یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

شکی نیست که فوتبال همواره در مسیر تکامل قرار دارد. پیشرفت در آمادگی جسمانی، روش‌های تمرین و افزایش دانش به ویژه درخصوص فیزیک بدنی ورزشکاران به زیبایی فوتبال افزوده است.

601

فوتبال ورزشی است که به استقامت زیادی نیاز دارد و گفته می‌شود که استقامت در فوتبال تا حدودی به قد و قامت بازیکنان  ارتباط دارد. با این وصف، نگاهی به سه نامزد نهایی بهترین بازیکن جهان در سال 2010 مشخص می‌کندکه این موضوع قطعی نیست.

سه نامزد بهترین بازیکن جهان میانگین قد 170 سانتی‌ متری داشتند. سه بازیکن بارسلونا لیونل مسی، آندریاس اینیستا و ژاوی هرناندز به ترتیب 169، 170 و 170 سانتی متر قد دارند. به همین دلیل سپ بلاتر، رئیس فیفا می‌گوید:
« این ثابت می‌کند که ورزش فوتبال را هر کسی می‌تواند انجام دهد. در فوتبال لازم نیست که واقعاً قد بلندی داشته یا قدرتمند باشید تا بازیکن خوبی شوید. این فقط مربوط به حالا  نیست؛ گردمولر، اوه زیلر، دیه‌گو مارادونا و ژان پیر پاپن هم اصلاً  قد بلندی نداشتند.»

البته ورزش‌های کمی پیدا می‌شوند که به اندازه فوتبال بازیکنان کوتاه قد داشته باشند. یکی از دلایل آن به اصل بیومکانیک باز می‌گردد؛ مرکز گرانش افراد کوتاه قد به زمین نزدیک تر است و تعادل بیشتری دارند. فیلم بازی‌های مارادونا یا مسی را که نگاه ‌کنید، آنها را در حالی که توپ به پاهایشان چسبیده است، در حال پرواز می‌بینید.
 دریبل کردن یکی از توانایی‌های برجسته‌ بسیاری از بازیکنان کوتاه قد به شمار می‌آید؛ بازیکنانی مانند آلن ژیرس (162سانتی‌متر)، ژان تیگانا (168 سانتی‌متر)، توماس هسلر (166 سانتی متر)، پیرلیت بارسکی (168 سانتی‌متر)، جیمی جانستون (157سانتی‌متر) و...

روماریو، ستاره سابق تیم ملی برزیل (169 سانتی متر) می‌گوید:« هیچ کس نتوانست گلزنی مرا متوقف کند.»  ‎‏بیسکنت لیزارازو، ستاره سابق تیم ملی فوتبال فرانسه (169 سانتی متر) نیز می‌گوید: « ما کوتاه قدها زمانی که تصمیم به انجام کاری می‌گیریم، 120 درصد مصمم به انجام آن هستیم.»
روماریو برزیلی در دوران بازیگری به دلیل قد و وزنش به «خپل» معروف شده بود، ولی او از کمترین فضا برای گلزنی استفاده می‌کرد.

رونالدو هم از نوجوانی‌اش چنین خاطره‌ای دارد:« زمانی که در 13 سالگی جزیره مادریا را در پرتغال برای ادامه فوتبال ترک می‌کردم، بلند قد نبودم. یادم هست که خیلی از مردم می‌گفتند من نمی‌توانم در فوتبال موفق باشم، چون خیلی کوچک بودم. ولی بین سن 15 تا 18 سالگی قد کشیدم و به قد فعلی‌ام رسیدم.»
دیوید لوئیز برزیلی نیز زمانی که در تیم‌های پایه سائوپولوی برزیل بود چنین وضعیتی داشت، ولی اکنون با 189 سانتی‌متر قد در بین ستارگان چلسی انگلیس بازی می‌کند.

درخشش کوتاه قدها نشان می‌دهد قد مانع پیشرفت نبوده است. فیلیپ لام، روبرتو کارلوس، دیوید ویلا، پدرو، دانیل آلوز، آنتونیو دی ناتاله و  وسلی اسنایدر با حدود 170 سانتی‌متر قد مثال‌های خوبی در این زمینه‌اند.

کد خبر 134798
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز