یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: با اجرای مرحله دوم نقدی شدن یارانه نان و ابهام در سرنوشت چگونگی پرداخت یارانه شیر، اکنون اخباری مبنی بر احتمال اعلام نشدن کالا برگ جدید و پرداخت نقدی بخشی از یارانه برنج، روغن و شکر به گوش می‌رسد.

فروشگاه

گرچه براساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دولت ملزم به پرداخت نقدی یا غیرنقدی یارانه کالاهای اساسی مانند شیر، نان، برنج، روغن و شکر در دوره زمانی 5 ساله به حساب سرپرستان خانوار شده است اما با توجه به شیب تند اجرای این قانون توسط دولت طی چند ماه گذشته و تاخیر در اعلام کالا‌برگ‌های جدید کالاهای اساسی، به‌نظر می‌رسد پس از نقدی شدن یارانه نان و سرنوشت مبهم یارانه شیر، یارانه کالاهای اساسی نیز به‌زودی هدفمند خواهد شد.

وزارت بازرگانی: بی‌اطلاعیم

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر بازرگانی با اظهار بی‌اطلاعی از مباحث مطرح در زمینه نقدی شدن پرداخت یارانه روغن، برنج و قندوشکر به خبرنگار ما گفت: در وزارت بازرگانی بحثی در این زمینه مطرح نشده است.محمود دودانگه با اشاره به تکلیف قانون برای هدفمند کردن یارانه‌های پرداختی در بخش‌های مختلف از جمله کالاهای اساسی گفت: براساس این قانون، نقدی شدن یارانه کالاهای اساسی در اولویت نخست اجرا نبوده و باید با بررسی ابعاد مختلف انجام این کار، نقدی کردن یارانه برنج، روغن و شکر در اولویت بعدی اجرا قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با وجود این به‌نظر می‌رسد باید هدفمند کردن یارانه کالاهای اساسی نیز هر چه سریع‌تر محقق شده و یارانه پرداختی از زنجیره کنونی پرداخت خارج و به زنجیره تامین و توزیع با استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی تخصیص یابد. با این روند می‌توان انتظار داشت تا مشکلات کنونی تامین و توزیع این کالاها در قالب کالا‌برگ نیز مرتفع شود. دودانگه افزود: با نقدی‌شدن یارانه کالاهای اساسی و پرداخت آن به سرپرست خانوار، این یارانه هدفمند‌تر خواهد شد. با وجود این ستاد هدفمندی یارانه‌ها و کار‌گروه طرح تحول اقتصادی در این زمینه تصمیم‌گیری کرده و زمان اجرای آن را اعلام خواهند کرد.

اعلام کالا‌برگ بعید است

همچنین بهمن حاج‌علی، رئیس ستاد بسیج اقتصادی کشور اعلام کالا برگ جدید در سال‌جاری را بعید دانسته و اعلام کرده است که برای 3 کالای روغن، برنج و قندوشکر در بودجه پیشنهاد اعتبار داده‌ایم اما اینچنین اعتباری به تصویب رسیده یا خیر هنوز مشخص نیست.

کد خبر 133925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز