مهرو الفت : این نوشتار بر آن است که 4 نکته حقیقی و مفید را برای انجام بعضی تمرین‌ها در جهت کمک به افرادی که از نگرانی‌ها و دلواپسی‌های اجتماعی رنج می‌برند، بیان کند.

مرد

اگر شما از وجود این قضیه در افراد مختلف و حتی در وجود خودتان آگاه هستید، حتما می‌دانید که اضطراب و نگرانی اجتماعی در مقایسه با خجالت کشیدن و کمرو بودن، پیچیده‌تر است زیرا هر کس به نوبه‌خود در بعضی از مواقع یا در مقابل دیگران احساس خجالت می‌کند اما اضطراب و دلواپسی اجتماعی کلا مقوله‌ای متفاوت از آن است و اندازه و شدت این دو مقوله نیز می‌تواند شما را از داشتن یک زندگی نرمال و معمولی اجتماعی دور و محروم سازد. اما شما باید سعی کنید که با استفاده از راهکارهای طبیعی و معمولی و از طرق علمی این قبیل از مشکلات‌تان را حل کنید و حتی‌الامکان بدون متوسل شدن به استفاده از داروهای مختلف که اغلب تأثیرات ناخوشایند و مضری را به همراه دارند، اضطراب‌ها و نگرانی‌های اجتماعی‌تان را از بین ببرید. می‌توانید روش‌ها و نکاتی که در این رابطه به شما کمک خواهند کرد را بیابید و برای یک بار هم که شده یا حتی برای همیشه این شرایط نابسامان را از بین برده و بر مشکلات ناشی از آن نیز غلبه کنید.

خجالت کشیدن و کمرو بودن، یک خود‌آگاهی طبیعی است که از نبود مقام‌اجتماعی قابل اطمینان ناشی می‌شود. خجالت و کمرویی به‌تدریج احساسی را به شما القا می‌کند که بر اثر آن در شرایط گوناگون احساس راحتی نمی‌کنید و آن احساس آرامشی که قبلا در شما وجود داشته، رفته‌رفته محو و ناپدید خواهد شد و فقط زمانی احساس راحتی و آرامشی که قبلا داشته‌اید را به‌دست خواهید آورد که یخ‌تان آب شود و خجالت کشیدن را کنار بگذارید.

داشتن اضطراب و نگرانی اجتماعی بیشتر به بدتر کردن شرایط و اوضاع کمک می‌کند و فقط و فقط از طریق خود فرد است که به او تزریق و خورانده می‌شود.این مقوله با افکار بیمناک، نوع دید فرد، لغزش از سخنانی که بیان کرده و ترس از شرمسار شدن شروع می‌شود و در اثر این موارد است که دیگران دست رد به سینه شما می‌زنند و به شما به‌عنوان فردی که با شکست اجتماعی مواجه شده، نگاه می‌کنند. این ترس از پذیرفته نشدن یا طرد شدن از طرف دیگران، خود را به‌صورت‌های مختلفی از قبیل دردهای شکمی، تپش قلب، لنگ‌زدن پاها، عرق کردن، سرخ شدن و خجالت کشیدن و... نشان می‌دهد و این عوارض حتی می‌تواند حملات عصبی و هراس و وحشت فرد را افزایش و شدت دهد. از این‌رو فعل و انفعالات اجتماعی سالم و معمول، غیرممکن می‌شود.

اغلب شما فقط مقام و موقعیت اجتماعی‌تان را ترک می‌کنید و ترجیح می‌دهید که هر چه بیشتر و بیشتر از دیگران دوری گزینید و به‌دلیل ترس از طرد شدن، پذیرفته نشدن، به انزوا و کناره‌گیری روی می‌آورید و احساسات خوبی نسبت به دیگران ندارید و به یک انسان مرموز، متفاوت، منفور و مطرود مبدل خواهید شد و به همین دلیل چشم دیدن دیگران را نیز ندارید اما نباید از کنار این شرایط به‌وجود آمده به‌سادگی عبور کنید و توجهی نشان ندهید زیرا این شرایط دردناک می‌تواند مضرات و خسارات جدی و غیرقابل جبرانی هم از نظر فردی و شخصی و هم از نظر حرفه‌ای و تخصصی روی شما داشته باشد و شما را به این سمت هدایت کند و سوق دهد. اما نگران نباشید زیرا راه‌هایی برای حل این مشکلات وجود دارد اما شما نیز باید با خودتان مهربان باشید و با آرامش و خونسردی راه‌حل‌ها و نکاتی که در زیر بیان می‌شود را برای حل این مشکلات به کار ببندید:

1 - در مورد تصمیماتی که در رابطه با از بین بردن این مشکل گرفته‌اید، با شخصی که مورد اعتمادتان است، سخن بگویید و تصمیمات گرفته شده را با او در میان بگذارید. انجام این کار به دو دلیل باارزش است؛ اول، انزوا و گوشه‌نشینی یک بخش عمده از این مشکل است و اعتماد کردن به دیگران یک شانس یا فرصت برای گرفتن کمک از آنهاست و همچنین احساس انزوا و تنهایی شما به راحتی از بین خواهد رفت و دیگر تنها نخواهید بود. دومین دلیل این است که شما می‌توانید درک کنید که اعتماد کردن به دیگران باعث می‌شود که آنها از شما مراقبت کنند و همچنین سبب می‌شود که خودتان را از شر افکار منفی و ترس از طرد شدن خلاص کنید.

2 - یک معاینه عمومی و آزمایش کلی از بدن‌تان انجام دهید. مطمئن شوید که سرمنشأ علائم و نشانه‌هایی که از خود بروز می‌دهید، جسمی و فیزیکی نیست. با انجام دادن یک آزمایش کلی خواهید فهمید که بدن‌تان نرمال هست یا خیر؛ مثلا کم کاری یا پرکاری تیروئید، عدم‌تعادل یا ناهماهنگی هورمون‌ها، یائسگی و... از جمله مثال‌هایی است که می‌تواند دلیلی برای آشفتگی و ناراحتی عاطفی شما باشد، درصورتی که با انجام یک آزمایش کلی می‌توانید به تمام این موارد آگاه شوید و از طریق معاینات پزشکی و مصرف دارو، مداوا شوید. پس در نظر داشته باشید که ابتدا علائم و نشانه‌های فیزیکی را برطرف‌ سازید.

3 - به یک گروه حمایت و پشتیبانی ملحق شوید زیرا از این طریق می‌توانید روش‌های مختلفی را برای کمک به از بین بردن نگرانی‌های اجتماعی، بیاموزید و انجام این کار بسیار مفید و سازنده خواهد بود. افرادی را بیابید که باتجربه باشند و مشکلات شما را درک کنند و این کمک شایان توجهی به شما خواهد کرد. با یافتن اینگونه افراد درخواهید یافت که شما فرد بیگانه، مرموزو عجیبی نیستید و همچنین ارتباط برقرارکردن با یک گروه پشتیبانی مطمئن و قابل اعتماد به شما کمک خواهد کرد تا به‌خود بیایید و آرامش و اطمینانی که قبلا در مقام اجتماعی‌تان داشتید را دوباره به دست آورید و ترس از شکست و ناکامی اجتماعی را از بین ببرید. همچنین شما خواهید آموخت که با اطمینان و اعتماد بیشتری سخن بگویید و فعالیت‌هایتان را انجام دهید.

4 - برنامه‌های پیشرفته و به‌روز بسیار زیادی برای از بین بردن نگرانی‌ها و اضطراب‌های اجتماعی وجود دارد؛ برنامه‌هایی به‌صورت نوارهای صوتی، لوح‌های فشرده، فیلم‌ها و دستورالعمل‌های متنوعی که به شما این امکان را می‌دهد تا با هر سرعت و کیفیتی که مورد نظرتان است، از آنها استفاده کنید. همچنین امروزه با استفاده از قدرت اینترنت، به‌خوبی می‌توانید تحقیقاتی را که به آن نیاز دارید انجام دهید. هرگز اجازه ندهید که دلواپسی‌های اجتماعی شما را از خوشی و لذت فعالیت‌ها و زندگی اجتماعی طبیعی که حق همه افراد است، دور کند. حتما با جدیت تمام این نگرانی‌ها و تشویش‌ها را در وجود خود از بین ببرید. خواهید دید که با از بین رفتن این علائم، چه احساس خوبی دارید. پس هر چه سریع‌تر این راهکارها را مورد استفاده قرار دهید و
گام به گام بر حل این مشکل فائق آیید.

Articlebase.com

کد خبر 133563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز