گروه محیط‌زیست: قائم مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در نشست خبری خود که روز گذشته برگزار شد در واکنش به انتقادات درخصوص وضعیت گردوغبار در کشور گفت:

اقدام قابل‌توجهی در مورد این پدیده در داخل کشور نمی‌توان انجام داد و من نمی‌توانم قول واهی در مورد کاهش آن بدهم.
علی‌محمد شاعری افزود: طرح جامع کاهش آلودگی هوا، طرح جامع مدیریت گردوغبار، طرح جامع مدیریت پسماند و طرح جامع مدیریت پساب و آب و خاک کشور تهیه شده که بخشی از آنها در کمیسیون زیربنایی دولت و بخشی با هماهنگی کمیسیون کشاورزی درحال پیگیری است تا اعتبار لازم برای اجرایی شدن آن در بودجه سال 90 تأمین شود.

وی البته از وقوع توفان و گرد و غبار نمکی در شمال غرب کشور به دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه ابراز نگرانی کرد. شاعری گفت: مجلس شورای اسلامی توجه زیادی به موضوع آلودگی هوا داشته و تخصیص یک ‌میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در همین راستا بود. شاعری با اعلام اینکه متأسفانه هنوز صندوق ملی محیط‌زیست به تصویب مجلس نرسیده، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست برنامه‌ریزی و رایزنی قابل توجهی برای تأسیس این صندوق و اجرای برنامه‌های لازم در جهت کاهش واحدهای صنعتی آلاینده داشته که تاکنون موفق نشده است.

شاعری همچنین با اشاره به این موضوع که طرح جامع کاهش آلودگی هوا درحال بررسی در کمیسیون زیربنایی دولت است، افزود: طرح جامع مدیریت گردوغبار که در قالب طرح جامع کاهش آلودگی هوا تهیه شده باید با مشارکت کشورهای منطقه و سازمان‌های ذیربط عملیاتی شود. وی گفت: در روند اجرای این طرح وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نیرو و نفت و نیز سازمان هواشناسی و سازمان حفاظت محیط‌زیست تعهداتی دارند که باید اجرایی شود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید طبق تعهد اقداماتی را در جهت بیابان‌زدایی و تثبیت شن انجام دهد و برای این اقدام در حدود 500 هزار هکتار از زمین‌های کشور به سالانه 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. وی افزود: وزارت نیرو باید نسبت به حقابه‌های تالاب‌هایی که در معرض خطر هستند توجه جدی داشته باشد و نسبت به جلوگیری از خشک‌شدن و احیای مجدد آنها اقدام کند. وی گفت: وزارت نفت نیز باید نسبت به تأمین مالچ موردنیاز برای بیابان‌زدایی اقدام کند.

کد خبر 133182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز