همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «رهبر معظم انقلاب با قدرت و تدبیر در دوره‌های مختلف مشکلات دولت‌ها را در مسائل داخلی حل ‌کرده‌اند» گفت: مقام معظم رهبری همواره در طول عمر مجلس هشتم نیز توصیه‌هایی مبنی بر ایجاد فضای مودت بین قوای مختلف برای حل مشکلات اساسی مردم داشتند.

علی لاریجانی

 به گزارش ایسنا، علی لاریجانی طی سخنانی در همایش شورای عالی استا‌ن‌ها در سالروز ملی شوراهای اسلامی، با بیان این‌که «کلیه بخش‌های اجرایی کشور بر اساس رای مردم اداره می‌شود» افزود: در شرایطی قوای سه‌گانه و مسئولان به طور مستقیم یا غیرمستقیم با رای مردم انتخاب شده‌اند و به فعالیت می‌پردازند که اراده ملت در راستای رهنمودهای رهبری باعث تبدیل شدن تهدیدها به فرصت‌ها در طول دوران انقلاب اسلامی شده است.

 وی افزود:‌ با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب استقامت ملت معنا پیدا کرد و در این زمان بود که دشمنان متوجه شدند با هیچ حربه‌ای نمی‌توانند مقابل ایران اسلامی بایستند.

 وی با اشاره به دوران ریاست جمهوری بنی‌صدر گفت:‌ بنی صدر در آن دوران به جای دفاع از ملت به عنوان فرمانده کل قوا، هر روز به انتشار مطالبی در روزنامه‌اش به نام انقلاب اسلامی می‌پرداخت و یا این‌که به درگیری به حزب جمهوری اسلامی دامن می‌زد تا اختلاف افکنی در کشور ایجاد کرده و مساله اصلی به فراموشی سپرده شود.

 رئیس قوه مقننه افزود:‌ به دلیل این اعمال بنی‌صدر، گاهی مرحوم شهید بهشتی از این جدال‌ها ناراحت می‌شد که امام(ره) تنها ایشان را نصیحت می‌کرد که اجازه دهید او کارش را انجام دهد؛ با این وجود بنی صدر کار را به جایی رساند که امام از فرماندهی کل قوا عزلش کرد، در این زمان فضای جدیدی در دل‌های مردم به وجود آمد و پیوند رهبری با ملت معنادار شد به طوری که ابتدا آبادان و سپس خرمشهر از حصر خارج شد.

 وی با تاکید برتاثیر ارتباط و حضور توده‌های مختلف مردم در تصمیم‌گیری‌های کل کشور گفت:‌ ارتباط توده‌ها، موضوعی استراتژیک و مهم برای کشور است که امروز شاهد جنس دیگری از این ارتباطات هستیم.

 دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در مساله هسته‌ای نیز گفت:‌ در دوران مسئولیت بنده با وجود مواضع گوناگون دولت‌های مختلف، مقام معظم رهبری تنها کسی بودند که همواره بر روی مساله هسته‌ای شدن ایران تاکید داشتند و تلاش می‌کردند با دفاع از منافع ملی کشور تمام بخش‌ها را برای این موضوع هماهنگ کنند.

 وی افزود: ‌رهبر معظم انقلاب همواره در فراز و فرودها راهنمایی‌هایی را مطرح می‌کردند و تلاش‌شان بر این بود که همه اقشار از حقوق هسته‌ای کشور دفاع کنند.

 وی همچنین با اشاره به این‌که «رهبر معظم انقلاب همواره با دقت حوادث و مسائل منطقه را رصد می‌کنند» گفت: به طور نمونه مقام معظم رهبری در مورد مساله اشغال عراق توسط آمریکا، موضع گیری دقیق و به موقعی داشتند به طوری که علی رقم دفاع بیشتر کشورها از این عمل آمریکا، فقط جمهوری اسلامی با سیاست‌های آمریکا در عراق مخالفت کرد؛ رهبر معظم انقلاب در این رابطه فرمودند که وظیفه ما دفاع از ملت عراق است و در این راه واهمه‌ای نداریم.

 رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضع موضع مقام معظم رهبری در مورد مساله افغانستان مبنی بر بودن در کنار مردم این کشورگفت:‌ رهبر معظم انقلاب موضع گیری درستی در مساله افغانستان داشتند به گونه ای که باور ایشان بر این بود که باید همواره در کنار مردم افغانستان باشیم.

 وی با اشاره به توصیه‌های دینی و اخلاقی مقام معظم رهبری به حزب‌الله در جنگ 33 روزه نیز گفت:‌ در روزهای اول جنگ 33 روزه، مشکلاتی برای ملت لبنان به وجود آمده بود که در آن دوران هنگامی که بنده به دلیل مسئولیتم گزارشاتی را به ایشان ارائه می‌کردم تنها ایشان می‌فرمودند که استقامت تنها وظیفه ملت لبنان است تا پیروز شوند.

 وی افزود: بعدها سید حسن نصرالله عنوان کرد که فرمایشات مقام معظم رهبری و توصیه‌های دینی و اخلاقی ایشان به حزب الله در جنگ 33 روزه، فضایی را در جبهه‌های نبرد به وجود آورد که عامل پیروزی شان شد؛ به عبارت دیگر سید حسن نصرالله به صراحت معقتد بود تفکر استراتژیک و توصیه‌های رهبری عامل پیروزی در این جنگ شد.

 رئیس قوه مقننه با بیان اینکه راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر استقامت ملت فلسطین باعث ادامه و رشد پیدا کردن فضای مقاومت در بین مردم فلسطین شد گفت:‌ امروز شاهدیم که با تغییر شرایط مصر مقدمات وحدت گروه‌های فلسطینی فراهم شده است که این موضوع گام مبارکی برای آینده فلسطین به شمار می‌آید؛ البته نباید از این نکته نیز غافل شد که پیروزی در جنگ 22 روزه در جنگ غزه با تدابیر و رهنمودهای رهبری حاصل شد.

 

وی با بیان این‌که «رهبر معظم انقلاب با قدرت و تدبیر در دوره‌های مختلف مشکلات دولت‌ها را در مسائل داخلی حل ‌کردند» گفت: در دوران دوم خرداد که حتی صداهایی در تضعیف ولایت فقیه شنیده می‌شد آنها باز هم برای حل بسیاری از معضل‌ها و مشکلات‌شان به مقام معظم رهبری رجوع می‌کردند تا آن مشکل حل شود.

‌وی با بیان این‌که «فکر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیزاز گذشته توسط مقام معظم رهبری مطرح شده بود» گفت: ‌ایشان این موضوع را در دولت‌های مختلف پیگیری کردند که با پیگیری‌های معظم له،این قانون در این دولت اجرایی شد؛ مقام معظم رهبری همواره به مجلس و قوای مجریه و قضاییه برای دنبال کردن موضوع قانون هدفمند کردن یارانه به صورت هماهنگ تاکید داشتند چرا که این قانون را برای اقتصاد کشور بسیار مهم می‌دانند.

 لاریجانی ادامه داد:‌ البته در اجرای این قانون مشکلاتی دیده شده است که به خصوص در بخش تولید،‌ کشاورزی، ‌دامپروری و صنعت باید این مشکلات رفع شود.

 وی با بیان این‌که «مقام معظم رهبری همواره در طول عمر مجلس هشتم توصیه‌هایی مبنی بر ایجاد فضای مودت بین قوای مختلف برای حل مشکلات اساسی مردم داشتند» گفت:‌ ولی فقیه نعمتی است؛ امروز ایران اسلامی با تدابیر رهبر معظم انقلاب سرافراز و استوار است، به فرموده امام(ره) باید پشتیبان ولایت فقیه بود تا به کشور لطمه وارد نشود؛ امروز جمهوری اسلامی با تدابیر رهبری در سطحی قرار گرفته است که تهدیدهای دیگران هیچ تاثیری بر روند کار کشور ندارد.

 لاریجانی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در موضوع تحریم‌ها نیز اظهار کرد: مقام معظم رهبری به گونه‌ای در موضوع تحریم‌ها عمل کردند که غرب نتوانست مجالی برای تحمیل تحریم‌هایی مضاعفی به ایران پیدا کنند.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ایران اسلامی امروز دارای جایگاه تاثیرگذار در منطقه است و به طوری تاثیر گذاری فطری پیدا کرده که در صورت به وجود آمدن بالندگی اقتصادی در کشور دیگر تهدیدها نمی‌تواند اثرگذار باشد و آن‌ها مجبور هستند خود را با ما وفق دهند.

 وی با اشاره به تشکیل کمیسیون جهاد اقتصادی در مجلس ابراز امیدواری کرد که نمایندگان در مجلس گام اساسی برای تسهیل فضای کسب و کار و رونق تولید در کشور بردارند.

 رئیس مجلس رونق چرخ تولید کشور را یکی از مولفه‌های جهاد اقتصادی برشمرد و با تاکید بر این‌که «مشکلات با افزایش واردات حل نمی‌شود» افزود: ممکن است برخی مشکلات به صورت موقت و مقطعی با افزایش واردات حل شود اما مطمئنا مشکل بیکاری حل نخواهد شد؛ باید چرخ تولید به راه افتاده و فضای کسب و کار رونق پیدا کند؛ چراکه در کشور ما سیستم بروکراتیک برای تولید مهیا نیست و بیشتر این سیستم برای بازرگانی مهیاست به گونه‌ای که برای راه اندازی تولید به زمانی بالغ بر 300 روز نیاز است.

 وی تاکید کرد: بایستی مقررات و قوانین و دستور عمل‌های اجرایی طوری باشد که بتوان سرمایه‌های سرمایه‌گذار را ظرف یک تا دو ماه جذب کرد، این موضوع نیازمند تسهیل فضای کسب و کار است.

 وی افزود: دنبال این نیستیم که بگویم مشکل اقتصاد این‌گونه حل می‌شود که اگر کسی در هفته یک روز و یا یک ساعت سر کار رفت به عنوان شاغل محسوب می‌شود؛ چراکه در واقع این فرد شاغل واقعی نیست و باید افراد طبق قانون کار شاغل شناخته شوند؛ درست است که قوانینی برای کارگران و مشاغل خانگی تصویب شده است اما این موارد کافی نیست و بایستی تمهیداتی اندیشیده شود.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، بالا بردن بهره‌وری و صرفه‌جویی را از جمله اهداف قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برشمرد و با تاکید بر رصد کردن نحوه اجرای این قانون گفت:‌ بایستی تبعات وارد شده به بخش تولید در اجرای این قانون به نحو مطلوبی حل شد؛ چراکه هدف از اجرا کردن قانون هدفمند کردن یارانه ایجاد رقابت واقعی و نه استفاده از رانت است.

 وی با اشاره به تاکید نمایندگان در توجه به بخش تولید در لایحه بودجه از اعضای شوراهای اسلامی در شهر و روستا خواستار توجه کافی به بخش تولید شد.

 وی همچنین با تاکید بر این‌که «سال جهاد اقتصادی نباید تنها در تبلیغات محدود شود» گفت: در این رابطه قوای سه‌گانه و شوراهای اسلامی شهر و روستا باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشند و با پیدا کردن جهاد اقتصادی در منطقه خود در جهت تحقق این شعار تلاش کنند تا در پایان سال جایگاه خوبی از لحاظ اقتصادی داشته باشند.

 لاریجانی تاکید کرد: به دلیل جایگاه خوب جمهوری اسلامی از لحاظ سیاسی و نفوذ کلام در منطقه باید تلاش کنیم که در سال جهاد اقتصادی نیز جایگاه بهتری از لحاظ اقتصادی باشیم و همچنین به سوء‌استفاده کنندگان اجازه ندهیم تا کارهای حاشیه‌ای انجام داده و موضوع جهاد اقتصادی از دایره توجه خارج شود.

  وی نهاد شوراها را نهادی مردمی ‌و اصیل که دارای رابطه‌ای تنگاتنگ هستند معرفی و اظهار کرد:‌ از آن‌جا که شوراهای شهر و روستا مسائل مردم را به طور روزانه بررسی می‌کنند بایستی در کلیه قوانین شوراها همچون ساختارش تجدید نظری صورت گیرد تا جایگاه شوراها یک گام جلوتر رود.

 وی افزود:‌ شوراها باید به طوری عمل کنند که بار مسئولیت از بخش‌های نسبتا متمرکز به شوراها منتقل شود که به این موضوع در مجلس توجه لازم شده است و در همین راستا پیش‌نویس طرحی در جهت قوی‌تر کردن شوراها تهیه شده و در دست بررسی است.

 وی همچنین در حاشیه همایش شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران با اشاره به اختصاص دو میلیارد دلار برای کمک به شوراها در بودجه 90 در عین حال پیش بینی کرد که بررسی بودجه تا پایان هفته آینده در مجلس به پایان برسد.

 رئیس‌ مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «همکاری خوبی بین دولت و مجلس در بررسی لایحه بودجه در کمیسیون‌ها و صحن علنی رخ داد» پیش‌بینی کرد که با توجه به اتمام بخش درآمدی این لایحه در صحن علنی روز پنجشنبه مجلس بررسی لایحه تا پایان هفته آینده به پایان رسد.

 وی همچنین با اشاره به مصوبه روز گذشته مجلس دراختصاص دو میلیارد دلار برای کمک به شوراها گفت:‌ به طور کلی این میزان در بودجه برای کمک به شورا در نظر گرفته شده است و مطمئنا در زمان بررسی هزینه‌ها در لایحه بودجه نیز تلاش می‌شود که به شوراها کمک شود.

 وی خاطرنشان کرد : مجلس سال گذشته، مصوبه‌ای برای اختصاص تسهیلاتی در راستای کمک به شوراها داشت که متاسفانه دولت به آن مصوبه عمل نکرد و مجلس در این رابطه انتقاداتی داشت که به همین دلیل این موضوع در بودجه 90 گنجانده شد.

کد خبر 133668
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز