همشهری آنلاین: به نظر می رسد با گسترش جبهه‏های جنگ مخفیانه با ایران، در ماه‏های آتی اخبار بیشتری از حملات سایبری و خرابی تأسیسات ایران و ترورها و بمب‎گذاری‎های گاه و بیگاه خواهیم شنید.

خبرگزاری فارس در مطلبی با عنوان رویکرد جدید آمریکا در به‏کارگیری جنگ سیاه علیه ایران تاکید کرده است که عملیات خرابکاری جایگزین حمله نظامی آمریکا به ایران شده است.

به نوشته این خبرگزاری، "رادیو ملی آمریکا " در مقاله‌ای به قلم "مایک شوستر " می نویسد: ایران و برنامه هسته ای این کشور برای آمریکا تبدیل به حریفی شده است که به راحتی از میدان به‏در نمی شود. ایران در بسیاری از حوزه های چالش برانگیز سیاست خارجی آمریکا از جمله عراق، مناقشات فلسطینیان و اسرائیل، افغانستان و حتی برنامه هسته ای خود به عنوان بازیگری برجسته مقابل این کشور قد علم می‌کند. سال های طولانی است که ساکنان کاخ سفید یکی پس از دیگری اسباب‏کشی می‏کنند و هنوز هم هیچ دولتی نتوانسته است راه‏حل دقیقی برای اصلاح آنچه ‌‌ "رفتار بد ایران "‌ نامیده می‏شود، پیدا کنند. اما در این میان، ‌ "کریم سجادپور‌ " کارشناس ایرانی "بنیاد کارنگی " برای صلح بین الملل نظر دیگری دارد؛ به گفته وی در سال پیش راه‏حل تازه‌ای برای اصلاح این معضل یافت شده است.

سجادپور می‌گوید: "به نظر من تفکر حاکم بر این محور شکل گرفته است که نمی توان نسبت به ایران بی‌تفاوت ماند، ولی بمباران و یا اعلان جنگ به ایران نیز به منزله تشدید بسیاری از چالش های کنونی در برابر سیاست خارجی آمریکا خواهد بود. با این وضعیت، یک راه‌حل بینابینی و خلاقانه باقی می ماند و آن هم عبارت است از جنگ مخفیانه، خرابکاری و اعمال فشار از طریق اهرم‌های اقتصادی. این جنگ مخفیانه شامل حملات سایبری، ترور و بمب گذاری، و خرابی تأسیسات ایران است. در عمل ثابت شده که این‌گونه اقدامات نتایج موثرتری نسبت به راهکارهای دیپلماتیک دارند و در حال حاضر، همین عملیات های سیاه جایگزین بحث در مورد حمله به تأسیسات اتمی مشکوک این کشور شده است.

* کارشناسان معتقدند که این حملات به اولین ابزار سیاست خارجی آمریکا در مقابله با ایران تبدیل شده است

موفقیت بزرگ

جنگ مخفی در کنار اعمال فشار اقتصادی تنها گزینه ای است که تاکنون در برابر فعالیت‌های ایران موثر افتاده است. سال گذشته، حمله سایبری و نفوذ ویروس "استاکس نت " به پایگاه اتمی بوشهر منجر به تخریب حدوداً 1000 سانتریفیوژ غنی‌سازی گردید. موارد دیگری از خرابکاری در تأسیسات هسته ای ایران گزارش شده که توانسته‌اند کل روند غنی‌سازی اورانیوم را به صورت مقطعی کند یا حتی متوقف کنند. دانشمندان ایرانی دیگر نمی توانند مطمئن باشند که دستگاه های پیشرفته‌ای که با وجود تحریم‎های بین المللی از کشورهای خارجی خریداری کرده‌اند، بدون هیچ اشکالی و دقیقاً بر اساس کاتالوگ آنها کار خواهد کرد. "محمد سهیمی " استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‏گوید: "در عمل ثابت شده است که این‏گونه عملیات مخفیانه، تأثیرات مخرب‏تری نسبت به سیاست‎های جایگزین دارند، سیاست هایی که علاوه بر جنجال برانگیز بودن، خطرناک نیز هستند. وی در ادامه می‏افزاید: "برخی از مردم با توجه به موفقیت های چشمگیر این جنگ مخفیانه، عقیده‏ای جدید پیدا کرده اند. آنها می‏گویند با این وضعیت دیگر نیازی به حمله نظامی گسترده به تأسیسات اتمی و دیگر مراکز حساس ایران نیست ".

جنگ سیاه جایگزینی برای اقدام نظامی

در 5 سال گذشته بحث های مفصلی در سطح دولت‎مردان آمریکایی و در خصوص حرکت ایران به سوی ساخت سلاح هسته ای -ادعایی که مکرراً از جانب رهبران ایران رد می شود- و منافع و ضررهای ناشی از حمله پیشگیرانه به این تأسیسات مطرح شده است. از نظر "پاول پیلار " افسر عالی‎رتبه سابق CIA و استاد فعلی مطالعات امنیتی در دانشگاه "جورج تاون " عملیات مخفیانه جایگزین مناسبی برای حمله نظامی است.

جنگ مخفیانه از خونریزی جلوگیری می‏کند

وی تصریح کرد: این عملیات می‎تواند تا حدود زیادی جایگزین اقدام نظامی باشد، اقدامی که تاکنون بسیار در مورد آن از زبان سیاست‏مداران آمریکایی شنیده‏ایم. علاوه بر این، جنگ پنهان می‎تواند راهکاری مفید برای پرهیز از خونریزی و در عین حال روشی موثر برای خرید زمان و فاصله گرفتن با گزینه نظامی باشد، گزینه‏ای که در صورت عملیاتی شدن به جنگ ایران و آمریکا منجر خواهد شد.

عملیات مخفیانه موجب بدگمانی مقامات ایران می‎شود

وی در ادامه می‎افزاید: یکی از مزایای عملیات مخفیانه، ایجاد سردرگمی، بدگمانی و ترس میان رهبران ایران است. این استاد مطالعات امنیتی می‎گوید: من انتظار دارم که رهبران ایران به این حقیقت واقف شوند که ایالات متحده نیز هم‎چون اسرائیل، فارغ از نتایج عملکرد ایران بر منافع آنها، در برابر آنچه در ایران رخ می‎دهد، احساس مسئولیت می‎کند. "سهیمی " نیز به جنبه‎های اطلاعاتی این مورد می‎پردازد و از فشار سنگین و موجود بر نهادهای امنیتی ایران برای پیش‎بینی و مقابله با عملیات مخفیانه آمریکا می‎گوید؛ از نظر سهیمی دستگاه اطلاعاتی ایران تاکنون بسیار ناموفق عمل کرده است.

دور نگاه داشتن نیروهای آمریکایی از محدوده خطر

سجادپور با مقایسه عملیات مخفیانه و اقدام نظامی می‏گوید: عملیات نظامی احتمال موفقیت عملیات مخفیانه را نیز به‎شدت کاهش می‏دهد زیرا در صورت حمله آمریکا و اسرائیل، به احتمال زیاد دولت ایران دیوارهای موجود در اطراف خود را بسیار مرتفع‏تر خواهد ساخت. وی در ادامه می‎افزاید: اثر حمله نظامی به خاک ایران تنها یک چیز است و آن عبارت است از بالابردن محبوبیت و ماندگاری رژیم حاکم بر ایران و از بین بردن نظر مثبتی که هم‎اکنون میان مردم ایران نسبت به دولت آمریکا وجود دارد.

"بروس ریدل " تحلیل‎گر سابق CIA که در حال حاضر با "مرکز سابان " در اندیشکده "بروکینگز " همکاری می‎کند نیز با این نظر موافق است و بهترین راه‎حل مقابله با چالش‎هایی را که سالهاست از جانب دولت‎مردان ایران سر راه آمریکا ایجاد می‎شود، عملیات مخفیانه می‎داند.
ریدل می‎افزاید: "اگر ما بتوانیم در برنامه ایران تأخیر ایجاد کنیم، و اگر همچنین بتوانیم با ابزار مخفیانه موجود، اقدامات تروریستی ایران را ناکام بگذاریم، به نسبت اینکه سربازهای آمریکایی را در معرض خطر قرار دهیم، عملکرد موفق‏تری در عقیم گذاشتن بلندپروازی‎های دولت‏مردان ایران خواهیم داشت ".

به نظر می رسد این بدان معناست که با گسترش جبهه‏های جنگ مخفیانه با ایران، در ماه‏های آتی اخبار بیشتری از حملات سایبری و خرابی تأسیسات ایران و ترورها و بمب‎گذاری‎های گاه و بیگاه خواهیم شنید.

 

کد خبر 134898
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز