مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از اجرای طرح ضربتی «نوسازی ناوگان تاکسیرانی» در 2 تا 3 ماه آینده خبر داد.

تاکسی فرسوده

 به گزارش ایسنا، امیر رضا رجبی در نشستی خبری که با حضور سرایی‌نیا ـ معاون ایران خودرو ـ برگزار شد، توضیحاتی را در مورد جایگزینی تاکسی‌های فرسوده در شهر تهران و کل کشور ارایه کرد.

 رجبی با اعلام این که از 60 هزار تاکسی فرسوده کل کشور 22 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در سایت مربوط به نوسازی ناوگان ثبت نام کرده‌اند، افزود:در مجموع 14 هزار نفر اقدامات مربوط به بانک، 10 هزار نفر اقدامات مربوط به پیش فاکتور بانک و نیز هفت هزار نفر از این 10 هزار نفر، مراحل اسقاط خودرو را طی کرده‌اند.

 وی افزود: همچنین در شهر تهران پنج هزار و 800 نفر برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده اقدام کرده‌اند که چهار هزار و 400 نفر در حال انجام کار بانکی و سه هزار و 600 نفر نیز اقدام به تهیه پیش فاکتور کرده‌اند، ضمن این که در مجموع از این پنج هزار و 800 نفر، 2 هزار و 500 نفر برای اسقاط و تحویل خودروی جدید اقدام کرده‌اند.

 اجرای طرح ضربتی نوسازی تاکسی‌های فرسوده تهران تا 2 ماه آینده

 رجبی با اشاره به نگرانی‌ها برای مشکل آلودگی هوای تهران و نیز شرایط نوسازی تاکسی‌های فرسوده از اجرای برنامه ضربتی نوسازی تاکسی‌های فرسوده با همکاری ستاد مدیریت سوخت، تاکسیرانی تهران و شرکت ایران خودرو خبر داد و گفت: طبق قولی که شرکت خودروساز داده است، ظرف 2 تا سه ماه آینده کل 11 هزار تاکسی فرسوده شهر تهران، نوسازی خواهد شد.

 وی گفت: البته در حال حاضر پنج هزار و 800 نفر از این رانندگان تاکسی برای نوسازی و مراحل مختلف آن اقدام کرده‌اند.

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به اجرای این طرح، هماهنگی‌های بانکی و تهیه وام و نیز آمادگی مراکز اسقاط برای اجرای این طرح انجام شده است و در حال حاضر اولویت فعالیت مراکز اسقاط در چند ماه آینده، اسقاط تاکسی‌های فرسوده خواهد بود.

 اجرای طرح "شرکت مالکی تاکسی " برای اولین بار در شهر تهران

وی در ادامه با تاکید بر این که پرونده تاکسی‌های فرسوده با مسافربرهای شخصی متفاوت خواهد بود، گفت: قطعا پرونده تاکسی‌های فرسوده به دلیل مشخص بودن وضعیت آنها، زودتر رسیدگی می‌شود؛ ضمن این که در حال حاضر تعداد زیادی از مسافربرهای شخصی باقی نمانده و بخش عمده آنها جایگزین شده‌اند.

 رجبی در عین حال از افزایش مبلغ وام خرید خودروی سمند از 5 تا 7 میلیون به 9 میلیون تومان برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده خبر داد و گفت: این موضوع به بانک صادرات و شعبه‌های عامل آن ابلاغ خواهد شد.

 سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، همچنین در ادامه از اجرای طرح "شرکت مالکی تاکسی " برای اولین بار در شهر تهران خبر داد و گفت: براساس این طرح، شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی که تاکنون بر تاکسی‌ها مالکیت نداشتند، موظف می‌شوند مالکیت تعدادی از تاکسی‌های فرسوده را داشته باشند و در واقع رانندگان به استخدام این شرکت‌ها در می‌آیند.

 رجبی اضافه کرد: استفاده سه شیفته از تاکسی‌ها و به کارگیری راننده جایگزین برای خودروها، از مزایای این طرح خواهد بود.

 وی گفت: در حال حاضر چند شرکت با 460 فقره تاکسی که پس از اسقاط و نوسازی تحویل داده می‌شود، در این طرح شرکت کرده‌اند، اما روند استقبال بین شرکت‌های خصوصی قابل توجه بوده و در حال حاضر از مشهد و چند شهر دیگر نیز اعلام نیاز شده است.

 رجبی در عین حال از نوسازی 980 هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال شروع طرح نوسازی خودروهای فرسوده تاکنون خبر داد و گفت: به زودی این تعداد به مرز یک میلیون خودرو می‌رسد و جشن خروج یک میلیون خودروی فرسوده را برگزار خواهیم کرد.

اجرای طرح اسقاط خودروهای فرسوده بالای 35 سال

 وی تصریح کرد: در عین حال، به زودی طرحی را برای اسقاط خودروهای فرسوده بالای 35 سال آغاز می‌کنیم تا رانندگان این خودروها با تحویل خودروی خود در برابر ارزش اسقاط لاشه، مبلغ مورد نظر را دریافت کنند و به زودی شرایط این طرح در سایت ستاد اعلام خواهد شد.

 مساله تاکسی‌هایی که قرار بود جایگزین «رو آ» شوند، برطرف شده است

همچنین در این جلسه سرایی نیا ـ معاون شرکت ایران خودرو ـ نیز با اعلام این که شروع فعالیت ایران خودرو برای نوسازی ناوگان حمل و نقل از سال 83 بوده است، اضافه کرد: تاکنون شرکت ایران خودرو این توانایی را دارد که 9 هزار تاکسی باقی مانده برای شهر تهران را در 45 روز آینده تحویل دهد و همزمان آمادگی تحویل ماهانه 10 هزار خودروی دیگر برای شهرهای مختلف را دارد.

 وی با اشاره به مشکل خودروی "پژو روآ" برای شماره‌گذاری و حل این مساله، خاطرنشان کرد: مساله تاکسی‌هایی که قرار بود با خودروی روآ جایگزین شوند، برطرف شده، اما از مهرماه امسال این خودرو پس از انجام تعهدات به طور کامل حذف می‌شود.

 سرایی نیا خاطرنشان کرد: شرکت ایران خودرو با محاسبه 10 هزار خودرو برای شهرستان‌های دیگر در هر ماه و نیز تحویل تاکسی‌های مورد نیاز شهر تهران، آمادگی تحویل 70 هزار دستگاه خودرو تا مهرماه را دارد.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر، فاصله تحویل خودرو به جای خودرو و تاکسی‌های فرسوده به 10 روز و در تهران به کمتر از پنج روز رسیده است.

 وی در پاسخ به سوالی در مورد قیمت این خودروها نیز گفت: سال گذشته نه تنها هیچ افزایش قیمتی نداشتیم، بلکه قیمت خودروها 2 تا پنج درصد کاهش داشت و سود شرکت را از محل‌های دیگر تامین کردیم.

 سرایی نیا یادآور شد: یک درصد افزایش قیمت سال گذشته نیز مربوط به مالیات بر ارزش افزوده بوده است، ضمن این که در حال حاضر قیمت تاکسی‌های ارایه شده، از قیمت خودروهای شخصی با همان مدل حداقل یک میلیون تومان پایین‌تر است.

 آغاز تولید خودروی پایه گازسوز از ابتدای امسال

معاون شرکت ایران خودرو با اعلام این که از ابتدای امسال، تولید خودروی پایه گازسوز را آغاز خواهیم کرد، گفت: تولید این خودروها در سطح انبوه نیازمند مصوبه دولت و جمع بندی بین شرکت‌های مختلف است.

 وی در پاسخ به سوالی در رابطه با نصب تجهیزات ایمنی روی تاکسی‌ها نظیر «ایربک» خاطرنشان کرد: در حال حاضر کلیه تاکسی‌های تولید شده دارای ترمز ABS هستند و در مورد نصب ایربک بروی تاکسی‌ها نیز باید به جمع بندی برسیم و در صورت توافق می‌توانیم در تاکسی‌های تولید شده شش ماهه دوم، این سیستم را نصب کنیم.

کد خبر 133784
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز