مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که خودروهای نو در اروپا یکسال پس از تولید مکلف به دریافت معاینه فنی هستند، بر اساس قانون جدید اخذ جرایم رانندگی، خودروهای نو تا 5 سال از دریافت معاینه فنی معاف شدند، موضوعی که اعتراض مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست را به همراه داشته است.

معاینه فنی خودرو

 به گزارش ایسنا، بر اساس قانون فعلی، خودروهای نو تا 2 سال پس از تاریخ تولید نیازی به دریافت برگه معاینه فنی ندارند این در حالیست که در قانون جدید اخذ جرایم رانندگی که قرار است از 10 اردیبهشت ماه اجرایی شود، خودروهای نو تا 5 سال از دریافت معایه فنی معافند.

محیط زیست: پیشنهاد ما نبود

 دکتر علی محمد شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تغییر قانون معافیت خودروهای نو از دریافت برگه معاینه فنی که از دوسال به پنج سال گفت: پیشنهاد سازمان محیط زیست سه سال بود اما به تصویب نرسید.

 وی با اعلام اینکه نظر سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد مدت لازم برای معافیت معاینه فنی خودروهای نو در قانون جدید سه سال بوده است، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست قبل از تصویب این قانون نظرات خود را به مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود اما به نظر می‌رسد پیشنهاد نیروی انتظامی در مورد مهلت پنج‌ساله معاینه فنی مورد تصویب قرار گرفته است.

 شاعری گفت: از نظر ما دوسال در قانون قبلی برای معافیت معاینه فنی کم و پنج سال زیاد است و ما در مورد مهلت سه ساله تاکید داشتیم.  وی یادآور شد: در حال حاضر پیگیری‌های لازم را نیز برای تغییر این قانون تا سه سال انجام می‌دهیم.

   80 درصد آلودگی هوای کلانشهرها ناشی از تردد خودروهاست

 در عین حال کتال محسنی، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه 80 درصد آلودگی هوای کلانشهرها از تردد خودروها ناشی می‌شود، با انتقاد از افزایش زمان معانیه فنی خود را از دو به پنج سال گفت: این مصوبه یک مصوبه زیست‌محیطی نیست.

 وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست اعتقاد دارد که خودروها باید هرساله نسبت به اخذ گواهی معاینه فنی اقدام کنند در عین‌حال گفت: معاینه فنی دست‌کم هر دوسال یک‌بار انجام شود.

 مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست از پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست برای اصلاح قانون جدید راهنمایی و رانندگی خبر داد.

 وی همچنین از صدور گواهی آزمایشگاه معتمد معاینه فنی خودرو برای سه مرکز معاینه فنی خودرو در تهران خبر داد و افزود: چهار مرکز معاینه فنی دیگر تهران نیز در آستانه صدور مجوز آزمایشگاه معتمد هستند.

 کتال محسنی عنوان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در مورد سایر صنایع نسبت به پیش‌بینی آزمایشگاه‌های معتمد اقدام کرده بود، اما در زمینه معاینه فنی خودرو این اقدام برای نخستین‌بار با همکاری ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران انجام گرفته است.

 به گفته وی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بررسی شاخص‌هایی همچون فضای آزمایشگاه، روش‌های آنالیز و صحت و دقت آزمایش‌های انجام‌شده در مراکز معاینه فنی تهران در صورت احراز شرایط نسبت به صدور گواهی آزمایشگاه معتمد اقدام خواهد کرد.

 وی با اشاره به اینکه درحال حاضر 10 مرکز معاینه فنی در تهران به عنوان زیرمجموعه ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران فعالیت می‌کند، افزود: سه مرکز از این تعداد در حال ارزیابی شاخص‌ها برای صدور گواهی آزمایشگاه معتمد است.

 کتال محسنی در ادامه با بیان اینکه ارزیابی و صدور گواهی معتمد برای مراکز معاینه فنی خودرو در 8 کلانشهر تهران در اولویت برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، ابراز امیدواری کرد که این اقدام تا پایان شش‌ماهه نخست امسال انجام شود.

 وی با بیان اینکه طی نیمه دوم سال جاری نیز نسبت به ارزیابی و صدور گواهی آزمایشگاه معتمد برای مراکز معاینه فنی سایر شهرها اقدام خواهیم کرد، ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری بیش از 170 مرکز معاینه فنی در سراسر کشور گواهی آزمایشگاه معتمد دریافت کنند.

 مدیرکل دفتر پایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از توقف فعالیت مراکز معاینه فنی که در ارزیابی این سازمان موفق به اخذ گواهی آزمایشگاه معتمد نشوند خبر داد و تأکید کرد: این موضوع را از طریق ستاد مراکز معاینه فنی پیگیری خواهیم کرد.

 وی با بیان اینکه در سال گذشته میزان نظارت بر ‌آزمایشگاه‌های معتمد سازمان محیط زیست 40 درصد بوده است، ‌اعلام کرد: براساس برنامه پنج‌ساله‌ این سازمان نظارت بر آزمایشگاه‌های معتمد باید به صددرصد برسد.

 به گفته‌ وی ارزیابی آزمایشگاه‌های معتمد از سوی محیط‌زیست هرسه‌سال یک‌بار انجام می‌شود و طی این مدت نیز به صورت رندوم و مستمر بر نحوه فعالیت آزمایشگاه‌های معتمد نظارت می‌کنیم.

افزایش سن معاینه فنی خودروها آلودگی هوای پایتخت را به شدت افزایش می‌دهد

 دکتر صدرالدین علیپور، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز با بیان اینکه معاینه فنی خودروها یکی از محورهای اصلی طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران است، به ایسنا گفت: افزایش زمان معاینه فنی خودروها از دو به پنج سال در قانون جدید راهنمایی و رانندگی در تشدید آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه تهران تأثیر جدی خواهد داشت.

 وی با اشاره به اینکه ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران به عنوان نخستین آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست فعالیت خود را آغاز کرده است، یادآور شد: معاینه فنی خودروها می‌تواند منجر به کاهش 25 درصدی آلودگی هوا در تهران شود.

کد خبر 133248
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز