یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

مذاکرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بستن پرونده بودجه سال 90 به‌دلیل اعتراض به تصمیم کمیسیون تلفیق و آنچه منطقه‌گرایی برخی تصمیم‌های کمیسیون یادشده در افزایش بودجه استان‌ها خوانده می‌شد، ناتمام ماند تا بلکه امروز صبح و بعدازظهر بهارستان‌نشینان بتوانند به توافق نهایی برسند.

به گزارش همشهری نشست روز گذشته مجلس به‌دلیل اصرار برخی نمایندگان مبنی بر طرح پیشنهادهای منطقه‌گرایی خود و مقاومت رئیس مجلس حاشیه‌دار شد تا آنجا که علی‌لاریجانی به ناچار زنگ تنفس مجلس را به صدا درآورد و مذاکرات را متوقف کرد.

نشست دیروز مجلس که با 2ساعت تاخیر شروع شده بود تنها پس از یک ساعت مذاکرات پرحاشیه متوقف و قرار شد تا کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به بررسی دوباره موارد اختلافی بودجه بپردازد و بعدازظهر دیروز مذاکرات بودجه از سرگرفته شود اما ساعتی بعد جهانبخش محبی‌نیا عضو هیات رئیسه مجلس به خبرنگاران گفت: خبری از نشست بعدازظهر نیست و شاید امروز دوباره پرونده بودجه در صحن علنی مجلس بازشود.

تلفیقی‌ها در معرض انتقاد و اتهام!

براساس این گزارش، مذاکرات یک ساعته مجلس با اعتراض به تصمیم برخی اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سپری شد که به‌طور مشخص یکی از نمایندگان معترض، افزایش 66درصدی بودجه استان زنجان را به چالش کشید، تعدادی از نمایندگان اعتراض‌شان به رئیس مجلس این بود که چرا اعتبار برخی استان‌ها افزایش یافته و تغییرات انجام‌شده در کمیسیون تلفیق به نفع برخی اعضای این کمیسیون رقم خورده است. عیسی جعفری به نمایندگی از نمایندگان معترض در تذکری با بیان اینکه سهم یک استان نسبت به سال قبل 66 درصد افزایش یافته و سهم استانی دیگر تنها 4 درصد افزایش داشته است، این سؤال را مطرح کرد که آیا این موضوع رعایت عدالت براساس اصل سوم قانون اساسی است؟ این نماینده در پاسخ به درخواست نمایندگان مبنی بر اینکه نام استان‌های ذکر شده در سخنانش را بیان کند، گفت: سهم استان زنجان 66درصد افزایش یافته است. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این انتقادها اظهار داشت: اگر موردی را درخصوص ردیف‌ها ضروری می‌دانید، پیشنهاد آن را ارائه دهید چرا که اگر بخواهیم مورد به مورد وارد ردیف‌ها شویم 2ماه معطل می‌شویم. محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در دفاع از حق همکارانش اظهار کرد: آقای جعفری تعداد موارد مدنظر خود در مورد ردیف‌ها را 9مورد عنوان می‌کند اگر فرض کنیم که هر یک از این موارد را یک نفر ارائه داده، در واقع اعتراض ایشان به 9 نفر از اعضای تلفیق است لذا من از حق 51 نفر عضو تلفیق دفاع می‌کنم.

ادامه مذاکرات روز گذشته بهارستان‌نشینان البته وقتی دچار تنش شد که برخی نمایندگان خواهان حذف مصوبات منطقه‌ای کمیسیون تلفیق شدند و در صدر آنها حسن کامران نماینده اصفهان با اصرار شدید پیشنهاد خود را مطرح کرد و گفت: در تلفیق ردیف‌هایی تحت عنوان از قلم افتاده دولت که خود صیغه جدیدی است اضافه شده است این در حالی است که تلفیقی‌ها حق ندارند برای خود چنین حقی قائل شوند. براساس این گزارش به هنگام رای‌گیری درباره پیشنهاد کامران، حجت‌الله رحمانی نماینده الیگودرز برافروخته شد و با صدای بلند و بیان اینکه خون به پا خواهم کرد به سمت هیات رئیسه حرکت کرد و لاریجانی در واکنش اعلام کرد: من از اول گفتم که وارد بحث ردیف‌ها نشوید اما شما اصرار کردید. نماینده معترض الیگودرز طرح اعتراض‌ها به تصمیم کمیسیون تلفیق را خیانت به مردم عنوان کرد و رئیس مجلس که دید صحن مجلس دچار تنش شده است اعلام کرد که به‌دلیل تغییرات صورت گرفته و جهت اعمال این تغییرات در سقف درآمد و هزینه‌های بودجه احتیاج به بررسی موضوع در کمیسیون تلفیق داریم لذا تا ساعت 14 اعلام تنفس می‌کنیم.

شورای نگهبان: برخی مصوبات با شرع و قانون اساسی مغایرت دارد

سخنگوی شورای نگهبان از بررسی بند‌هایی از لایحه بودجه به‌صورت غیررسمی در شورای نگهبان خبر داد و گفت: ایرادات برخی از بند‌های این لایحه مربوط به عدم‌رعایت اصول 52، 53 و 138 قانون اساسی است که مراتب به مجلس شورای اسلامی اعلام شد. به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی با یادآوری اینکه مجلس همزمان در حال رفع ایرادات ارسالی از سوی شورای نگهبان درخصوص لایحه بودجه است، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان ایرادات نهایی را پس از دریافت اصل لایحه و بررسی در شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی اعلام خواهد کرد.

کد خبر 134437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز