به‌دلیل فرسوده‌بودن خطوط و راندمان پایین نیروگاه‌هاست و این مشکل از طرف شرکت ملی گاز نیست.

هیچ نیروگاهی به‌دلیل کمبود سوخت تعطیل نشده است

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه فعالیت هیچ نیروگاهی به‌دلیل کمبود سوخت متوقف نشده است، افزود: میزان تخصیص گاز طبیعی و سوخت مایع براساس برنامه‌های زمانبندی دقیق تعمیرات اساسی سالانه در بخش‌های تولید، پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال گاز تعیین و اجرا می‌شود. مصطفی کشکولی ادعا کرد: هیچ نیروگاهی بابت تامین سوخت مورد نیاز خود مشکلی نداشته و ندارد و شرکت توانیر به هیچ وجه نگران تامین سوخت نیروگاه‌ها نباشد.

کد خبر 139160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز