چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اسماعیل هنیه با تاکید بر اینکه تمایلی به باقی ماندن در پست نخست وزیری دولت حماس ندارد عنوان داشت که مقاومت فلسطین سد بزرگی در برابر اشغالگران صهیونیستی ایجاد کرد.

به گزارش ایسنا، اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان اظهار داشت: قطار آشتی ملی فلسطین که حرکت کرده است هرگز متوقف نخواهد شد و به مسیر خود ادامه می‌دهد.

وی در ادامه افزود: نخست وزیر دولت آینده فلسطین به صورت توافقی و از میان شخصیت‌های ملی انتخاب می‌شود.

اسماعیل هنیه همچنین تاکید کرد: توجه به پیامدهای منفی شکاف موجود میان گروه‌های فلسطینی باعث شد تا دیگر هیچ کس خواهان بازگشت به آن دوران نباشد و همگان برای بازگرداندن وحدت ملی تلاش کنند.

ائتلاف نیروهای ملی فلسطین برای پایان بخشیدن به شکاف داخلی قرار است در راهپیمایی روز چهارشنبه در نوار غزه به دعوت ملت فلسطین مشارکت کند. این راهپیمایی با هدف تضمین اجرای آشتی ملی فلسطین برگزار می‌شود.

این ائتلاف که متشکل از تعدادی از گروه‌های مدنی، جوانان، نهادهای داخلی و سندیکاها است در بیانیه‌ای اعلام کرد که برگزاری این راهپیمایی با هدف تسریع روند اجرای آشتی ملی فلسطین صورت می‌گیرد.

هنیه همچنین اصرار داشت: ما افزایش حملات اشغالگران اسرائیلی را در سایه‌ امضای تفاهم نامه آشتی ملی فلسطین با توجه به استقبال کشورهای عربی و منطقه و همچنین جامعه ‌بین‌المللی بعید می‌دانیم.

وی در ادامه افزود: استقبال کشورهای عربی و منطقه‌ای از آشتی ملی فلسطین مانعی بر سر راه اشغال گران برای انجام عملیات نظامی در شرایط کنونی به شمار می‌آید. ملت ما تلاش واقعی برای از بین بردن چنین فرصت‌هایی برای اسرائیل انجام داده است.

هنیه همچنین تاکید کرد: توافقنامه آشتی ملی فلسطین به مساله‌ شاخه‌های نظامی جنبش فتح و حماس نپرداخته است.

شکاف داخلی میان فلسطینی‌ها به دلیل شاخه‌های نظامی نبوده است چرا که دلیل وجود این شاخه‌های نظامی وجود اشغالگران است.

نخست وزیر دولت حماس در ادامه افزود: در خصوص اخبار منتشر شده در زمینه احتمال انتقال دفاتر جنبش حماس از سوریه باید بگویم که هیچ اختلافی میان سوری‌ها در خصوص حضور فلسطینی‌ها وجود ندارد. حضور فلسطینی‌ها در خارج از سرزمین‌شان به دلیل حضور اشغالگران و اخراج رهبران آنها از سوی اسرائیل است.

وی همچنین تاکید کرد: نیمی از ملت ما در آوارگی و خارج از سرزمین خود به سر می‌برند. ما هیچ قصدی برای انتقال دفاتر جنبش حماس از سوریه نداریم.

در خصوص حوادث سوریه نیز باید بگویم که حماس از زمان تشکیل این جنبش تصمیم گرفته بود تا در امور داخلی کشورها مداخله نکند.

هنیه در ادامه افزود: ما امیدواریم تمام برادران ما به آزادی ثبات و عزت دست یابند. حماس همچنان در سوریه حضور دارد و از این جنبش در سوریه استقبال می‌شود.

نخست وزیر دولت حماس همچنین عنوان داشت: برخی بیم آن دارند تا روند آشتی ملی فلسطین به توقف روند به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی کشورهای آمریکای لاتین و برخی از کشورهای اروپایی بیانجامد. من تعجب می‌کنم آیا ما باید روند آشتی ملی فلسطین را برای رضایت برخی کشورها متوقف کنیم و همچنان با یکدیگر درگیر باشیم؟

هنیه در ادامه افزود: ما منفعت و مصلحت ملت خود را در آشتی ملی فلسطین دیدیم و آن را از طریق امضای این توافقنامه محقق ساختیم.

همه کشورها باید به خواست و انتخاب ملت فلسطین احترام بگذارند. هیچ کس نباید در روند انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین و شورای قانونگذاری مداخله کرده و بگوید چه کسی پیروز می‌شود و یا شکست می‌خورد. این مساله مساله داخلی است.

نخست وزیر دولت حماس همچنین عنوان داشت: این جنبش در بزرگترین جنگ در منطقه وارد شد و اهداف دشمن را در این جنگ که مورخان آن را شدیدترین جنگ دشمن علیه ملت فلسطین می‌داند ناکام گذارد.

وی در ادامه افزود: مقاومت در فلسطین سد بزرگی در مقابل تلاش‌های اشغالگران برای ضربه زدن به ملت فلسطین ایجاد کرد.

تمام فلسطین رنگ و بوی اسلامی دارد و نباید این مساله را تنها به نوار غزه محدود دانست. اسلام، عقیده و دین ملت فلسطین است اما میان دین اسلام و برخی افکار نادرست که برای توجیه خشونت و کشتار بوجود آمده است تفاوت وجود دارد و ما این افکار را نمی‌پذیریم.

هنیه همچنین تاکید کرد: ما در دوره حکومت بر نوار غزه از سال 2006 با وجود جنگ‌های سیاسی، اقتصادی و لشکرکشی و همچنین محاصره نوار غزه تلاش‌های بسیاری انجام دادیم. ما در این دوره تلاش کردیم ملت فلسطین سربلند باشد و توانستیم از تمام موانع و چالش‌ها عبور کنیم. اشغالگران نیز نتوانستند اراده و خواست ملت فلسطین را از بین ببرند.

نخست وزیر دولت حماس در ادامه افزود: عوامل زیادی در موفقیت امضای سند آشتی ملی فلسطین دخیل بودند. بوجود آمدن تغییر در سیاست خارجه مصر و اراده سیاسی طرف‌های مورد نظر برای تحقق آشتی ملی فلسطین و همچنین بوجود آمدن تغییرات در منطقه از جمله آنها است.

وی همچنین تاکید کرد: تمام تلاش خود را برای عبور از موانع در این روند به کار می‌گیریم. من چند روز گذشته اعلام کرده بودم که تمایلی به باقی ماندن در پست نخست وزیری در دوره آینده ندارم. ما خواهان تسریع روند آشتی ملی فلسطین و تشکیل دولت هستیم.

نخست وزیر دولت حماس در ادامه افزود: مساله هماهنگی‌های امنیتی با اسرائیل در نوار غزه مساله‌ای است که باید در مورد آن صحبت کنیم. گروه‌های فلسطینی تصمیم گرفتند تا در خصوص رویارویی با اقدامات اسرائیل و انتخاب روش و سازوکار برای از بین بردن فرصت‌ها که به نفع اهداف سیاسی اسرائیل است به توافق نظر برسند.

هنیه همچنین تاکید کرد: ما باید در مرحله آینده بر سر چگونگی مدیریت مقاومت توافق نظر حاصل کنیم و ساختار و عقیده‌ی آشکاری را برای سرویس‌های امنیتی در خصوص حمایت از شهروندان و مساله ملی فلسطین ایجاد کنیم.

کد خبر 134724
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز