ترجمه - مهرو الفت: همه ما تقریبا به یک میزان مشابه و مشخص، زمان در اختیار داریم، اما در واقع نکاتی که در رابطه با مدیریت زمان وجود دارد و مطرح می‌شود، مشخص می‌کند که چگونه از وقت‌مان نهایت استفاده را ببریم.

طرح - اجتماعی

 اما شما حق انتخاب دارید و فقط آنچه مهم است، انجام می‌دهید. دانستن مواردی در رابطه با مدیریت زمان برای هر فرد و هر موفقیت و دستاوردی، حیاتی و واجب است.

مدیریت زمان: در واقع مدیریت زمان یک تکنیک است که به شخص اطمینان می‌دهد با استفاده درست و بهینه از وقت می‌تواند به بهره‌وری و بازدهی خوبی دست یابد. استفاده مؤثر و مفید از وقت، از ابتدایی‌ترین و بنیادی‌ترین اصولی است که باعث رشد و ترقی شخص می‌شود و در مقابل به‌تعویق‌انداختن انجام کارها و هدردادن وقت، یکی از مهم‌ترین موانعی است که احتمال روبه‌رو شدن با آن در زمانی که برای تحقق آرزوها و رویاهای‌تان تلاش می‌کنید، وجود دارد. این مورد هدر دادن وقت و به‌وجود آمدن موانع بر سر راه تلاش و کوشش‌ها، در بسیاری از افراد جامعه وجود دارد زیرا این مورد ذکر شده از یک عادت دیرینه به‌وجود آمده و تغییردادن عادت‌ها بسیار سخت و دشوار است.

وقفه و تعلیق: آیا تمام روز شما با وقفه‌های ثابت و دائم پر شده است؟ برای مثال، ممکن است شما ندانسته و به راحتی خودتان را در حالت تعلیق قرار دهید، بیاموزید که این تعلیق و وقفه‌ها را کنترل کنید و توانایی انجام کارهایی را که واقعا با اهمیت است به دست آورید. چگونگی استفاده از وقت‌تان را به‌صورتی که آرزو دارید، مشخص کرده و از تدابیر درست و صحیح مدیریت زمان برای خودتان استفاده کنید. نقش کلیدی در رسیدن به موفقیت را بازی کنید و در زندگی‌تان نیز آن را به اجرا درآورید. هر قدر ثروتمند یا فقیر هستید، هر حقوق، سن، جنسیت یا پیشینه‌ای که دارید، بدانید زمان، معین و محدود است.

شاید اختیار و انتخاب برای پیچ و خم ساعت‌ها در دسترس شما باشد. برای کنترل ساعت‌های انجام کار، توانا باشید زیرا این توانایی کنترل می‌تواند دسترسی شما در شریک‌شدن در رابطه با فعالیت‌های کاری در زندگی‌تان را بیشتر کند. از دیگر انتخاب‌ها ممکن است یک هفته کاری متراکم و فشرده باشد. شما می‌توانید به جای 5روز در هفته و در هر روز 8 ساعت کار، 4 روز در هفته و در هر روز 10 ساعت کار کنید. به‌نظر می‌رسد که زمان، یک نگرانی مهم و با اهمیت برای بسیاری از مردم است. در اغلب موارد می‌شنویم که اکثر مردم از کمی وقت یا سریع سپری شدن آن، شکایت و اعتراض می‌کنند. به‌طور کلی، همه ما در زندگی هدف‌ها و آرزوهایی داریم که دلمان می‌خواهد به آنها برسیم و رویاهای‌مان تحقق پیدا کند.

شخصی که برای نوع زندگی روزمره شما تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی می‌کند، به سلیقه شما نگاه می‌کند و سلایق شما را در نظر می‌گیرد و بسیاری از طرح‌هایی را که برای شما وجود دارد، براساس سلایق شما برمی‌گزیند. گاهی اوقات بسیاری از ما باور داریم که ابرمرد یا ابرزن یا به عبارت دیگر موجوداتی مافوق انسانیم اما در حقیقت همه ما موجوداتی فناپذیر هستیم و مانند همه افراد دیگر یک زمان معمول و محدودی برای زندگی در اختیار داریم. مدیریت زمان چیزی نیست که در مدرسه بیاموزیم بلکه باید خودمان یاد بگیریم و از آن استفاده کنیم. اصلا مهم نیست که تا چه حد انسان باهوش و زیرکی هستید بلکه اگر بتوانید خودتان را به اندازه کافی درک کنید، همه کارهای‌تان به درستی و به‌طور کامل انجام خواهد شد.

راهکارهایی برای مدیریت زمان

امروزه بسیاری از مردم مشغله زیادی دارند و کاملا درگیر انجام دادن کارهای‌شان هستند و به‌دلیل سبک زندگی پرمشغله و مشکلات شخصی‌ای که دارند، اغلب سبب می‌شود که زندگی‌شان مختل شده و دچار بی‌نظمی شود. همیشه به یاد داشته باشید که زمان جزئی از هستی است و حتی اگر شما زندگی پرمشغله‌ای دارید، باید تکنیک‌های مدیریت زمان را به کار ببندید تا با استفاده از آنها بتوانید کارهای‌تان را به بهترین شکل ممکن و در کوتاه‌ترین زمان به انجام برسانید.

کارها و چیزهایی را که باعث هدر رفتن وقت‌تان می‌شود، مشخص کنید: این نکته بسیار حائز اهمیت است که بدانید کارهایی که انجام می‌دهید، کارهای مناسب و ثمربخشی هستند یا خیر و حتی این موضوع در رابطه با وسایلی که از آنها استفاده می‌کنید نیز صدق می‌کند. برای مثال، به جای استفاده از تلفن برای صحبت کردن در رابطه با کارهای ضروری و مهم، از آن برای صحبت کردن در مورد چیزهای مهمل و بی‌معنی و بیهوده استفاده می‌کنید. اما اگر کارهای‌تان را دسته‌بندی کنید و برای انجام آنها وقت مناسبی را در نظر بگیرید، باعث می‌شود که از انجام دادن کارهای بیهوده و وقت‌گیر تا حدودی دوری گزینید.

اهداف‌تان از مدیریت زمان را مشخص و تنظیم کنید: اهداف‌تان را براساس زدودن و برطرف کردن چیزها یا کسانی که باعث هدر رفتن وقت‌تان می‌شوند، قرار دهید. محکم و استوار باشید و روی چیزهایی که باید آنها را ریشه کن کرده و از بین ببرید، تمرکز داشته باشید. اگر چه انجام این کارها می‌تواند بسیار سخت و دشوار باشد اما بهترین راه برای انجام دادن بموقع کارهای‌تان و همچنین استفاده بهینه از وقت است.

مدیریت زمان را به اجرا درآورید: این به آن معناست که شما باید کارهایی را انجام دهید که نتیجه‌‌اش برای‌تان مفید و سودمند باشد. کارهایی را که شروع به انجام دادن‌شان کرده‌اید، به پایان برسانید و آنها را نیمه‌کاره رها نکنید. بسیاری از مردم نمی‌توانند کاری را که شروع کرده‌اند، به پایان برسانند و در انجام آن درمی‌مانند زیرا آنها انگیزه‌ای برای انجام این کار ندارند. سازگار و استوار باشید و سخت تلاش کنید.

آماده باشید: قبل از هر چیز بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که همیشه برای انجام دادن هر کاری آمادگی لازم را داشته باشید. این ضرب‌المثل را همواره به یاد داشته باشید: پرنده کوچک، کرم‌ها را می‌گیرد. بله، این ضرب‌المثل حقیقت محض است اما شما نباید در مورد وظایفی که برعهده دارید، نگران باشید و از انجام کارهای بزرگ و سخت بهراسید بلکه سعی کنید همیشه آمادگی لازم برای انجام هرگونه کاری را داشته باشید. این در واقع به آن معناست که هرگاه کاری را زودتر از حد معمول به پایان بردید، کاملا آزاد هستید و می‌توانید به انجام فعالیت‌های فوق برنامه‌تان بپردازید.

سازماندهی: یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین نکات در رابطه با مقوله مدیریت زمان این است که سرعت کارهایی که قصد انجام‌شان را دارید، سازماندهی کنید. این راه به شما کمک خواهد کرد تا در مورد گم‌کردن و جاگذاشتن چیزها دیگر نگرانی نداشته باشید و همه کارهای‌تان به موقع و به نحو احسن انجام شود.

اولویت: یکی از مهم‌ترین وظایفی که برعهده دارید، این است که حق تقدم و اولویت انجام کارهای‌تان را به کاری که از همه مهم‌تر است، اختصاص دهید و همیشه مهم‌ترین و ضروری‌ترین کارهای‌تان را ابتدا انجام دهید. این یک تکنیک خوب مدیریت زمان است؛ هنگامی که شما قادر هستید کارهایی که انجام‌شان در اولویت قرار دارد را زودتر از حد معمول و در زمان کمتری به پایان برسانید. وقتی کارهای سخت‌تر و کلا کارهایی که انجام دادن‌شان به زمان بیشتری نیاز دارد را انجام داده باشید، در این صورت است که شما می‌توانید وظایف و کارهای بعدی‌تان را به‌مراتب آسان‌تر و سریع‌تر به انجام برسانید.

بیاموزید که مهارت‌های مدیریت زمان را به یک عادت برای خود تبدیل‌سازید: برای اینکه کارهای روزمره در هر روز به‌صورت مرتب انجام شود، باید یک مدیریت مناسب و بموقع وجود داشته باشد. کارهای روزمره‌ای که پربار و سودمند هستند را دنبال کنید و اطمینان حاصل کنید کاری که شما انجام می‌دهید، یک روند یکنواخت و منظم دارد.

محدوده زمانی‌تان را مشخص و تنظیم کنید: یکی دیگر از نکات مدیریت زمان این است که برای انجام هر یک از وظایف و کارهای‌تان، محدوده زمانی مشخصی را تنظیم کنید. در به پایان رساندن همه کارهای‌تان بدون اختصاص دادن و تقسیم و توزیع کردن زمان، محکم و صریح باشید و هیچگاه بدون برنامه‌ریزی و تقسیم زمان، به انجام کارهای‌تان نپردازید. انجام این کار نیازمند تحت کنترل درآوردن مهارت‌ها و مدیریت زمان است.

بیاموزید که از کمک دیگران استفاده کنید: حتی اگر کار یا تجارتی که در حال انجام آن هستید کوچک است، اگر فرد دیگری به شما کمک کند، کارهای‌تان به‌مراتب سریع‌تر انجام خواهد شد. برای مؤثر بودن مدیریت زمان، نیاز دارید که به دیگران این اجازه را بدهید تا در انجام بعضی از کارها به شما کمک کنند. پس کارهایی که قرار است انجام دهید را به‌صورت یک فهرست تهیه کرده و آن مواردی که می‌توانید از دیگران نیز کمک بگیرید را مشخص کنید .

بدانید یک شبانه روز 24 ساعت است: آخرین نکته‌ای که در رابطه با مدیریت زمان می‌توان مطرح کرد این است که بدانید فقط 24 ساعت در یک روز وجود دارد و شما نمی‌توانید این 24 ساعت را به 36 ساعت تبدیل کنید. زمان تغییر نخواهد کرد اما همه ما می‌توانیم از وقتی که در اختیارمان است، بهترین و بیشترین استفاده را ببریم و تا جایی که امکان دارد و می‌توانیم به‌صورت ثمربخش و پرباری از زمان بهره‌مند شویم.

امیدواریم از نکاتی که در بالا، در رابطه با مدیریت زمان و نحوه صحیح استفاده از وقت مطرح شد، به نحو احسن استفاده کنید و کارها را به کنترل خود درآورید و همیشه سعی کنید که حرکت رو به جلویی داشته باشید و پیشرفت کنید. زمان را از دست ندهید و از همین الان این نکات را در زندگی‌تان مورد استفاده قرار دهید.

Articlebase.com

 

کد خبر 134375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز