مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورای بین‌المللی تغییرات آب و هوایی در گزارشی جدید از جایگزینی انرژی‌ها تا سال ۲۰۵۰ توسط انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داده است. شورا می‌گوید با وجود این در آن زمان نیز نمی‌توان به طور کامل از انرژی‌های فسیلی چشم‌پوشی کرد.

آسیاب بادی

تقریبا تمامی کشورها در حال حاضر نگران چگونگی تأمین انرژی خود در آینده‌اند. چین و آمریکا به فکر ساخت نیروگا‌ه‌های جدید اتمی هستند، اما اغلب کشورها به خصوص بعد از فاجعه‌ نیروگاه اتمی فوکوشیمای ژاپن در پی توسعه‌ بهره‌‌برداری از انرژی‌های دیگر به ویژه انرژی‌های تجدید‌پذیر ‌برآمده‌اند.

شورای بین‌المللی بررسی تغییرات آب و هوایی (IPCC) گزارشی را منتشر ساخت که می‌تواند به ایده‌ تحول در مسیر استفاده از انرژی‌های سبز جان تازه‌ای ببخشد.

بنا بر این گزارش جامع ۹۰۰ صفحه‌ای که در روز دوشنبه (۹ مه، ۱۹ اردیبهشت) در ابوظبی منتشر شد، در سال ۲۰۵۰ حدود سه‌چهارم تمام انرژی‌ها می‌تواند از انرژی‌های آلترناتیو یا جایگزین تأمین شود.

پیش‌‌‌شرط رسیدن به این هدف آن است که شرایط استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر مانند انرژی‌بادی، آبی و خورشیدی، تا آن سال تا حد مطلوبی مهیا شده باشد.

به گزارش دویچه‌وله، در تهیه‌ گزارش شورای بین‌المللی بررسی تغییرات آب و هوایی ۱۲۰ پژوهشگر همکاری کرده‌اند.

میتاوتور تسکه، از سازمان جهانی زیست‌محیطی گرین‌پیس می‌گوید: «این گزارش نشان می‌دهد که از نظر علمی هیچ مشکلی برای تأمین انرژی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر وجود ندارد.»

تسکه می‌افزاید: «برای محدود کردن افزایش گرمای کره‌ زمین تا حدود ۲ درجه‌ سانتی‌گراد باید ۵۶۰ میلیارد تن (گیگا تن) از انتشار گاز دی اکسید کربن کاهش ‌یابد که از نظر فنی این توانایی وجود دارد که با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بتوان به این هدف رسید.»

میتاوتور تسکه خاطرنشان می‌سازد که در کنار استفاده‌ هر چه بیشتر از انرژی‌های قابل تجدید باید جلوی نابودی جنگل‌ها را که تا ۲۰ درصد در تغییرات آب و هوایی مؤثرند نیز گرفت.

شورای بین‌المللی بررسی تغییرات آب و هوایی (IPCC) از میان ۱۶۴ سناریو در مورد آینده‌ انرژی جهان ۴ سناریو را برگزید و با بررسی دقیق به تجزیه و تحلیل آن پرداخت.

نتیجه‌ بررسی شورا

شورا پس از بررسی خود به این نتیجه رسید که تا ۴۰ سال دیگر نیز بشر نمی‌تواند به طور کامل از انرژی‌های فسیلی شامل نفت، گاز و ذغال‌سنگ چشم‌پوشی کند.

بشر در بهترین حالت می‌تواند کاری کند که تا آن زمان انرژی‌های تجدیدپذیر ۷۷ درصد از کل انرژی‌‌ها را شامل شوند.

کد خبر 134571
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز