دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

ترجمه - امید جعفرنژاد: در حالی که کم‌کم فصل تابستان در دهلی نو شروع می‌شود، حزب حاکم هند هم به‌تدریج با مشکلات و چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

مقامات هند

رسوایی‌های زیادی حزب «کنگره ملی هند» را احاطه کرده است. این حزب در انتخابات محلی شکست سختی متحمل شده و مقام‌های آن در یکی از ایالت‌های مهم دچار اختلاف و تفرقه شده‌اند. به همین خاطر حزب حاکم هند اکنون در وضعیت مناسبی قرار ندارد. مان‌موهان سینگ، نخست‌وزیر هند اکنون دولتی را رهبری می‌کند که آینده روشنی ندارد. حتی وضعیت اقتصادی نسبتا قوی هند هم کمک زیادی به این کشور نمی‌کند.

حزب حاکم هند با انبوهی از رسوایی‌های فساد مالی روبه‌روست. به همین دلیل، ماه گذشته، روسای ارشد حزب کنگره ملی هند نشست محرمانه‌ای را برگزار کردند تا به بررسی وضعیت موجود بپردازند. اگر نخست‌وزیر هند همیشه هوشیار و گوش به زنگ بود، مردم این کشور احتمالا افشای یک یا 2مورد از پرونده‌های خبرساز رشوه و فساد مالی را جدی نمی‌گرفتند و به آن توجه چندانی نمی‌کردند. ماجراهای نگران‌کننده‌ای که در این باره اتفاق افتاد و پاسخ‌های توجیه‌ناپذیری که مقامات رسمی هند دراین‌باره به مردم ارائه دادند، اکنون آنها را بسیار عصبانی کرده است. به تازگی سیاستمداران احزاب مخالف هند تقاضا کرده‌اند که در مورد فروش مجوزهای شبکه‌های تلفن همراه نسل دوم در سال2008 میلادی تحقیقاتی انجام شود.

آندیموتو راجا، وزیر ارتباطات سابق دولت مان‌موهان سینگ به همین خاطر تحت فشارهای زیادی قرار گرفته است. وی که یکی از متحدان حزب کنگره به‌حساب می‌آید، می‌گوید که کار خلافی انجام نداده است؛ اما در ماه نوامبر از مقام خود استعفا کرد. بسیاری از مردم هند می‌گویند که وی باید چند سال پیش از افشای این رسوایی از مقامش برکنار می‌شد. اکنون مقامات احزاب مخالف می‌خواهند تمام کسانی که با این پرونده رشوه و فساد مالی ارتباط دارند، به‌صورت علنی مورد بازجویی قرار بگیرند. بنابراین، مان‌موهان سینگ نخست‌وزیر هند و مقامات پایین رتبه‌تر این کشور باید بازخواست شوند؛ روندی که ممکن است ماه‌ها طول بکشد. دیوان عالی هند ماه گذشته مان‌موهان سینگ، نخست‌وزیر هند را به‌دلیل اینکه به کندی و با تاخیر بسیار زیاد با پرونده فروش مجوز‌های شبکه‌های تلفن همراه نسل دوم برخورد کرده است، مورد سرزنش قرار داد. همین دادگاه در هفته جاری از انتصاب یکی دیگر از مقامات رسمی هند انتقاد کرد.

پی جی توماس، با وجود اینکه به خاطر فساد مالی محکوم شده است، در ماه سپتامبر به‌عنوان مدیر هیأت ملی مبارزه با رشوه و فساد مالی منصوب شد. توماس به همین خاطر ممکن است به‌زودی مجبور شود از مقامش استعفا دهد. اگر نخست‌وزیر هند اعتماد به نفس داشت باید خیلی وقت پیش جلوی ضررهای بیشتر را می‌گرفت و او را از مقامش خلع می‌کرد. نشانه‌ها حاکی از آن هستند که در آینده احتمالا رائول گاندی به‌عنوان جانشین مان موهان سینگ، نخست‌وزیر هند، انتخاب خواهد شد. وی که از نوادگان خاندان گاندی است عملکرد ناشیانه‌ای در عرصه سیاست دارد و این امر می‌تواند برای حزب کنگره ملی هند دردسرهای بیشتری درست کند. ماه گذشته رائول گاندی رهبری فعالیت‌های سیاسی را برعهده داشت تا شاید حزب کنگره بتواند در انتخابات محلی «بیهار» بار دیگر پیروز شود.

بیهار ایالتی فقیرنشین اما پرجمعیت در شرق هند است و به‌تازگی انتخابات مجلس قانونگذاری در آن برگزار شد. رائول هدایت تبلیغات انتخاباتی را به همراه سونیا گاندی مادرش که رهبر حزب کنگره ملی هند به حساب می‌آید، برعهده داشت. وی با جلب حمایت طرفداران جوانش 16گردهمایی برپا کرد اما سود چندانی از این کار نصیبش نشد. حزب کنگره ملی فقط توانست 4 کرسی از مجموع 243 کرسی را به دست آورد که نتیجه کم‌ارزشی برای این حزب به حساب می‌آید. اما ائتلاف وقت به رهبری نیتیش کومار که وزیر ارشد و توانایی از طبقه پایین جامعه هند به‌حساب می‌آید و جاده‌ها، مدارس و بیمارستان‌های جدید بسیار زیادی در طول 5 سال گذشته در آن کشور ساخته است، از رقیب خود پیشی گرفت و 206کرسی را به دست آورد که یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های انتخاباتی در تاریخ هند به‌حساب می‌آید. تلاش‌های گاندی برای جلب‌نظر رأی دهندگان جوان در ایالت «تامیل نادو» هم باعث پیروزی این حزب در انتخابات نشد.گاندی هنوز هم می‌تواند از فرصت‌های دیگر استفاده کند. یکی از این فرصت‌ها انتخابات مهم ایالت «اوتار پرادش» است که در سال2012 میلادی برگزار می‌شود. با وجود این، نتایج ضعیف‌تر می‌تواند امکان رسیدن او به مقام نخست‌وزیری در انتخابات پارلمانی 2014 را کاهش دهد.

یکی از مشکلات مهمی که حزب کنگره ملی هند با آن روبه‌روست، اختلافات شدید اعضایش در «آندرا پرادش» ایالت بزرگ جنوب این کشور است. این منطقه یکی از پایگاه‌های اصلی حزب کنگره به‌حساب می‌آید. در 29 نوامبر، «جاگانموهان ردی» سرپرست یکی از خانواده‌های قدرتمند و با نفوذ محلی هند، پس از ماه‌ها درگیری شدید با مقامات حزب کنگره از مقام خود کناره‌گیری کرد. درخواست وی برای به‌عهده گرفتن سمت وزیر ارشد از سوی دیگر اعضای این حزب مورد پذیرش قرار نگرفت، در حالی که پدر او قبلا در حزب کنگره به این مقام انتخاب شده بود. خانواده «ردی» در 2 انتخابات گذشته عامل موفقیت حزب کنگره در ایالت «آندرا پرادش» به حساب می‌آمد اما اکنون دیگر خبری از حمایت این خانواده پرنفوذ نیست. جاگانموهان ردی اخیراً اعلام کرد که قصد دارد حزب خودش را تأسیس و تلاش کند که نظر نمایندگان حزب کنگره در پارلمان هند را به سود خودش جلب کند.

جاگانموهان ردی که فردی ثروتمند و کینه‌توز است، تصمیم دارد با این کار از حزب کنگره ملی هند انتقام بگیرد. این کار وی ممکن است باعث شود که حمایت‌ها از این حزب کاهش پیدا کند. با وجود این، حزب کنگره ملی هند می‌تواند ادعا کند که حداقل از 2 شانس بزرگ برخوردار است. حزب مخالف «بهاراتیا جاناتا» هم ضعف‌های زیادی دارد که دراین‌باره می‌توان به نبود یک رهبر کاریزماتیک و پرجذبه برای هدایت آن اشاره کرد. درصورتی که شرایط اقتصادی هند قوی و پایدار بماند و تورم مهار شود، بیشتر رأی‌دهندگان هنوز هم حاضر هستند به حزب کنگره ملی رأی دهند. اکنون هند سالانه 9درصد رشد اقتصادی دارد که پیشرفت بسیار چشمگیری به حساب می‌آید.

حزب کنگره ملی هند می‌تواند با تشویق سرمایه‌گذاری خارجی در زیرساخت‌های این کشور، کارهای بیشتری انجام دهد تا بتواند بار دیگر از حمایت مردم برخوردار شود. مان‌موهان سینگ در 10 دسامبر برای شرکت در نشست هند و اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرد. انتظار می‌رفت که وی توافقنامه تجارت آزاد را طی این سفر امضا کند اما امضای این توافقنامه حداقل برای 6 ماه دیگر به تعویق افتاده است. دولت دهلی نو با توجه به مسائل دیگر در تلاش است تا برای امکان تجارت با سرمایه‌گذاران خارجی راه‌های دیگر را بررسی ‌کند. از سوی دیگر، مان‌موهان سینگ به‌شدت از سوی احزاب مخالف تحت فشار قرار دارد و به همین خاطر در برابر مشکلات نمی‌تواند تصمیم قاطعانه‌ای بگیرد. حزب کنگره ملی هند به همین خاطر در ماه‌های آینده با چالش‌های جدی‌ای روبه‌رو خواهد بود.

اکونومیست

کد خبر 133945

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز