دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۷

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان آمریکایی با استفاده از یک شبیه سازی رایانه‌ای مدل جدیدی را ارائه کردند که می‌تواند در خصوص حرکت وارونه بعضی از سیارات فرامنظومه خورشیدی مشابه مشتری توصیح دهد

مدلی جدید برای حرکت وارونه سیارات فرامنظومه خورشیدی

به گزارش خبرگزاری مهر، از سال 1995 تاکنون بیش از 500 سیاره فرامنظومه خورشیدی کشف شده است. برخی از این سیارات به بزرگی مشتری هستند و همانند عطارد در فاصله بسیاری نزدیکی از ستاره خود حرکت می‌کنند اما بیشتر این سیارات غول‌پیکر فرامنظومه خورشیدی برخلاف جهت حرکت ستاره خود می‌چرخند.

تاکنون مدل‌های استاندارد حرکت سیارات نتوانسته بودند توضیحی در مورد این چرخش وارونه ارائه کنند.

به گفته دانشمندان، نیمی از این سیارات در مدارهای دور از محور چرخش ستاره مادر خود می‌چرخند و حدود 25 درصد از آنها در جهت مخالف چرخش ستاره خود حرکت می‌کنند.

این پدیده، نظریه‌ای را که براساس آن سیارات باید در همان جهت حرکت ستاره خود بچرخند (مطابق آنچه که در منظومه خورشیدی رخ می‌دهد) نقض می‌کند.

اکنون تیمی از محققان دانشگاه نورث وسترن که نتایج یافته‌های خود را در مجله نیچر منتشر کرده‌اند برپایه شبیه سازی‌های بسیار پیچیده رایانه‌ای توانستند در خصوص این پدیده توضیح دهند.

برپایه نتایج به دست آمده، اختلالات گرانشی ناشی از یک سیاره غول پیکر دیگری که در فاصله دورتری از همان ستاره قرار دارد می‌تواند مکانیک مداری سیاره نزدیک‌تر به ستاره را تغییر دهد و موجب شود که این سیاره در خلاف جهت ستاره بچرخد.