دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه سکه به صورت روزانه هر صبح در بانک کارگشایى حراج می‌شود، گفت: به زودی بازار سکه و طلا به سمت ثبات پیش خواهد رفت.

محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی درباره وضعیت بازار سکه و طلا و برنامه‌های بانک مرکزی برای نظارت و کنترل قیمت‌ها اظهار داشت: با نگاهی اجمالی به وضعیت بازار سکه می‌توان دریافت که دلایل متعدد داخلی و بین‌المللی موجب افزایش قیمت طلا و سکه در بازار شده است. قیمت جهانی طلا به دلایل متعددی از جمله بحران هسته‌ای ژاپن، بحران اقتصادی اروپا، تضعیف دلار و.... رکورد زده که در تاریخ بی‌سابقه است. حتی کارشناسان با توجه به شرایط به وجود آمده، پیش‌بینی کرده‌اند، قیمت هر انس طلا به 1700 دلار هم برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وی افزود: همین انتظار افزایش مجدد قیمت‌ها و بالا بودن نقدینگی سکه، باعث افزایش تقاضا در بازار شده است و کسانی که پول نقد دارند برای کسب سود بیشتر متقاضی خرید سکه شده‌اند که شاهد هجوم عده‌ای به بازار طلا و سکه در طول ماه گذشته بودیم.

محمود احمدی ورود سکه‌های گرمی و سکه‌های دارای عیار پایین به بازار را یکی دیگر از مواردی دانست که اقبال مردم را به خرید سکه و طلا بیشتر کرده است.

دبیرکل بانک مرکزی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین با تلاش بانک مرکزی موسسات غیر مجاز مالی و اعتباری ساماندهی شدند که خود این موضوع هم موجب شد تا بخشی از پولی که مردم در این موسسات سرمایه‌گذاری کرده بودند به بازار طلا و سکه سرازیر شود.

وی به اقدامات صورت گرفته توسط بانک مرکزی برای کنترل بازار سکه و طلا و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: البته بانک مرکزی در اواخر سال گذشته برنامه‌های نظارتی خود را آغاز کرد و جلوی سودجویی‌های برخی از افراد که گمان می‌کردند، بتوانند از این بازار درآمدی داشته باشند را گرفت.

صبح‌ها؛ سکه از امروز در بانک کارگشایی حراج می‌شود

وی افزود: بانک کارگشایی که پیش از این سه روز در هفته فروش و عرضه سکه داشت، به صورت روزانه به عرضه سکه می‌پردازد و از امروز هم صبح‌ها نیز حراج سکه خواهیم داشت.

دبیرکل بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: برای اولین‌بار شمش‌های یک کیلوگرمی به بازار عرضه شد و از دو روز گذشته بیش از 150 شعبه بانک ملی هم سکه به صورت خرده فروشی به متقاضیان عرضه می‌کنند؛ چراکه فروش سکه در بانک کارگشایی به صورت یکصد عددی است و بیشتر مورد نیاز کسانی است که در بازار معامله می‌کنند به همین دلیل این اقدام صورت گرفت تا نیازهای مردم نیز تامین شود.

برخی از روزنامه‌ها برای فروش بیشتر به ضرر مردم و منافع ملی عمل می‌کنند

احمدی در پاسخ به برخی از منتقدان نیز اظهار داشت: متاسفانه در این چند وقت اخیر تحلیل‌‌های نادرست برخی از رسانه‌ها به این موضوع دامن زد. توقع ما این است که تمام جراید واصحاب رسانه کمک کنند تا به سمت ثبات بازار سکه وطلا پیش برویم و این کار را خواهیم کرد. امیدواریم همراهی رسانه‌ها بیشتر شود تا بتوانیم از اموال مردم حفظ و حراست کنیم. این طور نباشد که برخی از روزنامه‌ها برای بالا رفتن فروش و تیراژ به ضرر مردم و منافع ملی عمل کنند.

دبیر کل بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، امیدواریم تا دو روز آینده قیمت سکه مطابق با قیمت‌های جهانی شود و با مدیریتی که بانک مرکزی در بحث فروش شمش 5/12 کیلویی برای تامین نیاز صنایع و بازار داشته است، توانستیم تقاضای بازار و مردم را پاسخگو باشیم.

بانک مرکزی به نوعی بازار را مدیریت می‌کند تا قیمت‌های داخلی از بازار جهانی تبعیت کند

احمدی در ادامه گفت‌وگوی خود با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت‌ و در پاسخ به سوالی درباره این که "برخی‌ها عنوان می‌کنند؛ بانک مرکزی ذخایر سکه و طلا را وارد بازار می‌کند و این کار باعث خروج شمش طلا و سکه از کشور می‌شود، " گفت: این استدلال صحت ندارد زیرا بانک مرکزی قیمت‌ها را طوری مدیریت می‌کند که نه تفاوت قیمت در بازار داخلی آنقدر بالاتر از قیمت جهانی شود که زمینه قاچاق ورود طلا را فراهم کند که تبعات خود را دارد و باعث خروج ذخایر ارزی ما خواهد شد و نه به گونه‌ای که ارزان باشد که این بازار برای صادرات غیر مجاز طلا فراهم شود.

وی افزود: بانک مرکزی به نوعی بازار را مدیریت می‌کند تا قیمت‌های داخلی از بازار جهانی تبعیت کند. در حال حاضر ممکن است ورود طلا را با توجه به تفاوت قیمت سکه به کشور داشته باشیم اما خروج طلا و سکه از کشور را به طور یقین نخواهیم داشت.

اجرای بسته سیاستی بانک مرکزی ارتباطی با افزایش قیمت سکه در بازار ندارد

دبیر کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به این که اجرای بسته سیاستی بانک مرکزی ارتباطی با افزایش قیمت سکه در بازار نداشته است، گفت: بسته سیاستی بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار تصویب شده و از تمام کارشناسان در این باره نظر سنجی شده است. این بسته به تازگی در حال اجرایی شدن است و به این زودی‌ها نمی‌توان با اطمینان درباره تاثیرات آن نظر داد و آمارها هنوز تفاوت قابل ملاحظه و معنی داری مبنی بر اینکه به دلیل اجرای این سیاست، پول‌های مردم از بانک‌ها خارج می‌شود و به بازار سرازیر شده را نداده است.

 

کد خبر 133353
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز