همشهری آنلاین: بانک مرکزی، 10دستورالعمل‌ مبارزه با پولشویی را خطاب به مدیران عامل بانکهای دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک، موسسه اعتباری توسعه و موسسه اعتباری شهر ابلاغ کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ، در دستورالعمل‌های مبارزه با پولشویی در موسسات اعتباری که توسط سید حمید پورمحمدی قائم مقام بانک مرکزی خطاب به مدیران عامل بانکهای دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک، موسسه اعتباری توسعه و موسسه اعتباری شهر ابلاغ شده، آمده است: پیرو بخشنامه شماره 210068/88 مورخ 8/10/1388 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای موثر تکالیف مقرر در قانون مبارزه با پولشویی و آیین نامه اجرایی آن موضوع تصویب نامه شماره 181434/ت 43182 ک مورخ 14/9/1388 وزیران عضو کارگروه تصویب آیین نامه های مربوط به قانون مبارزه با پولشویی و اصلاحات بعدی آن، به پیوست دستورالعمل های مبارزه با پولشویی در موسسات اعتباری به شرح ذیل ابلاغ می شود:

1- دستورالعمل چگونگی شناسایی مشتریان ایرانی موسسات اعتباری در 37 ماده و 18 تبصره

2- دستورالعمل نحوه گزارش واریز نقدی وجوه بیش از سقف مقرر در 11 ماده و 2 تبصره

3- دستورالعمل شناسایی معاملات مشکوک و شیوه گزارش دهی در 15 ماده و 4 تبصره

4- دستورالعمل نحوه تعیین سطح فعالیت مورد انتظار مشتری در موسسات اعتباری در 10 ماده و4 تبصره

5- دستورالعمل رعایت مقررات مبارزه با پولشویی در حوزه نظام های پرداخت و بانکداری الکترونیکی در 21 ماده و 3 تبصره

6- دستورالعمل لزوم رعایت مقررات مبارزه با پولشویی در روابط کارگزاری و شناسایی بانک های پوسته ای در 6 ماده و 4 تبصره

7- دستورالعمل نحوه مراقبت از اشخاص مظنون در 8 ماده و 1 تبصره

8- دستورالعمل نحوه ارسال اسناد و مدارک مشتریان موسسات اعتباری به نشانی پستی آنها در 12 ماده و 6 تبصره

9- دستورالعمل مجموعه اقدامات و تدابیر لازم برای حصول اطمینان از رعایت مقررات مبارزه با پولشویی در واحدهای برون مرزی موسسات اعتباری در 4 ماده و 1 تبصره

10- آیین نامه مدت و طرز نگهداری اوراق بازرگانی، اسناد و دفاتر بانک ها مصوب شورای پول و اعتبار مورخ 25/3/1389 در 12 ماده و 11 تبصره

در این رابطه، ذکر نکات ذیل ضروری است:

الف- با عنایت به اینکه دستورالعمل موضوع بند 1 ، صرفا ناظر بر نحوه شناسایی مشتریان ایرانی موسسات اعتباری می باشد، لازم است این موسسات در شناسایی مشتریان خارجی همچنان برابر ضوابط مذکور در بخشنامه شماره 3118/ه مورخ 30/6/1387 و شماره 55556 مورخ 16/9/1387 این بانک عمل نمایند. بدیهی است پس از تصویب دستورالعمل چگونگی شناسایی مشتریان خارجی موسسات اعتباری در شورای عالی مبارزه با پولشویی، مقررات جدید مبنای عمل قرار خواهد گرفت.

ب- ادارات مبارزه با پولشویی موسسات اعتباری وظیفه دارند تا تکالیف مقرر در دستورالعمل های مبارزه با پولشویی را به اجرا درآورند و بر حسن اجرای آن در واحدهای ذی ربط نظارت کنند.

پ- بازرسان اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در قالب بررسی های موردی و ادواری، بر حسن اجرای قانون و مقررات مبارزه با پولشویی در یکایک موسسات اعتباری نظارت نموده، گزارش پیشرفت هر یک از موسسات مذکور را به مراجع ذی ربط ارائه می نمایند.

ت- نظام کنترل داخلی، از مهمترین ارکان مبارزه با پولشویی در موسسات اعتباری است. از این رو، شایسته است تا موسسات اعتباری، در تقویت نظام مزبور اهتمام جدی بورزند.

ث- مستند سازی موثر مدارک و اسناد و به خصوص تمامی تراکنش های مالی به گونه ای که امکان رد یابی وجوه و بازسازی تراکنش های مذکور در هر زمان ممکن باشد، از دیگر وظایف خطیری است که اجرای دقیق آن می تواند به موسسه اعتباری در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم یاری رساند.

ج- موسسه اعتباری باید در تمامی فرم های مربوط به ارائه خدمات به مشتریان، محل لازم برای درج نام و نام خانوادگی، نام شخص حقوقی (حسب مورد)، نام پدر، شماره ملی/ شناسه ملی/ شماره اختصاصی اشخاص خارجی (حسب مورد) و کدپستی را تعبیه نماید.

چ- بدون تردید، آموزش کارکنان نقش موثری در توسعه ادبیات مبارزه با پولشویی و اجرای هر چه موثرتر و سریع تر دستورالعمل های مربوط در موسسات اعتباری دارد. از این رو، لازم است برای آموزش کارکنان، اهتمام لازم به عمل آمده و طی دوره های آموزشی در زمینه مبارزه با پولشویی در سوابق آموزشی کارکنان ثبت و نگهداری شود. در این زمینه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سمینارها و دوره های آموزشی متنوعی را برنامه ریزی کرده است که جزئیات آن به تدریج به شبکه بانکی کشور اعلام خواهد شد.

با امید به آنکه اجرای موثر دستورالعمل های پیوست، بازتاب دیگری از عزم و اراده نظام بانکی کشور در مبارزه با پدیده شوم پولشویی در هر دو عرصه داخلی و بین المللی باشد، خواهشمند است دستور فرمایند مجموعه پیوست به قید تسریع در اختیار تمامی واحدهای ذی ربط قرار گیرد.

کد خبر 135284
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز