برگزاری نشست معافیت تهران از هوای پاک تبدیل به جلسه انتقاد از مصوبه مجلس برای معافیت 5 ساله خودروهای نو از معاینه فنی شد.

طبق یکی از جدیدترین مصوبه‌های مجلس، از این به بعد خودروهای نو به جای معافیت معاینه فنی 2 ساله تا 5سال احتیاجی به معاینه فنی نخواهند داشت؛ مصوبه‌ای که در روزهای گذشته نیز با واکنش‌های تندی از سوی مدیران شهری و نهادهای ذیربط مواجه شده است. این در حالی است که دیروز نیز در نشست معافیت تهران از هوای پاک، مشاور شهردار تهران در امور محیط‌زیست با انتقاد از این مصوبه گفت:

وقتی همه دستگاه‌های ذیربط، مسئولان و ذینفعان مخالف این موضوع بودند، معلوم نیست چگونه این قانون در مجلس تصویب شده و شاید اشتباه تایپی در این خصوص رخ داده است! محمدهادی حیدرزاده با انتقاد از کم‌تحرکی دستگاه‌های مختلف گفت: متأسفانه معاونان پارلمانی دستگاه‌ها نامه‌بر نمایندگان مجلس برای استخدام در دستگاه‌ها شده‌اند. حیدرزاده با اشاره به ضعف کارشناسی در مجلس شورای اسلامی و اینکه فراکسیون محیط‌زیست مجلس 200 عضو دارد، گفت: این در حالی است که هر وقت این فراکسیون جلسه گذاشته ما 7 تا 8 نفر را بیشتر ندیدیم.

همچنین مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز در این نشست معافیت 5 ‌ساله خودروها از دریافت معاینه فنی را عقبگردی درخصوص کاهش آلودگی هوای تهران عنوان کرد.

صدرالدین علیپور گفت: معاینه فنی خودروهای اروپایی با آن تکنولوژی، سالانه انجام می‌شود؛ این در حالی است که مجلس تا 5 سال خودروهای تولیدی را از دریافت معاینه فنی معاف کرده است.وی با اشاره به اینکه ضرر‌کننده اصلی این مصوبه شهروندان هستند، افزود: حدود 15‌درصد تصادفات کشور مربوط به نقص فنی خودروهاست، با این شرایط می‌خواهیم خودروها را برای 5‌سال رها کنیم. وی تصریح کرد: 5 سال معافیت برای خودروها در دریافت معاینه فنی تشویق آنها نبوده بلکه معاف کردن تهران از داشتن هوای پاک است؛ این در حالی است که معاون دفتر هوای سازمان محیط‌زیست هم از نامه اعتراض سازمان محیط‌زیست به مصوبه 5‌ساله شدن معافیت خودروها از معاینه فنی خبر داد که این هفته به مجلس می‌رود.

زندی با اشاره به ماده 5 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا گفت: براساس این قانون همه‌ساله خودروها موظفند نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند. وی با اشاره به اینکه در مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی هیچ استعلامی از سازمان محیط‌زیست گرفته نشده است، گفت: کمیته ویژه معاینه فنی در وزارت کشور متشکل از سازمان حفاظت محیط‌زیست و راهنمایی و رانندگی است و بنده به نمایندگی از آن اعلام می‌کنم که به هیچ عنوان نظر این کمیته برای معافیت 5‌ساله خودروها از معاینه فنی اخذ نشده است.
وی از تهیه نامه‌ای با امضای رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای مجلس شورای اسلامی و ارگان‌های ذیربط درخصوص اعتراض به مصوبه معافیت 5 ‌ساله خودروها از دریافت معاینه فنی اشاره کرد و گفت: این نامه در هفته جاری با امضای مهندس محمدی‌زاده به مجلس ارسال می‌شود.

همچنین سعدی، نماینده استانداری تهران در این نشست با اشاره به اینکه در دفترچه راهنمای خودروها آمده است باید بین 3 تا 6 ماه بازدید فنی از ترمز خودروها صورت گیرد، گفت: نمی‌دانیم چطور یک خودرو می‌تواند 5سال از انجام تست‌های معاینه فنی معاف شود؟ وی با اشاره به اینکه در برخی کشورهای اروپایی عمر مفید یک خودرو تنها 5 سال است، گفت: بدین‌ترتیب باید بگوییم اروپایی‌ها زمانی که می‌خواهند خودروی خود را از رده خارج کنند ما تازه خودروهای خود را برای انجام معاینه فنی می‌فرستیم.

مونتاژ موتور در زیرپله

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ هم که در این نشست حضور داشت، با اشاره به اینکه در بحث آلودگی هوا در بسیاری از کلانشهرها با مشکلات جدی مواجه هستیم، گفت: یکی از مهم‌ترین علل این مشکلات عدم‌اجرای صحیح قانون فعلی است.
وی با اشاره به اینکه حدود 20درصد خودروهای تهران مشکل دودزایی دارند، افزود: متأسفانه در شهری زندگی می‌کنیم که بسیاری از موتورسیکلت‌هایش بین 4‌تا‌8 برابر یک خودرو آلایندگی وارد هوا می‌کنند و برخی از آنها نیز در زیرپله‌ها سرهم می‌شوند! اما وحید نوروزی، معاون اجرایی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این نشست جمله خود را با آیه شریفه انالله و انا الیه راجعون شروع کرد و با اشاره به معافیت 5 ساله خودروهای نو از دریافت معاینه فنی که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است، گفت: مردم قاعدتا هیچگاه مقصران این عقبگرد را نمی‌بخشند.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن گفت: در قرآن آمده است هر کسی جان یک انسان را نجات دهد، گویی یک جامعه را نجات داده است لذا این سؤال مطرح است که آیا کسی که جان یک انسان را به خطر می‌اندازد جان یک جامعه را به خطر نینداخته است؟همچنین یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل هوای تهران با اشاره به اینکه امسال هیچ روز پاکی در پایتخت نداشتیم، گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که 31 روز امسال کیفیت هوا در شرایط «سالم» و 21 روز «ناسالم» و یک روز «بسیار ناسالم» بوده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 2 سال قبل دستورالعمل جدید مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران تدوین و به شورای‌عالی ترافیک جهت تصویب ارائه شد، گفت: 2 سال است که وزارت بهداشت قرار است یک جدول را درخصوص ارتباط بین استانداردهای جدید و شاخصه‌های آلایندگی در این خصوص ارائه کند که هنوز این امر محقق نشده است.

کد خبر 135087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز