گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین واکنش به بازار طلا و سکه گفت:

سکه و صف

اگر لازم باشد، تمام سوپرمارکتی‌ها، چهارراه‌ها و سرکوچه‌ها را سکه فروشی خواهیم کرد.محمود بهمنی  قیمت واقعی سکه براساس نرخ طلا در بازارهای جهانی را 399‌هزار و 500 تومان دانست و اعلام کرد: تعداد شعب بانکی عرضه‌کننده سکه هم‌اکنون 200 شعبه است که دستور افزایش آن به 300 شعبه را صادر کردیم و اگر مشکل بازار سکه حل نشد، تعداد شعب را به 500 شعبه افزایش خواهیم داد، در غیراین صورت تمام سوپرمارکتی‌ها، چهارراه‌ها و سرکوچه‌ها را سکه فروشی خواهیم کرد و نمی‌گذاریم قیمت سکه به‌صورت کاذب بالا برود.

التهاب قیمت در بازار سکه طلا روز گذشته فروکش کرد و بازار تا اندازه زیادی آرام گرفت اما فعالان بازار می‌گویند برای واقعی‌تر شدن قیمت‌ها بانک مرکزی باید در روزهای آینده هم عرضه سکه در شعب بانک‌ها و حراج سکه و شمش در بانک کارگشایی را ادامه دهد و بر عهد خود بایستد.به گزارش همشهری، انواع سکه طلا روزگذشته مسیر کاهش قیمت را باز هم در پیش گرفت اما پیش‌بینی اینکه توقف سیاست عرضه سکه توسط بانک مرکزی چه پیامدی خواهد داشت، پرسشی است که همه درصدد یافتن پاسخی برای آن هستند؟ دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه عرضه انواع سکه در بازار از سوی بانک مرکزی تا زمان از بین رفتن قیمت‌های کاذب ادامه خواهد داشت، گفت: بانک مرکزی نیاز سکه بازار را به‌طور کامل تامین خواهد کرد.

محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با همشهری با دفاع از سیاست حراج شمش طلا به‌دلیل حمایت از بخش تولید جواهرات تصریح کرد: امیدواریم بانک مرکزی تا آرام شدن بازار و ثبات نسبی قیمت‌ها دست از عرضه و یا حراج برندارد چراکه بیم بازگشت التهاب هنوز احساس می‌شود.او با اشاره به روند نزولی قیمت انواع سکه در روز گذشته تصریح کرد: به‌تدریج شاهد کاهش تقاضا هستیم و الان بسیاری از ترس تداوم کاهش قیمت‌ها، از خرید دست کشیده‌اند اما باز هم انتظار شکل‌گیری حباب درصورت عقب‌نشینی زودهنگام بانک مرکزی وجود دارد.

رفراندوم برای حذف صفر

رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه با حذف صفرها قدرت خرید اسکناس‌ها تغییر نخواهد کرد، افزود: اجرا و نامگذاری حفظ صفرها از واحد پولی کشور برعهده افکار عمومی باید گذاشته شود و اگر افکار عمومی به این طرح خیر بگوید، این کار انجام نخواهد شد.بهمنی تاکید کرد: افکار عمومی برای اجرای حذف صفرها باید آماده شود. وی در پاسخ به سؤالات متعدد دانشجویان حاضر در این جلسه در مورد نرخ تورم و افزایش نقدینگی در کشور گفت: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها بسیاری عنوان می‌کردند که نرخ تورم در کشور به 55 درصد و حتی 70 درصد خواهد رسید اما چنین نشد. رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: سال گذشته نقدینگی زیادی به جامعه تزریق شد اما از سوی دیگر بانک مرکزی 100 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کرد که تاثیر زیادی بر کنترل و جمع‌آوری نقدینگی داشت.

کد خبر 133525

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز