دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سرانجام با تاخیر 3ماهه، پرونده بودجه سال 90 را بستند.

به گزارش همشهری، بودجه 90 که از همان ابتدا به‌دلیل تاخیر دولت در ارائه آن با حاشیه همراه شد، در مجلس نیز راه پرفرازونشیب 3ماهه‌ای را طی کرد. مسیری که همراه با تحولات و قواعد جدید، تجدیدنظرها و ابهامات زیادی بود و بحث‌‌های مختلفی را حتی در روزهای آخر ایجاد کرد.

دیروز بعدازظهر، نمایندگان مجلس در آخرین جلسه بررسی، بودجه 90 را با 144 رای مثبت نهایی کردند و رسما برای گرفتن تایید و قانون شدن به شورای نگهبان فرستادند، هرچند شورای نگهبان با توجه به اهمیت مسئله و تاخیر ایجاد شده از همان ابتدا در جریان مصوبات مجلس قرار داشت و به‌نظر می‌رسد قانون بودجه تا چند روز آینده برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

در جلسه دیروز باز موضوع هدفمندی یارانه‌ها برای سومین بار در صحن علنی مطرح و مقرر شد که دولت تنها می‌تواند از محل هدفمندی یارانه‌ها 54هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد. در لایحه پیشنهادی دولت رقم کل درآمدهای حاصله از هدفمندی یارانه‌ها، 62 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که عینا در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده بود اما نمایندگان مجلس 8 هزار میلیارد تومان از آن کاستند. براساس مصوبه دیروز مجلس 40 هزار میلیارد تومان از درآمد 54هزار میلیارد تومانی سهم خانوارها و دولت خواهد بود و 10 هزار میلیارد تومان آن به بخش‌های تولیدی اختصاص می‌یابد.در مصوبه جدید، دولت نیز در سهم خانوار شریک خواهد بود. به عبارت دیگر دولت در تخصیص و پرداخت یارانه نقدی خانوار مختار خواهد بود.

افزایش اعتبار حقوق کارمندان

در جلسه بعدازظهر دیروز، مجلس شورای اسلامی با کاهش مبلغ 25 هزار میلیارد ریال از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این میزان را برای تامین افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت اختصاص داد.

بلاتکلیفی 4 هزار میلیارد تومان

همچنین در جلسه دیروز، احمد توکلی نماینده تهران در تذکری اعلام کرد که تکلیف 4هزارمیلیارد تومان درگزارش تلفیق مشخص نیست. نماینده تهران گفت: این کمیسیون در گزارش خود 54 هزار میلیارد تومان درآمد از اجرای قانون درنظر گرفته اما تنها 50 هزار میلیارد تومان برای آن ردیف هزینه‌ای آورده است و 4 هزار میلیارد تومان در این گزارش گم شده است که به‌دلیل پوشاندن کسری درآمد دولت اتفاق افتاده است.

وی با طرح پیشنهادی جهت اصلاح یکی از ردیف‌های درآمدی قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها، خواستار اصلاح برخی از ردیف‌های درآمدی قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها شد. لاریجانی در پاسخ به رئیس مرکز پژوهش‌ها گفت: 4 هزار میلیارد تومان مدنظر شما برای مالیات دولتی و عوارض شهرداری اختصاص یافته است. رئیس مجلس تاکید کرد: به هر صورت نمی‌توان ردیف هدفمندسازی یارانه‌ها را به‌طور کل حذف کرد بلکه باید عدد آن اصلاح شود.

کد خبر 134528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز